• Anonym (Övergiven)

Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?

Hej.

Finns det någon annan därute med en sambo som spelar jäkligt mycket tv/dataspel?

Min sambo och jag har varit tillsammans i två år och har bott tillsammans i ett år. Jag blev oplanerat gravid nu i december men vi beslutade att behålla, det är vårt första barn.

När vi flyttade ihop märkte jag att han spelade mycket playstation, framför allt Battlefield. Direkt efter jobbet kom han hem och spelade ca 6-10 timmar, detta hände ca 3-5 kvällar i veckan.

Nu har det övergått till dator och ett spel som heter LoL. Han spelar varje dag, mellan 3-8 timmar, och snackar då med sina vänner i ett headset. Det går omöjligtvis att prata med honom under spelandet.

Jag har tagit upp med honom vid flera tillfällen att jag känner mig ledsen och bortprioriterad när han väljer dator/tv-spel framför mig och att jag tycker det är viktigt att vi uppskattar varandra och lägger ner energi på vårt förhållande. Vi går t ex aldrig och lägger oss ihop, jag somnar vid 23 efter att ha väntat på att han ska spela klart och han lägger sig runt 02. Jag får verkligen tjata för att vi ska umgås på kvällarna. Jag har sagt att jag skulle vilja ha 1-2 spelfria kvällar där vi lagar mat ihop och ligger i sängen och myser, pratar, har sex. Whatever, jag behöver den där intimiteten. Jag tycker inte 1-2 kvällar är för mycket begärt.

Han säger att det är hans sätt att koppla av då han har en hög och krävande position på jobbet. När jag tar upp detta med honom tar han det ALLTID på fel sätt, blir irriterad, säger att jag kräver för mycket, att han redan tycker att han är tillräckligt mysig mot mig osv. Sen brukar han säga "jag ska tänka på det, förlåt". Sen sitter han ändå vid datorjäveln nästa dag.

Nu har det gått så långt att jag nästan inte orkar kämpa mer. Jag orkar inte tjata för att få umgås med honom. Han är en så bra kille, men gnistan börjar dö från min sida. Jag vet inte vad jag ska göra mer.

Snälla hjälp mig, hur ska jag lägga fram detta på ett bra sätt, så att han förstår? Hans spelande är verkligen ett problem men jag vet inte hur jag ska ta det med honom på ett bra sätt. Att tvinga honom välja mellan mig och spelandet finns liksom inte eftersom det är hans intresse, men kommer vi inte fram till en lösning kommer vårt barn tyvärr att få ha sina föräldrar på skilda ställen.

Vi är båda i 25-årsåldern, om det nu har någon betydelse.

Långt inlägg, hoppas det finns någon därute att dela tankar med.

• Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?
  • LLP

Jag är i lite samma sits. Jag har varit tillsammans med min sambo i 8 år, och spelet är hans största intresse. Hur mycket han spelar har dock gått i perioder och vi har flyttat runt en del och upplevt lite annat. Vi hade distansförhållande under en tid mitt i förhållandet då han jobbade på annan ort, då sågs vi bara på helgerna och vårt förhållande har aldrig varit så bra som då, för då utnyttjade vi tiden tillsammans när vi sågs.

I alla fall så bor vi ihop nu, och han spelar jättemycket. Jag kontaktade en kurator för några månader sedan för att få hjälp med hur jag skulle betee mig. Han kallade min sambos dator för "älskarinnan". Och precis så kände jag ju. Jag blev ju bortvald! Vi gjorde även en deal, att på veckorna fick han gå och lägga sig i rimlig tid, för att jag ska upp och jobba. Och det har han hållt till punkt och pricka. Han sitter uppe lite längre på helgerna.

Det har varit svårt att hitta på saker tillsammans, för han har varit så oengagerad, och det har gjort mig otroligt ledsen. 

MEN det blev lättare av att jag började prata med någon, dels för mitt eget sätt att se på saker, och för att jag kunde förklara för min sambo hur jag kände på ett mer kontrollerat sätt så att han verkligen förstod.

Min kurator nämnde också det här med spelmissbruk, och det berättade jag för min sambo, för är jag uppvuxen med missbruk i min familj och i mitt hem, och det var inget jag fick välja, nu är jag vuxen och får bestämma själv och då kommer jag INTE välja att leva med en missbrukare. När jag sa det till honom så blev han mer förstående.

Nu är jag gravid, mår skitdåligt, konstant illamående och totalt utmattad så nu väljer jag att dra mig undan. Ligger gärna i sängen och ser på film osv. Vi ser film eller tv ihop en stund varje kväll, samt äter middag ihop, sen vill jag smita till sängen och då får han ett par timmars speltid innan läggdags.

