• Anonym (Disa44)

Min sambos ex..

Nu börjar jag bli så trött på dessa känslor... Jag har en sambo som har två barn tillsammans med en annan kvinna och nu är jag SÅ TRÖTT på att höra om hans ex.. Hos svärföräldrarna hänger foton på henne på väggarna, svärisarna och bekanta frågar alltid om henne och visar ingen som helst respekt för mig. Hade mina föräldrar börjat prata så gott om mitt ex framför min nuvarande hade jag skämts ihjäl och sagt åt dom ordentligt!! Inte trodde jag att hon skulle vara så iblandad i våra liv än idag.. Och nu vill sambon att han och exet ska umgås för barnens skull.. Väldigt diffusa linjer för vilka det är som är en familj och inte.. Och det är väl där skon egentligen klämmer, att dom har så mycket mer tillsammans än oss.. För någon familj med mig? Nänä det är inte aktuellt.. "Jag måste ju tänka på mina barn"(?!?)

Någon i liknande sist? Kommer det att någonsin kännas bättre eller kommer jag alltid vara tvåa bakom det fantastiska exet och otroliga mamman?

• Svar på tråden Min sambos ex..
  • Moolie
    Anonym (TS) skrev 2014-03-25 09:54:10 följande:
    Jag kommer inte inkluderas där. Han vill visa barnen att mamma och pappa kan umgås etc. Fin tanke kanske jag vet inte men jag tror att det gör mer skada än nytta, jag blir så sårad. Han vill inte heller att jag följer med honom när han lämnar barnen hos henne.. Så om vi har varit på utflykt och barnen ska lämnas direkt där efter så släpper han av mig någonstans, lämnar barnen vid henne, och hämtar sen upp mig, jag får alltså inte ens sitta i bilen.. Känner mig så åsidosatt

Mamma och pappa kan umgås? Men inte mamma pappa och pappas nya? Mamma och pappas nya får inte en träffas för pappa... Kom igen... Fy för fasen va löjligt!!
  • Anonym (MrsC)
    Moolie skrev 2014-03-25 16:23:47 följande:

Mamma och pappa kan umgås? Men inte mamma pappa och pappas nya? Mamma och pappas nya får inte en träffas för pappa... Kom igen... Fy för fasen va löjligt!!

Instämmer. Det sänder helt fel signaler till barnen.
    Det är inget fel på att barnens föräldrar träffas för barnens skull förutsatt att de båda är ok med det. Men att pappas nya ska gömmas undan för barnens mamma är konstigt.
    TS - är separationen väldigt färsk eller vad har han för förklaring till sitt märkliga beteende?
  • puss

Självfallet ska alla kunna umgås. Ibland är du med, ibland inte.

• Nybliven bonusmorsa

Sitter i en liknande (men absolut inte så allvarlig) sits. Långt inlägg, förlåt... 
    Har sedan 1 år tillbaka träffat en underbar man med två barn sedan tidigare. Han och hans exfru har sedan skilsmässan för 2,5 år sedan haft en mycket god relation, vv med killarna, inget tjafs osv. De har dessutom fortsatt vara en del av samma kompisgäng (tajt grupp som känt varandra i 15+ år), umngåtts gemensamt på fester, bor 500 m ifrån varandra osv. 

Så kommer jag... och ställer "allt" på ända.... Nu har vi gått relativt långsamt fram, träffade barnen för ca ett halvår sedan, inget snack om att flytta ihop just nu osv. Men på en punkt har jag varit väldigt tydlig. Ska relationen mellan mig och min nya fungera, så måste jag och mina känslor också få plats. Barnens känslor kommer först, givetvis, men exets problem att hantera att jag träffar barnen och att jag umgås med deras gemensamma vänner, det upp till exet att hantera, så länge inte barnen far illa. Ingen blir lycklig av att jag ska göra våld på mig, mina känslor, "för barnens skull".... 

Nu har jag turen och har träffat en man, som förstår att kompromisser måste göras lite åt båda håll om en relation ska fungera, så han har inga problem att sätta ner foten mot sitt ex på vissa delar. Tex som nu till påsk, har de en tradition i kompisgänget att träffas på långfredagen på middag. Kompisarna bjuder in oss samt exet + barn (hennes vecka). Då far hon i luften och tycker att jag inte har där att göra, det är en tradition i kompisgänget och i det ingår jag inte, barnen kommer fara illa om jag är där och hon också osv osv..... MEN, som någon skrev här tidigare, i Sverige har vi traditionen att parmiddagar, är just par middagar. Och nu är ju jag och J ett par, inte exet och J, så paret i detta fallet är ju vi. Självklart bjuder kompisarna oss båda, något annat är ju knepigt tycker jag, men så vill hon inte ha det. Vännerna hamnar i kläm och tycker det hela är rätt otrevligt, de ville ju bara bjuda på en trevlig middag...Och vi har ju träffats på middag många gånger förut, men då utan exet klart. 

