• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-19 07:53:56 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg och svarar utifrån mig själv eftersom jag vet att det jag svarar är sant. Till skillnad från det du svarar i form av vad "man" gör. Det stämmer ju inte, "man" dvs jag och d flesta jag känner, gör inte alls så.

Du anser att en bojkott inte gör någon nytta mer än att "man" själv ska känna sig bra. Ok, det får stå för dig. Jag håller fortfarande inte med.

Du skriver att det inte är någon vits med att bojkotta vissa varor om "man" överkonsumerar eller handlar en massa annat från samma bolag. Nej, har någon sagt något annat?

Vill du ha de svar du efterfrågar utan att gå in med härskarteknik och fördumma folk föreslår jag att du beter dig lite trevligare och frågar om det du faktiskt vill ha svar på istället för att hävda andra personers lässvårigheter.
    Du kan sitta och tycka precis vad du vill men det är ett faktum att din lilla bojkott inte gör någon som helst skillnad för koncernerna. Det enda den åstadkommer är ett lite renare samvete.  Det handlar således inte om ett tyckande utan om fakta. En sak som vi alla borde ha lärt oss vid det här laget tack vare bla Nestle är att tyckande är totalt oväsentligt för producenterna. Men visst, om du visar hur ditt lilla tyckande åstadkommer en  förändring i världen utanför dig så kommer jag att ändra uppfattning.

Det är rätt självklart att det blir omöjligt att diskutera alla individer i en generell diskussion. En bojkott är dessutom generellt riktat eftersom INDIVIDEN inte är mer än en piss i Värtan.

Jag varken fördummar eller använder mig av härskarteknik utan diskuterar med di efter dina villkor. Du förstår, de gäller åt bägge håll och inte bara fr dig. Varför trodde du att det var annorlunda? Ditt bollande med diskussionsregler är däremot en riktig taskig härskarteknik. (Det som gäller mig gäller inte dig)
  • de Robespierre
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 19:58:15 följande:
    Nu skrev jag trots allt ganska mycket mer än fyra ord.  Eftersom du medvetet(?) hoppade över min poäng så tar jag den igen: bojkotter är bara för att få rent samvete. I själva verket är det totalt verkningslöst så länge som vi konsumtionshetsar.
    Både rätt och fel i mina ögon. Monsanto lär ju inte gå i konkurs för att jag inte köper deras produkter. Inte heller de företag som använder Monsantos produkter. För mig handlar det istället om att jag inte vill utsätta mig för saker som de inte kan förklara som säkra. Inte heller bli en del i deras experimenterande med GMO mm för att de skall tjäna mer pengar - och om det går åt helv så är det vi som får ta notan.
  • Anonym (sverker)
    de Robespierre skrev 2014-03-19 08:44:31 följande:
    Både rätt och fel i mina ögon. Monsanto lär ju inte gå i konkurs för att jag inte köper deras produkter. Inte heller de företag som använder Monsantos produkter. För mig handlar det istället om att jag inte vill utsätta mig för saker som de inte kan förklara som säkra. Inte heller bli en del i deras experimenterande med GMO mm för att de skall tjäna mer pengar - och om det går åt helv så är det vi som får ta notan.
    Det är en del av det jag säger. Att inte vilja utsätta sig för går hand i hand med det egna samvetet. Min poäng är att man ska vara medveten om (och tåla höra) att en bojkott praktiskt inte innebär någon som helst skillnad för företagen. Vill man verkligen åstadkomma förändringar måste det göras på andra sätt, tex genom politisk påverkan och lagstiftning.
  • Monchichier
    de Robespierre skrev 2014-03-19 08:44:31 följande:
    Tänker man så så är det väldigt mycket jag bojkottar, bland annat:
    Tobak,
    Droger,
    Alla företag som tillverkar inlines,
    Små bilar, 
    I viss mån alkohol,
    Internet Explorer
    Windows Vista
    Kollektivtrafik

Sedan bojkottar jag också bland annat:
    odoppade kex, kakor, skorpor och annat hårt som gnisslar mellan tänderna
    Broar
    Höga höjder
    Nikon
    Kicks
    Burger King
    Att betala räkningar
    Kattlådsrensning

