Mosen skrev 2014-03-18 15:27:37 följande:
Oavsett om det jobbar palestinier i dessa företag eller inte, så är Israel en ockupationsmakt som sysslar med etnisk rensning. Så jag skiter faktiskt fullständigt i om det jobbar någon palestinier här eller där.
Att helt bojkotta varor från Kina är svårt när man handlar tekniska prylar, men generellt handlar jag svensktillverkat så mycket ekonomin tillåter. Och nej, jag åker inte på semester till länder där mänskliga rättigheter inte efterlevs, jag reser inte heller till Thailand, eftersom det är en diktatur.
För övrigt äter jag inte kött överhuvudtaget och bojkottar på så vis djurindustrin. (Eftersom frågan alltid kommer, nej jag köper inte skinn/ull, nej jag går inte på cirkus, nej jag använder inte djurtestade produkter, ja jag vet att vissa ingredienser i produkterna kan vara djurtestade ändå).
Man kan älta och älta och i slutändan komma fram till att det är omöjligt att bojkotta allt dåligt. Men nog fan tänker jag försöka.
Om nu Israel sysslar med så mycket etnisk rensning kan man fråga sig varför den palestinska befolkningen så stadigt har ökat? Eller varför det då överhuvud taget sitter palestinier i Knesset? Varför det är lag på att alla statliga företag måste ha minst en palestinier i ledningen? Hur det kan komma sig att i demokratin Israel så har den arabiska/palestinska befolkningen samma ekonomiska, politiska, religiösa och medborgerliga rättigheter som den judiska befolkningen (även om en del av muslimerna vägrar Israeliskt medborgarskap, eftersom de inte tycker att en Israelisk stat ska få existera)?
Sedan så förekommer det naturligtvis diskriminering och annat även i Israel, precis som i vilken demokrati som helst. Israel är ett land där det finns djupgående konflikter och motsättningar, och sådant försvinner ju inte i en handvändning. Skillnaden är bara att Israel har världens ögon på sig, och varje sak riskerar att blåsas upp (eller sopas under mattan).
Ytterst få av de människor jag träffat på som bojkottar Israel har någon kunskap om vad som händer där nere egentligen, utan tror okritiskt på vad "alla andra" säger. De går på Goebbels taktik om att om man säger en lögn tillräckligt många gånger blir den sann. Man kan ju tycka att människor som tycker sig vara upplysta och värna om mänskliga rättigheter, faktiskt också borde ta sig tid att ta del av fler än en sida av en konflikt.