• Anonym (Övergiven)

Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?

Hej.

Finns det någon annan därute med en sambo som spelar jäkligt mycket tv/dataspel?

Min sambo och jag har varit tillsammans i två år och har bott tillsammans i ett år. Jag blev oplanerat gravid nu i december men vi beslutade att behålla, det är vårt första barn.

När vi flyttade ihop märkte jag att han spelade mycket playstation, framför allt Battlefield. Direkt efter jobbet kom han hem och spelade ca 6-10 timmar, detta hände ca 3-5 kvällar i veckan.

Nu har det övergått till dator och ett spel som heter LoL. Han spelar varje dag, mellan 3-8 timmar, och snackar då med sina vänner i ett headset. Det går omöjligtvis att prata med honom under spelandet.

Jag har tagit upp med honom vid flera tillfällen att jag känner mig ledsen och bortprioriterad när han väljer dator/tv-spel framför mig och att jag tycker det är viktigt att vi uppskattar varandra och lägger ner energi på vårt förhållande. Vi går t ex aldrig och lägger oss ihop, jag somnar vid 23 efter att ha väntat på att han ska spela klart och han lägger sig runt 02. Jag får verkligen tjata för att vi ska umgås på kvällarna. Jag har sagt att jag skulle vilja ha 1-2 spelfria kvällar där vi lagar mat ihop och ligger i sängen och myser, pratar, har sex. Whatever, jag behöver den där intimiteten. Jag tycker inte 1-2 kvällar är för mycket begärt.

Han säger att det är hans sätt att koppla av då han har en hög och krävande position på jobbet. När jag tar upp detta med honom tar han det ALLTID på fel sätt, blir irriterad, säger att jag kräver för mycket, att han redan tycker att han är tillräckligt mysig mot mig osv. Sen brukar han säga "jag ska tänka på det, förlåt". Sen sitter han ändå vid datorjäveln nästa dag.

Nu har det gått så långt att jag nästan inte orkar kämpa mer. Jag orkar inte tjata för att få umgås med honom. Han är en så bra kille, men gnistan börjar dö från min sida. Jag vet inte vad jag ska göra mer.

Snälla hjälp mig, hur ska jag lägga fram detta på ett bra sätt, så att han förstår? Hans spelande är verkligen ett problem men jag vet inte hur jag ska ta det med honom på ett bra sätt. Att tvinga honom välja mellan mig och spelandet finns liksom inte eftersom det är hans intresse, men kommer vi inte fram till en lösning kommer vårt barn tyvärr att få ha sina föräldrar på skilda ställen.

Vi är båda i 25-årsåldern, om det nu har någon betydelse.

Långt inlägg, hoppas det finns någon därute att dela tankar med.

• Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?
  • Unaangelita

Oj jag hade blivit tokig om min sambo spelade bort alla kvällar! Min sambo är också en gamer, men nu jobbar jag skift (dag o natt) och han endast kontorstider så när jag jobbar passar han på att spela som en galning. Han spelar när jag e hemma också men då när jag gör något annat för mig själv. Har inte några specifika råd men jag tycker du ska sätta dig ner och ställa krav. Kan vara att ni iaf äter middag tillsammans varje dag, tar hand om hushållssysslorna tillsammans dagligen, att du planerar in aktiviteter några kvällar typ gå på bio tillsammans, ut o promenera vissa bestämda dagar, ut o käka eller vad som helst ni tycker är kul. Jag säger rakt ut till min gubbe att nu får han slita sig från datorn och umgås med mig. Han lyssnar 9/10ggr så jag kanske har tur med min bara. Jag kan inte heller tänka mig börja spela dataspel, det är hans intresse och jag har mina intressen. Palla sitta ihop-klistrade jämt bara för att man ska få en chans att umgås?? Näää låt han spela men ställ lite krav! Lycka till! :) och grattis till bebben!!!!

• Anonym (Urk)
    Anonym (Freddan) skrev 2014-03-22 00:11:26 följande:
    Är singel. Men jag jobbar i dataspelsbranschen, så för min del är det bara positivt att spela mycket. Jag måste hålla igång.
    Tur att du är singel. Tjena, jag heter Pia, jag arbetar med att Spela Yatzy hela dagarna..oftast 12 timmar, mina vänner gör samma sak fast istället spelar de Sänka Skepp, Fyra i rad och Uno. Vi älskar att hålla igång på detta sätt. Det är jättegivande och vi ser alla en lång karriär i detta. Typ inte.
  • Anonym (Freddan)
    Anonym (Urk) skrev 2014-03-22 00:11:58 följande:
    Jag vet det. Woow, vilken karriär att skryta med. Hej, jag heter Fredde, jag spelar Super Mario 10 timmar om dagen, spelar in det och lägger ut på nätet. Oj, verkligen..tragiskt. You know. *kräks*
    Ursäkta? Vad är felet med att ha det som jobb?

Själv jobbar jag inte med att spela, men jag bygger grafiken i 3D.
  • Anonym (meddd)

Har också varit ihop med spelare/datanördar.

