• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 09:30:25 följande:
    Fast om fattiga prioriterade sitt ätande så kanske det kunde skapa arbetstillfällen?

Som det är nu så finns det knappt någon grisproduktion kvar i Sverige om 5 år. Och det handlar ju då inte bara om bönderna som blir arbetslösa utan om fodertillverkare, åkerier, elektriker, rörmokare, veterinärer, pappersvändare på olika myndigheter, slakteripersonal osv.
    Köper vi utländskt kommer arbetslösheten att öka!
    Och det för oss tillbaka till att det ligger i allas intresse att klassklyftorna minskar så att fattiga har råd med dyrt kött.
  • Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 09:14:04 följande:
    Och du menar att det enda de du kallar för "ofattliga" gör är att be de fattiga äta svenskt kött?

De flesta av oss klarar av att göra fler saker samtidigt, bojkotta märken som förstör människa och miljö, lära våra barn att gå för grönt ljus och använda cykelhjälm, rösta på partier som är för mänsklighet osv. 

Jag håller med Puss, det är för jävligt att så många köper SKRÄP. De flesta har någon gång i sitt liv haft det knapert i olika långa perioder och då avstår man det man inte har råd med. Helt enkelt.
    Nej hur sjutton tolkar du nu? Allt som inte skrivs upphör inte att existera- det blir inga vettiga diskussioner om man har som krav att punkta upp precis allt som möjligtvis, kanske, eventuellt kan ingå i frågan.

Om du sett vad jag skrivit så har du säkert uppfattat kärnfrågan att alla inte har råd med dyrt svenskt kött och att det är ett orealistiskt krav att de som inte har råd med det ska bli vegetarianer.
    Många köper skräp men man måste samtidigt FÖRSÖKA förstå varför det är så.
  • Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 09:14:04 följande:
    Och du menar att det enda de du kallar för "ofattliga" gör är att be de fattiga äta svenskt kött?

De flesta av oss klarar av att göra fler saker samtidigt, bojkotta märken som förstör människa och miljö, lära våra barn att gå för grönt ljus och använda cykelhjälm, rösta på partier som är för mänsklighet osv. 

Jag håller med Puss, det är för jävligt att så många köper SKRÄP. De flesta har någon gång i sitt liv haft det knapert i olika långa perioder och då avstår man det man inte har råd med. Helt enkelt.
    Mandel skrev 2014-03-16 09:30:25 följande:
    Fast om fattiga prioriterade sitt ätande så kanske det kunde skapa arbetstillfällen?

Som det är nu så finns det knappt någon grisproduktion kvar i Sverige om 5 år. Och det handlar ju då inte bara om bönderna som blir arbetslösa utan om fodertillverkare, åkerier, elektriker, rörmokare, veterinärer, pappersvändare på olika myndigheter, slakteripersonal osv.
    Köper vi utländskt kommer arbetslösheten att öka!
    Problemet för er är att ni verkar tro att fattiga prioriterar mellan bra mat och skräp som cigaretter och alkohol. Det är mycket omskrivet hur kärvt många har det idag och att prioriteringarna handlar om att få mat på bordet över huvud taget. Många får inte ens det, det är därför det finns initiativ som Matkassen och Saris änglar.
    Det är med andra ord riktigt samhällsfrånvänt att säga att de ska prioritera maten för att DE ska skapa arbetstillfällen. Det är beklämmande hur stor skuldbeläggelsen är. Det är deras eget fel att de är fattiga, de gör fel som inte har råd att prioritera rätt och de ska skapa jobb som inte ens staten klarar av att skapa förutsättningar för.

• Chevy59

Köper inga Arla produkter, gillar inte deras attityd och snåla betalning av mjölk för bönderna här i Sverige. Många får lägga ner pga alla höga driftskostnader, känner många som jobbar jätte hårt och får ingenting över.

• Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 09:47:21 följande:
    Problemet för er är att ni verkar tro att fattiga prioriterar mellan bra mat och skräp som cigaretter och alkohol. Det är mycket omskrivet hur kärvt många har det idag och att prioriteringarna handlar om att få mat på bordet över huvud taget. Många får inte ens det, det är därför det finns initiativ som Matkassen och Saris änglar.
    Det är med andra ord riktigt samhällsfrånvänt att säga att de ska prioritera maten för att DE ska skapa arbetstillfällen. Det är beklämmande hur stor skuldbeläggelsen är. Det är deras eget fel att de är fattiga, de gör fel som inte har råd att prioritera rätt och de ska skapa jobb som inte ens staten klarar av att skapa förutsättningar för.

Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Rocket Mania
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 09:47:21 följande:

Det är helt onödigt och faktiskt fördomsfullt av dig att lägga de orden i min mun. Jag tror ingenting om dina cigarett- och alkoholvanor eftersom jag inte känner dig. Kräng av dig offerkoftan är du snäll.
  • Rocket Mania
    Mandel skrev 2014-03-16 10:07:51 följande:
    Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.
    Ja den där soc. normen ligger rätt högt tycker jag, finns inte en chans att man inte kan köpa bra mat för de pengarna.
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2014-03-16 10:07:51 följande:

Vad är "bra mat"?

Att man inte har råd att köpa ekologiskt, närodlat kött med socbidraget kan jag förstå.

Står valet mellan att köpa fläskfilé för 59/kilo och få pengar över till annat eller att köpa eko-filé för ... ja vadå ... 150/kilo? ... så är nog valet lätt.
  • merixson

cloetta, de använder sig av palmolja i sin plast.

tankar inte heller på shell eller okq8 då dom inte har nått miljötänk :P

och ja, jag gillar miljöfrågor.

• Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 10:08:19 följande:
    Det är helt onödigt och faktiskt fördomsfullt av dig att lägga de orden i min mun. Jag tror ingenting om dina cigarett- och alkoholvanor eftersom jag inte känner dig. Kräng av dig offerkoftan är du snäll.
    Saknar du motargument? innebörden av det du säger, att fattiga ska prioritera "rätt" är det den jag säger, sen om du vill använda andra ord är upp till dig men jag tror faktiskt att du förstod innebörden.
    Jag är själv inte fattig men har lite större förståelse för omvärlden så krän av dig din offerkofta och börja diskutera.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?