• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Siilje

I mataffären tycker jag det dock är svårare. Jag försöker handla saker med så lite konserveringsmedel och konstgjorda ämnen som möjligt och så miljövänligt som möjligt.

Men det är rätt svårt att hålla sig ajour. Försöker så gott jag kan.

• Monchichier
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 10:11:12 följande:
    För mig är det effektivt. Jag vet att mina pengar hamnar hos någon annan än exempelvis Coca cola.

Vem är du att bestämma vad som räknas? Jag är fullt medveten om att min bojkott av icke-ekologiskt kaffe eller coca cola inte "märks" men det gör sannerligen ingen skada heller - eller hur?

Och de flesta av oss är nog intelligenta nog att fatta att Cola är Cola vilken dag i veckan det än är.
    Det är enbart effektivt mot det dåliga samvetet, man ska inte inbilla sig något annat.

Jag har inte sagt någonstans vad det är som räknas. Om det får en att bli gladare, fine. Men att tro att det är för något annat än en egoboost..

Btw, vilken av dessa är coca cola?

• Siilje
    Monchichier skrev 2014-03-18 10:08:08 följande:
    En kort lista den här gången också.

Du kan handla kläder på Acne, Filippa K, Nudie och Zara.

Du kan absolut inte handla på:

Cubus

Dressman

Bikbok

Carlings

Levi's Store

Wow

Wearhouse

Volt

Vivekes

Urban

Lindex

Kapp-Ahl

Indiska

JC

Brothers

POP

Gina Tricot

Åhlens

Ganska roligt det där, att man "bojkottar" det som media skriver mest om. När det finns företag som är 10 gånger värre. Om man känner för ämnet och vill göra skillnad, tar man då inte och kollar upp vad det sämsta alternativet är?

Sedan så handlar jag så gott som aldrig kläder från butikskedjor alls. Gjorde det på hm förr till barnen. Det var därför att jag skrev att jag undviker det nu.
  • lunaria

Jag bojkottar framförallt ICA's egna produkter. man kan kalla det ett stort matfusk alltihopa. grädden är inte svensk ens och varför ska jag köpa det när jag kan köpa svensk grädde till samma pris? deras ekologiska produkter innehåller visserligen ekologisk huvudprodukt, men så slänger de dit en massa skitprodukter i den, ex citronsyra som alla säkert vet är mögel. de har alltid mer e-nummer än andra märken osv.

finns nog en hel del som jag bojkottar. äter LCHF och för mig är ekologiska och KRAV-märkta produkter viktiga och så lite konstgjorda grejer som möjligt.

andra affärer kan jag bojkotta pga deras bemötande. Efter att varit inne på H&M 3 gånger utan att få ens ett hej där och de stirrar på en som att man stör så går jag hellre ex till Lindex där man får ett vänligt leende och bra bemötande. jag vet genom att ha gått serviceutbildning att vissa kedjor har ett speciellt system där det går ut på att man ska ha så lite med kunden som möjligt...

• Rocket Mania
    Monchichier skrev 2014-03-18 11:07:23 följande:
    Det är enbart effektivt mot det dåliga samvetet, man ska inte inbilla sig något annat.

Jag har inte sagt någonstans vad det är som räknas. Om det får en att bli gladare, fine. Men att tro att det är för något annat än en egoboost..

Btw, vilken av dessa är coca cola?

Det är din åsikt, varför tror du att den räknas?

Det spelar mig ingen som helst roll vilken av de där som är Cola, eller om båda är det, eftersom jag inte skulle köpa någon av dom. När det kommer till livsmedel och produkter jag faktiskt köper går det bra att läsa innantill på förpackningen, det är inte sådär jättesvårt.
  • Monchichier
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 11:23:37 följande:
    Det är din åsikt, varför tror du att den räknas?

Det spelar mig ingen som helst roll vilken av de där som är Cola, eller om båda är det, eftersom jag inte skulle köpa någon av dom. När det kommer till livsmedel och produkter jag faktiskt köper går det bra att läsa innantill på förpackningen, det är inte sådär jättesvårt.
    Varför tror du att din åsikt om min åsikt räknas?
    Ja, varför skulle någon åsikt räknas egentligen?

Och nej, oftast är det inte att bara titta på förpackningen. Visste du t.ex. att Pepsi har ett samarbete med Coca Cola för att de bland annat ska kunna servera Pepsi i Coca Cola glas på restauranger? Du vet det här som är smalt längst ner och bredare högst upp. Eller att bland annat Tassimo, Oreo och Cote D'Or ägs av samma företag? Egentligen så är det tre företag som står för typ 80% av det som finns i butikshyllorna, resten är underdogs och butikens egna varor.
  • Rocket Mania
    Monchichier skrev 2014-03-18 12:51:30 följande:
    Varför tror du att din åsikt om min åsikt räknas?
    Ja, varför skulle någon åsikt räknas egentligen?

Och nej, oftast är det inte att bara titta på förpackningen. Visste du t.ex. att Pepsi har ett samarbete med Coca Cola för att de bland annat ska kunna servera Pepsi i Coca Cola glas på restauranger? Du vet det här som är smalt längst ner och bredare högst upp. Eller att bland annat Tassimo, Oreo och Cote D'Or ägs av samma företag? Egentligen så är det tre företag som står för typ 80% av det som finns i butikshyllorna, resten är underdogs och butikens egna varor.
    Du verkar tro att resten av befolkningen levt under en sten de senaste åren. Framgår det inte tydligt på förpackningen finns det ett litet, rätt känt, redskap som heter INTERNET. Ever heard of?