En annan grej, förutom vad ni tar upp här, är hur fruktansvärt otändande det är att se sin kille sitta hukad framför datorn. Det känns liksom som att han blev ofräsh, svettig, töntig som inte har ett liv typ...Mitt ex satt dessutom och hinkade i sig cola och åt chips och massa skit. Så jäkla äckligt. Kände verkligen förakt mot honom till slut, på grund av hans databeroende. Om en vuxen man inte kan koppla av på ett annat sätt än att sitta vid datorn så är han fan inte vuxen.

• Anonym (Övergiven)
    Unaangelita skrev 2014-03-22 00:12:33 följande:

Oj jag hade blivit tokig om min sambo spelade bort alla kvällar! Min sambo är också en gamer, men nu jobbar jag skift (dag o natt) och han endast kontorstider så när jag jobbar passar han på att spela som en galning. Han spelar när jag e hemma också men då när jag gör något annat för mig själv. Har inte några specifika råd men jag tycker du ska sätta dig ner och ställa krav. Kan vara att ni iaf äter middag tillsammans varje dag, tar hand om hushållssysslorna tillsammans dagligen, att du planerar in aktiviteter några kvällar typ gå på bio tillsammans, ut o promenera vissa bestämda dagar, ut o käka eller vad som helst ni tycker är kul. Jag säger rakt ut till min gubbe att nu får han slita sig från datorn och umgås med mig. Han lyssnar 9/10ggr så jag kanske har tur med min bara. Jag kan inte heller tänka mig börja spela dataspel, det är hans intresse och jag har mina intressen. Palla sitta ihop-klistrade jämt bara för att man ska få en chans att umgås?? Näää låt han spela men ställ lite krav! Lycka till! :) och grattis till bebben!!!!

Vad bra att ni hittat en lösning som fungerar för er, att han spelar när du jobbar är ju en perfekt lösning. Vad fint av honom att lyssna på dig, det är viktigt att man kan kommunicera såklart.

Tack för dina fina tips, jag tar dessa till mig och ska ha dem i åtanke!!
  • Anonym (Övergiven)
    Anonym (meddd) skrev 2014-03-22 00:21:13 följande:

En annan grej, förutom vad ni tar upp här, är hur fruktansvärt otändande det är att se sin kille sitta hukad framför datorn. Det känns liksom som att han blev ofräsh, svettig, töntig som inte har ett liv typ...Mitt ex satt dessutom och hinkade i sig cola och åt chips och massa skit. Så jäkla äckligt. Kände verkligen förakt mot honom till slut, på grund av hans databeroende. Om en vuxen man inte kan koppla av på ett annat sätt än att sitta vid datorn så är han fan inte vuxen.

Haha oj vad jag skrattar av igenkänning här, sambon sitter just i detta nu med en två liters cola och flottiga chipsfingrar och spelar! ;p
  • Anonym (meddd)
    Anonym (Övergiven) skrev 2014-03-22 00:24:43 följande:
    Haha oj vad jag skrattar av igenkänning här, sambon sitter just i detta nu med en två liters cola och flottiga chipsfingrar och spelar! ;p
    Ohh jag ryser;) Känner medlidande med dig!:p
  • Anonym (Freddan)
    Anonym (meddd) skrev 2014-03-22 00:21:13 följande:

Är det vuxnare att sitta på Familjeliv, menar du? Tönt!
  • Anonym (meddd)
    Anonym (Freddan) skrev 2014-03-22 01:07:35 följande:
    Är det vuxnare att sitta på Familjeliv, menar du? Tönt!
    Haha Freddan, chilla;) 
  • 733215

Jag var en gång denna typen av datanörd, nu är jag iofs bara i 20 års åldern men jag tog en rejäl funderare över vad som verkligen betyder något i livet, visst dataspel kan vara så roliga så man sitter dygnet runt men om det går så långt så bör han nog fundera på om singellivet kanske är något för han? Fråga han helt enkelt vad han vill ha ut av livet. Det kanske är bara så enkelt så att du är så tråkigt så han föredrar att sitta vid datorn istället? Låter starkt jag vet... Men ibland kan det vara så enkelt. Han själv måste självklart också bidra med något om han tycker vardagen är såå tråkig, gör han det?

Då jag såg tillbaka på mitt liv som datanörd så insåg jag det blev inte maffigare än så och då gav det något för mig att tänka på. Kom fram till att jag sluta helt med dataspelen, sitter mest på FL/FB/Youtube nuförtiden men det känns mer givande än sitta och vara 110% fokuserad vid ett spel som ändå inte kommer ge mig något alls i framtiden. För mig betyder en tjej som jag älskar, ett jobb som jag gillar, resor & underhållning såå mycket mer än att bara sitta vid datorn 24/7 & ha ett tråkigt jobb.

Jag tycker du ska fråga han vad han vill ha ut av livet & försöka komma med en neutral lösning för bådas bästa. Kom gärna & skriv ner här i tråden vad han svarade på den frågan, kommer bli intressant och läsa.

Har du några frågor? Fråga mig :)

Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?