• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 08:17:27 följande:
    Nej, det har man ingen rätt att kräva. att  alla fattiga ska bli veganer eller vegetarianer bara för att de inte kan välja svenskt kött. Poängen är att man måste inse se del av ett större ekonomiskt problem.
    Folk med lite heder står för sin moral. Det kan man verkligen inte kräva av vem som helst, det har du rätt i. Det krävs folk med stil till det.

Sen om folk vill bli veganer eller ej är upp till var och en.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:20:02 följande:
    Folk med lite heder står för sin moral. Det kan man verkligen inte kräva av vem som helst, det har du rätt i. Det krävs folk med stil till det.
    Sen om folk vill bli veganer eller ej är upp till var och en.
    Javisst och folk med lite förståelse för omvärlden inser att alla inte kan köpa svenskt kött utan inser att alla har med problemet att göra.
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 08:26:54 följande:
    Javisst och folk med lite förståelse för omvärlden inser att alla inte kan köpa svenskt kött utan inser att alla har med problemet att göra.
    Javisst. Det är absolut inget som motsäger det jag skriver.

Alla bör bojkotta dåligt kött. Även de som är "fattiga".
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:28:45 följande:
    Javisst. Det är absolut inget som motsäger det jag skriver.
    Alla bör bojkotta dåligt kött. Även de som är "fattiga".
    Alla bör förstå att alla inte kan bojkotta dåligt kött. Men visst är det svårt att förstå att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna. Det kräver ju gubevars att man ser utanför sin egen lilla box och det vet vi ofta är extremt svårt.
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2014-03-16 06:58:58 följande:
    Fast när jag nu i veckan läste på coops keso så var det svensk mjölk och samma för creme fraish - eller hur det nu stavas....
    Därför valde jag coops före arla som inte angav ursprungsland på sin keso.

Skånemejerier skriver ex svenskt med ett stort märke på grädden med tillsatser och lång hållbarhet, men på den vanliga färska hittar jag inget om den är svensk eller ej.

Många pålägg skriver svensk eller dansk köttråvara, men eftersom de inte specificerar när de använt vilken så går det ju inte att köpa... Suck!
    Coops mjölk är från Sverige. Hedemora mejeri och ett mejeri nere i Västergötland, har jag för mig.

Sedan kan det ju finnas orter i Sverige som har ett mer lokalt mejeri än de Coop har.

I det läget är det ju vettigare att köpa från det lokala än från  Coop - om man nu vill ha så närproducerat som möjligt.

Var råvaran till övriga Coop-produkter kommer ifrån vet jag inte.
  • puss
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 08:31:42 följande:
    Alla bör förstå att alla inte kan bojkotta dåligt kött. Men visst är det svårt att förstå att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna. Det kräver ju gubevars att man ser utanför sin egen lilla box och det vet vi ofta är extremt svårt.
    Om "fattiga" slutade köpa dåligt kött skulle det göra stor skillnad.
  • Anonym (asdjka)
    puss skrev 2014-03-16 08:53:16 följande:
    Om "fattiga" slutade köpa dåligt kött skulle det göra stor skillnad.
    Om ofattiga skulle lobba för att klassklyftorna ska minska kommer det ge mycket större resultat och på långt fler plan än köttet.
  • Rocket Mania
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 08:55:56 följande:
    Om ofattiga skulle lobba för att klassklyftorna ska minska kommer det ge mycket större resultat och på långt fler plan än köttet.
    Och du menar att det enda de du kallar för "ofattliga" gör är att be de fattiga äta svenskt kött?

De flesta av oss klarar av att göra fler saker samtidigt, bojkotta märken som förstör människa och miljö, lära våra barn att gå för grönt ljus och använda cykelhjälm, rösta på partier som är för mänsklighet osv. 

Jag håller med Puss, det är för jävligt att så många köper SKRÄP. De flesta har någon gång i sitt liv haft det knapert i olika långa perioder och då avstår man det man inte har råd med. Helt enkelt.
  • Godnatt
    Det går förstås att finna billigt svenskt kött. Tyvärr innehåller den natriumnitrit och rökarom.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Mandel
    Fast om fattiga prioriterade sitt ätande så kanske det kunde skapa arbetstillfällen?

Som det är nu så finns det knappt någon grisproduktion kvar i Sverige om 5 år. Och det handlar ju då inte bara om bönderna som blir arbetslösa utan om fodertillverkare, åkerier, elektriker, rörmokare, veterinärer, pappersvändare på olika myndigheter, slakteripersonal osv.
    Köper vi utländskt kommer arbetslösheten att öka!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?