För att jag inte vill utsätta mig för osäkra, otrevliga och tråkiga saker
  • Mosen
    Anonym (gro) skrev 2014-03-18 16:45:28 följande:
    Om nu Israel sysslar med så mycket etnisk rensning kan man fråga sig varför den palestinska befolkningen så stadigt har ökat? Eller varför det då överhuvud taget sitter palestinier i Knesset? Varför det är lag på att alla statliga företag måste ha minst en palestinier i ledningen? Hur det kan komma sig att i demokratin Israel så har den arabiska/palestinska befolkningen samma ekonomiska, politiska, religiösa och medborgerliga rättigheter som den judiska befolkningen (även om en del av muslimerna vägrar Israeliskt medborgarskap, eftersom de inte tycker att en Israelisk stat ska få existera)?

Sedan så förekommer det naturligtvis diskriminering och annat även i Israel, precis som i vilken demokrati som helst. Israel är ett land där det finns djupgående konflikter och motsättningar, och sådant försvinner ju inte i en handvändning. Skillnaden är bara att Israel har världens ögon på sig, och varje sak riskerar att blåsas upp (eller sopas under mattan).

Ytterst få av de människor jag träffat på som bojkottar Israel har någon kunskap om vad som händer där nere egentligen, utan tror okritiskt på vad "alla andra" säger. De går på Goebbels taktik om att om man säger en lögn tillräckligt många gånger blir den sann. Man kan ju tycka att människor som tycker sig vara upplysta och värna om mänskliga rättigheter, faktiskt också borde ta sig tid att ta del av fler än en sida av en konflikt.
    Jag vet en hel del om detta, men självklart inte allt, jag har ett jobb och är inte mellanöstern-korrespondent eller så. Så jag undanbeder mig din utbildninginsats i denna fråga.
  • Anonym (gro)
    Mosen skrev 2014-03-20 11:19:26 följande:
    Jag vet en hel del om detta, men självklart inte allt, jag har ett jobb och är inte mellanöstern-korrespondent eller så. Så jag undanbeder mig din utbildninginsats i denna fråga.
    Så trots att du vet en hel del av det jag skriver så påstår du att Israel sysslar med etnisk rensning?
  • de Robespierre
    Monchichier skrev 2014-03-19 09:49:57 följande:
    Tänker man så så är det väldigt mycket jag bojkottar, bland annat:
    Tobak,
    Droger,
    Alla företag som tillverkar inlines,
    Små bilar, 
    I viss mån alkohol,
    Internet Explorer
    Windows Vista
    Kollektivtrafik

Sedan bojkottar jag också bland annat:
    odoppade kex, kakor, skorpor och annat hårt som gnisslar mellan tänderna
    Broar
    Höga höjder
    Nikon
    Kicks
    Burger King
    Att betala räkningar
    Kattlådsrensning

För att jag inte vill utsätta mig för osäkra, otrevliga och tråkiga saker
    Mycket i din lista är saker som du inte tycker om eller anser tråkigt. Att med flit undvika saker pga etiska eller hälsomässiga skäl är lite annorlunda. Monsanto är ett stort företag som gång på gång har visat att deras vinst går före vår hälsa eller hur det kan påverka naturen. Jag vill inte spela rysk roulette med det jag skall lämna efter till mina barn. Och nej - jag är ingen trädkramare utan blir snarare förbannad på hur mycket Monsanto vill chansa för att deras aktieägare skall bli ännu rikare. De är så mäktiga att de har lyckats få till lagändringar i USA till deras fördel. Deras affärsidéer är ibland geniala. Men det är vi som får ta slutnotan. 
  • Echo

Är man på något sätt intresserad av företags inställning till folkhälsa så bör man ju definitivt bojkotta alla produkter där vinsten går till antroposoferna. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • de Robespierre
    Echo skrev 2014-03-20 12:28:03 följande:
    Är man på något sätt intresserad av företags inställning till folkhälsa så bör man ju definitivt bojkotta alla produkter där vinsten går till antroposoferna. 
    Saltå Kvarn anyone?
  • Anonym (Förälder)

Bojkottar alla Malmö FF:s sponsorer (Swedbank m fl) eftersom de inte offentligt tar avstånd mot att Malmö FF låter en dömd sexbrottsling representera klubben. För mig spelar det ingen roll att personen avtjänat sitt straff, han utnyttjade ett barn och i min värld är det inte OK på något sätt.

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?