Så nu bråkar vi aldrig! Han förstår nog också att det kommer bli annorlunda när bebisen kommer, och han kan inte spela som han gör nu.

Så jag rekommenderar att prata med någon! Kurator finns på din hälsocentral. Ni kan även gå tillsammans så du får hjälp att förklara hur du känner och ni får hjälp att kommunicera.

Hoppas det löser sig! Glad

• Anonym (Övergiven)
    Anonym (kp) skrev 2014-03-24 07:25:30 följande:

Jag är en av dom som var fast i dataskärmen. I min tidigare relation med barn.

Nu får jag ta mig vidare som ensamstående. Ska tilläggas att jag inte rört spelen sen min relation bröts.

Få honom att förstå innan det är försenat. Att rädda / k

Jag ska inte ge upp utan att ha kämpat. Kram till dig!!
  • cirkusmusen

TS! jag kom på en sak!

Jag har hört att en mamma blir en mamma så fort hon vet att hon är gravid, men pappan blir inte pappa förrän han ser barnet på riktigt, alltså efter födseln. Nu menar jag när man blir mamma/pappa psykiskt. 

kanske är det så att din sambo behöver få se barnet på riktigt för att förstå. Om det är så så kanske han efter barnet är fött tar mer ansvar :)

Jag tycker dock att man ska kunna visa ansvar innan, för hur vet man om någon kan göra det överhuvudtaget sen annars?

• Anonym (Övergiven)
    LLP skrev 2014-03-24 08:13:09 följande:

Jag är i lite samma sits. Jag har varit tillsammans med min sambo i 8 år, och spelet är hans största intresse. Hur mycket han spelar har dock gått i perioder och vi har flyttat runt en del och upplevt lite annat. Vi hade distansförhållande under en tid mitt i förhållandet då han jobbade på annan ort, då sågs vi bara på helgerna och vårt förhållande har aldrig varit så bra som då, för då utnyttjade vi tiden tillsammans när vi sågs.

I alla fall så bor vi ihop nu, och han spelar jättemycket. Jag kontaktade en kurator för några månader sedan för att få hjälp med hur jag skulle betee mig. Han kallade min sambos dator för "älskarinnan". Och precis så kände jag ju. Jag blev ju bortvald! Vi gjorde även en deal, att på veckorna fick han gå och lägga sig i rimlig tid, för att jag ska upp och jobba. Och det har han hållt till punkt och pricka. Han sitter uppe lite längre på helgerna.

Det har varit svårt att hitta på saker tillsammans, för han har varit så oengagerad, och det har gjort mig otroligt ledsen. 

MEN det blev lättare av att jag började prata med någon, dels för mitt eget sätt att se på saker, och för att jag kunde förklara för min sambo hur jag kände på ett mer kontrollerat sätt så att han verkligen förstod.

Min kurator nämnde också det här med spelmissbruk, och det berättade jag för min sambo, för är jag uppvuxen med missbruk i min familj och i mitt hem, och det var inget jag fick välja, nu är jag vuxen och får bestämma själv och då kommer jag INTE välja att leva med en missbrukare. När jag sa det till honom så blev han mer förstående.

Nu är jag gravid, mår skitdåligt, konstant illamående och totalt utmattad så nu väljer jag att dra mig undan. Ligger gärna i sängen och ser på film osv. Vi ser film eller tv ihop en stund varje kväll, samt äter middag ihop, sen vill jag smita till sängen och då får han ett par timmars speltid innan läggdags.

Så nu bråkar vi aldrig! Han förstår nog också att det kommer bli annorlunda när bebisen kommer, och han kan inte spela som han gör nu.

Så jag rekommenderar att prata med någon! Kurator finns på din hälsocentral. Ni kan även gå tillsammans så du får hjälp att förklara hur du känner och ni får hjälp att kommunicera.

Hoppas det löser sig! Glad

Jag brukar också referera till sambons dator som "älskarinnan", mest på skämt men ändå som en pik till honom. Man känner att han prioriterar spelandet framför en 9 gggr av 10 vilket gör mig skitledsen, så man känner sig som den tråkiga och ospännande frun (fast att det ju inte är så men du förstår hur jag menar).

Att prata med en kurator tror jag absolut på! Jag gick tidigare hos en kurator pga en olycka jag varit utsatt för, och senare delen av samtalen kom att handla om sambons spelande. Det var jätteskönt att få dela med sig av tankar och få någon annans synsätt på saker. Hon tyckte att det var det minsta jag kunde begära att vi skulle äta middag ihop samt att umgås två kvällar i veckan.

