• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 10:07:51 följande:
    Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.
    Men det hänger ihop i allra högsta grad, speciellt när man säger att det bara är att välja "rätt". 
    Att du skulle klara dig bra på normen betyder inte att alla kan det. Det borde väl inte vara så svårt att förstå att alla inte har samma förutsättningar som en själv?
  • Anonym (asdjka)
    Rocket Mania skrev 2014-03-16 10:09:35 följande:
    Ja den där soc. normen ligger rätt högt tycker jag, finns inte en chans att man inte kan köpa bra mat för de pengarna.
    Vilken slående förståelse du visar. Att du klarar dig betyder att alla andra kan.
  • Mandel
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-16 10:27:32 följande:
    Vilken slående förståelse du visar. Att du klarar dig betyder att alla andra kan.
    Då kanske vanlig hushållsekonomi skulle införas på skolschemat så som de i lyxfällan tycker.

Jag tror mer på att utbilda folk och ge dem kunskap. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 10:38:06 följande:
    Då kanske vanlig hushållsekonomi skulle införas på skolschemat så som de i lyxfällan tycker.

Jag tror mer på att utbilda folk och ge dem kunskap. 
    Euhm?
    Tror du verkligen att lyxfällan är representativ för alla fattiga är det verkligen illa men det förklarar varför du är så oförstående  att alla inte har dina förutsättningar.
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2014-03-16 10:16:23 följande:

Vad är "bra mat"?

Att man inte har råd att köpa ekologiskt, närodlat kött med socbidraget kan jag förstå.

Står valet mellan att köpa fläskfilé för 59/kilo och få pengar över till annat eller att köpa eko-filé för ... ja vadå ... 150/kilo? ... så är nog valet lätt.
    Bra mat är mat lagad ifrån grunden på bra råvaror. In lyxmat som filé, biff, hämtpizza osv.
    Allt bra behöver inte vara dyrt.

Om veckans erbjudande är billig svensk fläskfärs får man kanske stå ut med att äta köttfärssås, pannbiff, köttbullar, kålsoppa, köttfärslimpa, kålpudding, kåldolmar och lasagne den veckan. 500g/dag (högt räknat) 7 dagar blir 3,5kg och erbjudandepriset på fläskfärs ligger ofta på 29.90 så 105kr.
    Och man kan göra billiga varianter av alla dessa rätter bara man är påhittig. Man kan spä med billiga rotfrukter som ofta är svenska.
    Säljs ofta för 2,90/kg, men om vi räknar på 7kr/kg. Vitkål 4kg och morötter 4kg, 1kg lök blir 63kr till råkostsallad samt utdrygning av maten. Lägg till 4burkar krossade tomater 20kr, ägg 20kr, mjölk 20kr.
    5kg potatis (visserligen klass 2, men ändå svensk) kostar ofta 15kr och det räcker i en vecka till potatismos kokt potatis, pressad potatis, ugnspotatis osv. 
    Pasta kungsörnen 1kg max 20kr.
    En flaska ketchup minst 1kg 20kr
    Kryddor 20kr
    Blir 303kr vilket blir knappt 43.50 per dag och då knappt 11kr/portion för 2 vuxna och 2 barn.

En familj m 2 vuxna en 5 åring och en 9 åring får enligt socialen i Uppsalas norm 4.946kr till mat. Det belopp som gäller när barnet får lunch på dagis/skola/fritids.
    Det blir 159kr om dagen till livsmedel och således 115kr/dag kvar till att köpa frukost, frukt och piffa till helgen med trots att maten är lagad med mycket svenska råvaror och utan en massa tillsatser - bra mat helt enkelt. För utom ketchupen då, men det är ju frivilligt
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tröttsamt)
    Tihi skrev 2014-03-15 20:07:07 följande:
    Det är just det som är problemet. Ta det här med djurtestat smink t ex. Det gick bra att köpa otestat fram till 2012 när alla stora märken började sälja till Kina som kräver djurtest. Så Clinique, MAC och alla andra som inte hade djurtestat innan dess gör det nu och lämnar i princip bara konstiga "hälsokostmärken" kvar. Märken som är otestade, t ex Body Shop, ägs ju av Loreal som testar på djur så det blir också uteslutet att köpa. Kvar finns bara Lumene så vitt jag vet som inte är ett hälsokostmärke. Tur att Lumene är ett bra märke men tyvärr så passar ju inte allt från dom just mig och kvar står jag och vet inte vad jag ska köpa utan att förstöra min hy och samtidigt vara snäll mot djuren.

Sen försvårar pälsindustrin det ytterliga eftersom många dyrare ekologiska märken även säljer päls (sminkborstar).

Men det finns mycket info att hitta när det gäller naturligt, ekologiskt, djurvänligt och BRA smink och hud-/hårvård. Det finns många recensioner på youtube och bloggar världen över. 

Dessutom, det där med att förstöra huden... företagen som inriktar sig på ekologiska produkter och är eco-certifierade är väldigt måna om sina ingredienser så risken att förstöra huden är minimal om man jämför med de "vanliga" produkterna på affärerna som verkligen inte är gjorda för att vara bra för hyn. Många "eko-företag" är också hjälpsamma när det gäller kundservice och svarar på frågor.

En liten varning om man är ny i ekosvängen: tänk på att många företag håller på med "green-washing" dvs klistrar på ett löv på sin förpackning och döper den till något som har med naturen att göra och hoppas att vi konsumenter är lättlurade (vilket vi är)... naturligtsnygg är en blogg med mycket matnyttig info om ingredienser och vilka man ska undvika. (Dock tar hon inte upp om produkterna är djurvänliga och promotar märken med pälsborstar osv, men som sagt, mycket bra info där! Iluvjesse444 och ecoholic beauty på youtube har recensioner och bra information. Sen är det bara klicka sig vidare ut i den gröna världen och lära sig mer!