Vaför skulle jag köpa Oreos? Eller Tassimo? Eller Pepsi för den delen? Jag bor i en storstad med sjukt stort utbud och har inga som helst problem att handla utan att stödja Coca Cola.

Du sitter där och utgår från att alla utom du är idioter, hur känns det?
  • de Robespierre

Allt som har med Monsantos att göra på något sätt. Dels deras egna produkt som RoundUp men även företag som använt Monsantos produkter för att får fram sin egen slutprodukt. De som kan hittas i Sverige är:

Cadbury, Campbells, Coca Cola, Green Giant, Heintz, Hellmans, Kellogs, Knorr, Kraft, Lipton, Minute Maid, Ocean Spray, Pepsi, Pringles, Quakers, Schweppes, Uncle Bens och Unilever.

Varför? Om du har tid så kolla på denna film.

• Mosen
    Anonym (gro) skrev 2014-03-16 15:42:17 följande:
     Stor del av de som arbetar på israeliska företag är palestinier, så en sådan bojkott hjälper knappast den palestinska befolkningen, snarare tvärtom. Visste du om att i Knesset (Israels styre, typ), sitter det palestinier och inte bara israeler, att Israel är den enda demokratin i hela mellanöstern?

Bojkottar du varor från Kina också? Kan du tänka dig att åka till Turkiet eller Egypten på semester? Varför/varför inte?
    Oavsett om det jobbar palestinier i dessa företag eller inte, så är Israel en ockupationsmakt som sysslar med etnisk rensning. Så jag skiter faktiskt fullständigt i om det jobbar någon palestinier här eller där.
    Att helt bojkotta varor från Kina är svårt när man handlar tekniska prylar, men generellt handlar jag svensktillverkat så mycket ekonomin tillåter. Och nej, jag åker inte på semester till länder där mänskliga rättigheter inte efterlevs, jag reser inte heller till Thailand, eftersom det är en diktatur. 

För övrigt äter jag inte kött överhuvudtaget och bojkottar på så vis djurindustrin. (Eftersom frågan alltid kommer, nej jag köper inte skinn/ull, nej jag går inte på cirkus, nej jag använder inte djurtestade produkter, ja jag vet att vissa ingredienser i produkterna kan vara djurtestade ändå).

Man kan älta och älta och i slutändan komma fram till att det är omöjligt att bojkotta allt dåligt. Men nog fan tänker jag försöka.
  • Anonym (gro)
    Mosen skrev 2014-03-18 15:27:37 följande:
    Oavsett om det jobbar palestinier i dessa företag eller inte, så är Israel en ockupationsmakt som sysslar med etnisk rensning. Så jag skiter faktiskt fullständigt i om det jobbar någon palestinier här eller där.
    Att helt bojkotta varor från Kina är svårt när man handlar tekniska prylar, men generellt handlar jag svensktillverkat så mycket ekonomin tillåter. Och nej, jag åker inte på semester till länder där mänskliga rättigheter inte efterlevs, jag reser inte heller till Thailand, eftersom det är en diktatur. 

För övrigt äter jag inte kött överhuvudtaget och bojkottar på så vis djurindustrin. (Eftersom frågan alltid kommer, nej jag köper inte skinn/ull, nej jag går inte på cirkus, nej jag använder inte djurtestade produkter, ja jag vet att vissa ingredienser i produkterna kan vara djurtestade ändå).

Man kan älta och älta och i slutändan komma fram till att det är omöjligt att bojkotta allt dåligt. Men nog fan tänker jag försöka.
    Om nu Israel sysslar med så mycket etnisk rensning kan man fråga sig varför den palestinska befolkningen så stadigt har ökat? Eller varför det då överhuvud taget sitter palestinier i Knesset? Varför det är lag på att alla statliga företag måste ha minst en palestinier i ledningen? Hur det kan komma sig att i demokratin Israel så har den arabiska/palestinska befolkningen samma ekonomiska, politiska, religiösa och medborgerliga rättigheter som den judiska befolkningen (även om en del av muslimerna vägrar Israeliskt medborgarskap, eftersom de inte tycker att en Israelisk stat ska få existera)?

Sedan så förekommer det naturligtvis diskriminering och annat även i Israel, precis som i vilken demokrati som helst. Israel är ett land där det finns djupgående konflikter och motsättningar, och sådant försvinner ju inte i en handvändning. Skillnaden är bara att Israel har världens ögon på sig, och varje sak riskerar att blåsas upp (eller sopas under mattan).

Ytterst få av de människor jag träffat på som bojkottar Israel har någon kunskap om vad som händer där nere egentligen, utan tror okritiskt på vad "alla andra" säger. De går på Goebbels taktik om att om man säger en lögn tillräckligt många gånger blir den sann. Man kan ju tycka att människor som tycker sig vara upplysta och värna om mänskliga rättigheter, faktiskt också borde ta sig tid att ta del av fler än en sida av en konflikt.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?