• Anonym (Övergiven)

Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?

Hej.

Finns det någon annan därute med en sambo som spelar jäkligt mycket tv/dataspel?

Min sambo och jag har varit tillsammans i två år och har bott tillsammans i ett år. Jag blev oplanerat gravid nu i december men vi beslutade att behålla, det är vårt första barn.

När vi flyttade ihop märkte jag att han spelade mycket playstation, framför allt Battlefield. Direkt efter jobbet kom han hem och spelade ca 6-10 timmar, detta hände ca 3-5 kvällar i veckan.

Nu har det övergått till dator och ett spel som heter LoL. Han spelar varje dag, mellan 3-8 timmar, och snackar då med sina vänner i ett headset. Det går omöjligtvis att prata med honom under spelandet.

Jag har tagit upp med honom vid flera tillfällen att jag känner mig ledsen och bortprioriterad när han väljer dator/tv-spel framför mig och att jag tycker det är viktigt att vi uppskattar varandra och lägger ner energi på vårt förhållande. Vi går t ex aldrig och lägger oss ihop, jag somnar vid 23 efter att ha väntat på att han ska spela klart och han lägger sig runt 02. Jag får verkligen tjata för att vi ska umgås på kvällarna. Jag har sagt att jag skulle vilja ha 1-2 spelfria kvällar där vi lagar mat ihop och ligger i sängen och myser, pratar, har sex. Whatever, jag behöver den där intimiteten. Jag tycker inte 1-2 kvällar är för mycket begärt.

Han säger att det är hans sätt att koppla av då han har en hög och krävande position på jobbet. När jag tar upp detta med honom tar han det ALLTID på fel sätt, blir irriterad, säger att jag kräver för mycket, att han redan tycker att han är tillräckligt mysig mot mig osv. Sen brukar han säga "jag ska tänka på det, förlåt". Sen sitter han ändå vid datorjäveln nästa dag.

Nu har det gått så långt att jag nästan inte orkar kämpa mer. Jag orkar inte tjata för att få umgås med honom. Han är en så bra kille, men gnistan börjar dö från min sida. Jag vet inte vad jag ska göra mer.

Snälla hjälp mig, hur ska jag lägga fram detta på ett bra sätt, så att han förstår? Hans spelande är verkligen ett problem men jag vet inte hur jag ska ta det med honom på ett bra sätt. Att tvinga honom välja mellan mig och spelandet finns liksom inte eftersom det är hans intresse, men kommer vi inte fram till en lösning kommer vårt barn tyvärr att få ha sina föräldrar på skilda ställen.

Vi är båda i 25-årsåldern, om det nu har någon betydelse.

Långt inlägg, hoppas det finns någon därute att dela tankar med.

• Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?
  • Anonym (Övergiven)
    maritbinge skrev 2014-03-23 13:27:57 följande:

Både jag och min sambo är lite smått beroende av tv-spel och vi spelar på varsin konsol. Hade bara den ena av oss spelat kan jag tänka mig att det hade blivit ett problem i vår relation. En idé kan ju vara att du hittar ett eget intresse, något som får dig att slappna av och som du tycker är lika roligt som han tycker det är att spela på datorn. Jag och min sambo har en överenskommelse att vi två gånger i veckan har "date night", då vi t.ex. ser film ihop, går på en lång promenad tillsammans eller spelar brädspel. Det kanske kan fungera för er också? 

Jag är på gymmet 4 kvällar i veckan och sjunger i ett band så totalt är jag borta ca 4 eftermiddagar/tidiga kvällar då han är henma och spelar de timmarna. Så jag är själv borta en hel del. Därför tycker jag det är synd att vi inte tar bättre tillvara på de tre kvällar vi faktiskt har ihop..

Jag har föreslagit det där med date night vilket han tyckt varit bra, men sen har han ändå struntat i det och suttit och spelar och jag vill inte tjata för att han ska vara med mig. Jag vet att han inte gör det av elakhet - men han blir så galet inne i spelet och MÅSTE spela.

Jag ska försöka igen och vara lite mer "hård".

Tack för tipset! :)
  • maritbinge
    Anonym (Övergiven) skrev 2014-03-23 13:37:31 följande:
    Jag är på gymmet 4 kvällar i veckan och sjunger i ett band så totalt är jag borta ca 4 eftermiddagar/tidiga kvällar då han är henma och spelar de timmarna. Så jag är själv borta en hel del. Därför tycker jag det är synd att vi inte tar bättre tillvara på de tre kvällar vi faktiskt har ihop..

Jag har föreslagit det där med date night vilket han tyckt varit bra, men sen har han ändå struntat i det och suttit och spelar och jag vill inte tjata för att han ska vara med mig. Jag vet att han inte gör det av elakhet - men han blir så galet inne i spelet och MÅSTE spela.

Jag ska försöka igen och vara lite mer "hård".

Tack för tipset! :)
    Mm, alltså skulle min sambo inte vilja tillbringa den tiden med mig dessa två dagar i veckan hade jag blivit jäkligt ledsen, så jag förstår din frustration. 
  • Lilla W

@maritbinge Jättefint att ni har hittat ett sätt i eran vardag. Jag antar att ni inte har barn, det ska ju TS och hennes sambo ha, man kan lixom inte ha datenight med ett barn, barnet kräver mkt mer än en timma här och var... Det handlar inte heller om att TS borde hitta ett eget intresse, rent krasst så kommer det inte finnas så mkt tid för hobbys. Om relationen ska hålla efter bebisen kommer måste TS sambo ändra sina spelvanor annars kommer TS få ta allt föräldraansvar själv vilket kommer sluta i relationen kommer att spricka. Man kan inte spela all ledig tid på dygnet och samtidigt va en engagerad förälder el partner. Det kommer i slutändan gå ut över barnet! TS sambo måste lära sig att sätta nån annan framför sin egen vilja, just nu TS som är gravid och sedan sitt barn.