Lycklig som jag är, så har jag ju träffat en man som fattar att var sak har sin tid, och har man skilt sig så blir det en del konsekvenser av det som det är upp till de vuxna att hantera. Så han säger till sitt ex att "vi är skilda, jag är ihop med P, vi är ett par. Vi har en seriös relation, hon umgås med våra barn, hon är en viktig del av mitt liv. Vi kommer båda på middagen, hur du gör, är upp till dig. Vi tycker det är trevlig om du kommer"
    Kan ju låta hårt, men samtidigt, som jag kan känna, om man skijler sig men väljer att stanna i samma umgänge med samma vänner, då får man väl lite smått räkna med att en dag kommer en ny respektive in i bilden? Hon har också träffat en ny, men de tar det ännu lugnare än vi. 

Kan även tillägga att på fotbollsmatcher osv för grabbarna, är det rätt vanligt att vi alla är med, och hon är väldigt trevlig och det funkar bra, så hon och jag har ingen konflikt oss emellan. 

Så, summa sumamrum till TS: Be din kille skaffa sig lite ryggrad, så att han tar diskussionen med sitt ex. Att du finns, att han vill att du ska finnas med i hans liv, att du träffar barnen, och att det är MYCKET vettigt att ni träffar barnen ihop, allesammans! Framförallt för att barnen inte ska börja nära en dröm om att "mamma & pappa ska bli ihop igen" - för det är det väldigt lätt att de gör. Och det är verkligen inte schysst mot barnen... 
    Kan han inte stå upp för dig, och framförallt för ER relation, att den är viktig och ska fortsätta, så blir det nog bara jobbigare och jobbigare för dig..... 

• Anonym (att)

Nybliven bonusmorsa, jag blir lite kär i din man

Antagligen var hon rädd att på en parmiddag känna sig utanför när alla andra är par, men inte hon. Det blev inte så tydligt förut då även hennes ex var singel, men nu blir det ju väldigt tydligt. Men underbart skönt att höra att en man kan ta konflikter!

• Nybliven bonusmorsa01

@Anonym (att): Haha, gullig du är! Jag är galet kär i min man, av många orsaker, men har förblivit kär mycket för att han kan balansera att prioritera "oss" samtidigt som barnen är i första rum :)

Du har nog rätt angående middagen, och det är ju fullt förståeligt att det måste kännas jobbigt för henne, men det är ju samtidigt så verkligheten ser ut idag. Hon har ju som sagt en ny kille, men har valt att inte låta honom träffa barnen ännu, och det är ju upp till henne.

• Ess

Varför har du ens flyttat ihop med honom?
    Du måste ju ha märkt och irriterat dig på allt detta redan innan.
    Att han ska umgås med exet hade jag reagerat på, och dragit öronen åt mig,redan första gången det kom upp.

• MuppinCowboy
    Anonym (att) skrev 2014-03-25 08:35:32 följande:
    Att bli utesluten ur sambons liv som du blir är inget jag skulel accepterat. Är du hans hushållerska med plusservice eller vad?
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-25 09:38:39 följande:
    Frågan är om du kommer bli inkluderad när de ska träffas (mamma,pappa, barn) eller om du ska sitta själv hemma. För om du inte inkluderas hade iaf jag sett det som ett STORT varningstecken. Att de inte riktigt har skilt sig. Utan fortfarande ser sig som en familj. Dvs att även de vuxna ser varann som familj, något som de faktiskt inte är. Barnen har nu två familjer en med mamma och en med pappa. Att låtsas som om man är en familj är att ljuga inför barnen och inge dom falska förhoppningar om en försoning.
    Sen att han nu vill att dom ska umgås.. nu? varför har dom inte gjort det innan?
    Låter faktiskt mer som om gamla känslor blossat upp, hade inte blivit ett dugg förvånad om det visat sig att barnen varit hos mor- eller farföräldrar den tid 'familjen' ska umgås.

Oavsett vilket så verkar ju mannen socialt handikappad och totalt respektlös mot sin sambo.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Frida)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-25 09:54:10 följande:
    Jag kommer inte inkluderas där. Han vill visa barnen att mamma och pappa kan umgås etc. Fin tanke kanske jag vet inte men jag tror att det gör mer skada än nytta, jag blir så sårad. Han vill inte heller att jag följer med honom när han lämnar barnen hos henne.. Så om vi har varit på utflykt och barnen ska lämnas direkt där efter så släpper han av mig någonstans, lämnar barnen vid henne, och hämtar sen upp mig, jag får alltså inte ens sitta i bilen.. Känner mig så åsidosatt
    Vad är det du skall göra under överlämningarna? Uppenbarligen gillar du ju inte barnens mamma? Skall du sitta där och bara stirra eller vad är det din roll skall vara tänker du?
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (att) skrev 2014-03-25 18:55:42 följande:
    Nybliven bonusmorsa, jag blir lite kär i din man

Antagligen var hon rädd att på en parmiddag känna sig utanför när alla andra är par, men inte hon. Det blev inte så tydligt förut då även hennes ex var singel, men nu blir det ju väldigt tydligt. Men underbart skönt att höra att en man kan ta konflikter!
Svar på tråden Min sambos ex..