Grattis till graviditeten!! :) Vet hur det är att må skit, först nu i v 20 jag börjat känna mig som en människa igen ;)
  • Anonym (Övergiven)
    cirkusmusen skrev 2014-03-24 10:23:08 följande:

TS! jag kom på en sak!

Jag har hört att en mamma blir en mamma så fort hon vet att hon är gravid, men pappan blir inte pappa förrän han ser barnet på riktigt, alltså efter födseln. Nu menar jag när man blir mamma/pappa psykiskt. 

kanske är det så att din sambo behöver få se barnet på riktigt för att förstå. Om det är så så kanske han efter barnet är fött tar mer ansvar :)

Jag tycker dock att man ska kunna visa ansvar innan, för hur vet man om någon kan göra det överhuvudtaget sen annars?

Det där kan nog stämma, för mig är det massa hormoner som gör mig blödigare samt att jag känner bebisen sparka.. Jag tror att det är svårare och lite mer overkligt för pappan att ta till sig.

Han är dock väldigt ansvarsfull ekonomiskt/i hushållsarbetet så sådana saker grälar vi aldrig om. Jag hoppas därför att han ska ta lika mycket ansvar för bebisen.

Tack för att Du ger mig hopp :)
  • Anonym (Dataspelsmedberoende)

Hur har det gått för er?

Trodde också att min sambo skulle ändra sig då vi fick barn men det är likadant år ut och år in. Käm o ar och tjatar skriker o sliter mitt hår men inget hjälper..Skärper sig lite ibland men släpper aldrig datorn mer än några timmar.. det är tragiskt vad det kan göra med "vuxna" människor...

• Mickezzz

Tänk om alla dessa stora bebisar läs män kunde bli män någon dag och ta ansvar som en vuxen.

Jag blir lika förbannad varje gång jag hör någon vuxen man som spelar dataspel istället för att ta vara på tiden tillsammans med sin partner och framförallt om dom har barn ihop.

Kvinnor ryck upp er! skicka tillbaka eran jättebebis till sin egna mamma för ni är inte era mäns mamma!

• Anonym (2000-talsfenomen)
    Mickezzz skrev 2024-01-27 13:13:42 följande:

Tänk om alla dessa stora bebisar läs män kunde bli män någon dag och ta ansvar som en vuxen.

Jag blir lika förbannad varje gång jag hör någon vuxen man som spelar dataspel istället för att ta vara på tiden tillsammans med sin partner och framförallt om dom har barn ihop.

Kvinnor ryck upp er! skicka tillbaka eran jättebebis till sin egna mamma för ni är inte era mäns mamma!

Pappor som hellre spelar dator/TV-spel istället för att ta hand om sina barn och har fastnat i tonåren mentalt är ett 2000-talsfenomen, och ett resultat av "utvecklingen" tyvärr.

• Anonym (Axx)
    Anonym (Övergiven) skrev 2014-03-21 22:41:44 följande:

Snälla hjälp mig, hur ska jag lägga fram detta på ett bra sätt, så att han förstår? 

Om han inte fattar trots att du sagt hur du känner... ja, då vet jag inte Rynkar på näsan
  • Mickezzz
    Anonym (2000-talsfenomen) skrev 2024-01-27 15:41:44 följande:
    Pappor som hellre spelar dator/TV-spel istället för att ta hand om sina barn och har fastnat i tonåren mentalt är ett 2000-talsfenomen, och ett resultat av "utvecklingen" tyvärr.
    Jo det förstår jag men förstår inte varför kvinnor accepterar det.
    Och ?mannen? läs bebisen kommer förbli en bebis tills någon vågar säga emot.

Tror dock att denne kommer vara tacksam sen när han inte missade barnens uppväxt..
  • Deeru
    Rainbow gg skrev 2014-03-21 23:11:12 följande:

Sitter här och konfererar med sambon min, som också gillar tvspel. Han säger att om din kille inte lyssnar när du säger att du behöver närhet så bryr han sig antagligen inte.

Jag tycker som vanligt - spela med honom. Det är hans intresse och varför ska han intressera sig för dina intressen om du inte bryr dig om hans?

Hade du sagt samma om det var alkohol han var beroende av?
  • Anonym (Slutade)

Min man valde på eget initiativ att sluta spela för 1.5 år sedan. Han förnyade inte sitt konto. Helt fantastiskt vilken skillnad det är. 

han spelade inte i timtals men mycket ledig tid gick åt. 

Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?