Tips på bra märken: Tikei (svenskt märke, med bra priser, erbjuder prover och superbra foundation), IDUN minerals (svenskt märke, något dyrare, men finns på apotek att prova, finns många recensioner online), Everyday Minerals (helt okej priser, väletablerat märke med världens bästa sminkborstar-enligt mig), Real Techniques (syntetiska sminkborstar som får sminkgururs världen över att byta ut sina pälsborstar från MAC och liknande hemska märken, riktigt bra kvalitet), Urtekram (Danskt märke som finns på vissa ICA Maxi, hud- och hårvård som jag personligen uppskattar -bortsett från balsamet som inte fungerade för mitt hår, men resten av produkterna har varit toppen), Too Faced (amerikansk sminkjätte som inte är ekologisk men fortfarande djurvänlig, det mesta håller riktigt bra kvalitet), LUSH (inte uteslutande ekologisk hud-/hårvård, men djurvänligt och luktar gott). För att nämna några.

Sen får man välja hur långt man vill gå, vissa av ovan nämnda företag håller inte i alla led av produktionen (ägs av företag som äger andra företag osv osv) men det är otroligt svårt att gå till botten med allt man köper. Man kan bara försöka göra sitt bästa.

• Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 11:00:39 följande:
    Bra mat är mat lagad ifrån grunden på bra råvaror. In lyxmat som filé, biff, hämtpizza osv.
    Allt bra behöver inte vara dyrt.

Om veckans erbjudande är billig svensk fläskfärs får man kanske stå ut med att äta köttfärssås, pannbiff, köttbullar, kålsoppa, köttfärslimpa, kålpudding, kåldolmar och lasagne den veckan. 500g/dag (högt räknat) 7 dagar blir 3,5kg och erbjudandepriset på fläskfärs ligger ofta på 29.90 så 105kr.
    Och man kan göra billiga varianter av alla dessa rätter bara man är påhittig. Man kan spä med billiga rotfrukter som ofta är svenska.
    Säljs ofta för 2,90/kg, men om vi räknar på 7kr/kg. Vitkål 4kg och morötter 4kg, 1kg lök blir 63kr till råkostsallad samt utdrygning av maten. Lägg till 4burkar krossade tomater 20kr, ägg 20kr, mjölk 20kr.
    5kg potatis (visserligen klass 2, men ändå svensk) kostar ofta 15kr och det räcker i en vecka till potatismos kokt potatis, pressad potatis, ugnspotatis osv. 
    Pasta kungsörnen 1kg max 20kr.
    En flaska ketchup minst 1kg 20kr
    Kryddor 20kr
    Blir 303kr vilket blir knappt 43.50 per dag och då knappt 11kr/portion för 2 vuxna och 2 barn.

En familj m 2 vuxna en 5 åring och en 9 åring får enligt socialen i Uppsalas norm 4.946kr till mat. Det belopp som gäller när barnet får lunch på dagis/skola/fritids.
    Det blir 159kr om dagen till livsmedel och således 115kr/dag kvar till att köpa frukost, frukt och piffa till helgen med trots att maten är lagad med mycket svenska råvaror och utan en massa tillsatser - bra mat helt enkelt. För utom ketchupen då, men det är ju frivilligt
    Allt det här bygger på att man har en buffert så att det är möjligt att handla all den där köttfärsen, kålrötterna och allt vad det nu är. Du har bufferten eftersom du tar det som exempel men läser du i tidningar och på forum så borde du vara medveten om att det är långt ifrån alla som har de förutsättningarna.
    Dessutom kräver det en hyfsat tillgång till affärer och ett varierat utbud. Alla bor inte i storstäder med det utbud det för med sig.  Förutom då att du förutsätter att alla har den summan till mat. Om det vore så så skulle varken hjälp som Matkassen eller Saris änglar existera. 

Att sitta och räkna ut exempel på det här sättet blir bara patetiskt därför att det bygger på teorier snarare än faktum för drabbad individ.

Det jag har poängterat är att alla inte har råd med bra mat och att man inte kan utgå från sig själv när man hävdar vad ANDRA har råd med.
  • Anonym (Tröttsamt)
    ASD03 skrev 2014-03-15 22:01:02 följande:

Normal tvål är inte djurtestad. 98% säker. 

Förresten:

"Sedan september 2004 är det dessutom förbjudet inom EU att sälja kosmetik och hygienprodukter som är testade på djur. "

Så ta det lugnt. 

Jag är 100% säker på att 98% av de tvålar/schampon och balsam som säljs på ICA är djurtestat, jag har kollat upp det.

Nästan alla märken som säljs på hyllorna ägs av stora jättarna som testar på djur och säljer sina produkter i Kina. Men jag önskar att du hade rätt i ditt påstående....

• Anonym (Verkligen)

Jag har ruttnat på lundmyr of Sweden.

Dels för att jag tycker att de har fula kläder men huvudanledningen är att de vid ett katastroftillfälle jagade likes på fb för att donera pengar vid tillräckligt antal.

• poirot

Jag bojkottar inget, men jag försöker välja det jag tror är bättre framför det jag tror är sämre så det får väl lite samma effekt.

Sedan tycker jag det är lite fånigt att göra fattiga till offer som inte kan påverka alls, det är klart att de kan! Dock kan det vara värt att komma ihåg att fattiga även om de inte gör medvetna val fortfarande har en mindre påverkan på miljön helt enkelt genom att de konsumerar mindre. 

Du är bara avundsjuk på min mustasch!
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?