• maritbinge
    Lilla W skrev 2014-03-23 13:43:37 följande:
    @maritbinge Jättefint att ni har hittat ett sätt i eran vardag. Jag antar att ni inte har barn, det ska ju TS och hennes sambo ha, man kan lixom inte ha datenight med ett barn, barnet kräver mkt mer än en timma här och var... Det handlar inte heller om att TS borde hitta ett eget intresse, rent krasst så kommer det inte finnas så mkt tid för hobbys. Om relationen ska hålla efter bebisen kommer måste TS sambo ändra sina spelvanor annars kommer TS få ta allt föräldraansvar själv vilket kommer sluta i relationen kommer att spricka. Man kan inte spela all ledig tid på dygnet och samtidigt va en engagerad förälder el partner. Det kommer i slutändan gå ut över barnet! TS sambo måste lära sig att sätta nån annan framför sin egen vilja, just nu TS som är gravid och sedan sitt barn.
    Du har helt rätt, jag missade det där med att hon var gravid! 
  • Anonym (Rättvist)

Slå sönder spelkonsolen för faen!!

• Anonym (...)

Såna tjejer som är ihop med någon som prioriterar spelande framför annat är inte värda att ha en flickvän. Ät det eller lämna det. 

• Anonym (Speltjej)

Hej TS!

Jag och min sambo gillar båda att spela spel. Innan vi träffades så spelade jag mest spel som görs ensam, medan han istället spelade LoL. I början av vår relation lärde han mig LoL och idag spelar vi en hel del tillsammans, oftast med hans vänner.

Nu skrev jag inte det där eftersom jag vill ge rådet att "spela med honom". Istället ville jag bara ge en liten bakgrund till min kommentar. Jag tycker att du ställer mycket rimliga krav där du ger honom egen tid att spela spel, respekterar det spelet går ut på osv. Så även om jag själv spelar mycket så tycker jag att du verkar väldigt förnuftig.

Kanske måste han fysiskt ha barnet framför sig för att det ska ske en förändring? Kanske ser han din graviditet som den "sista tiden i livet med spelet" innan han måste trappa ner för att han ska bli pappa? Vet inte om min kommentar är till någon hjälp... 

Men jag hoppas så att det kommer bli bättre för dig! Att spela är fantastiskt, men det är en hobby och det finns alltid viktigare saker än dem. Familj framför allt! Fortsätter följa tråden! :) 

• Anonym (Övergiven)
    Anonym (Speltjej) skrev 2014-03-23 19:57:58 följande:

Hej TS!

Jag och min sambo gillar båda att spela spel. Innan vi träffades så spelade jag mest spel som görs ensam, medan han istället spelade LoL. I början av vår relation lärde han mig LoL och idag spelar vi en hel del tillsammans, oftast med hans vänner.

Nu skrev jag inte det där eftersom jag vill ge rådet att "spela med honom". Istället ville jag bara ge en liten bakgrund till min kommentar. Jag tycker att du ställer mycket rimliga krav där du ger honom egen tid att spela spel, respekterar det spelet går ut på osv. Så även om jag själv spelar mycket så tycker jag att du verkar väldigt förnuftig.

Kanske måste han fysiskt ha barnet framför sig för att det ska ske en förändring? Kanske ser han din graviditet som den "sista tiden i livet med spelet" innan han måste trappa ner för att han ska bli pappa? Vet inte om min kommentar är till någon hjälp... 

Men jag hoppas så att det kommer bli bättre för dig! Att spela är fantastiskt, men det är en hobby och det finns alltid viktigare saker än dem. Familj framför allt! Fortsätter följa tråden! :) 

Stort tack för ditt svar! :)

Det är svårt att föreställa sig hur det ska bli när barnet väl är här, jag hoppas att det ska lösa sig och att han känner att han VILL vara med sitt barn istället för att spela. Jag är orolig att jag ska få ta hand om bebisen helt själv, men jag hoppas och tror att detta ska bli bättre.

Imorgon reser han bort med jobbet i tre dagar, nu har eftermiddagen och kvällen gått i spelandets tecken (vi har båda varit upptagna med annat under förmiddagen). Jävligt tråkigt tycker jag och blir lite ledsen eftersom att han ska bort men just nu så orkar jag inte ta upp det till diskussion - jag vet att han bara blir irriterad på mig. Så somnar ensam, som vanligt.

Ska bli ganska skönt att slippa somna till LoL-snacket i några dagar dock, haha ;)
  • Anonym (Övergiven)
    Anonym (Rättvist) skrev 2014-03-23 14:02:29 följande:

Slå sönder spelkonsolen för faen!! smile2.gif

Hahaha, då slänger han nog ut mig ;)
  • Anonym (kp)

Jag är en av dom som var fast i dataskärmen. I min tidigare relation med barn.

Nu får jag ta mig vidare som ensamstående. Ska tilläggas att jag inte rört spelen sen min relation bröts.

Få honom att förstå innan det är försenat. Att rädda / k

Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?