• Anonym (Disa44)

Min sambos ex..

Nu börjar jag bli så trött på dessa känslor... Jag har en sambo som har två barn tillsammans med en annan kvinna och nu är jag SÅ TRÖTT på att höra om hans ex.. Hos svärföräldrarna hänger foton på henne på väggarna, svärisarna och bekanta frågar alltid om henne och visar ingen som helst respekt för mig. Hade mina föräldrar börjat prata så gott om mitt ex framför min nuvarande hade jag skämts ihjäl och sagt åt dom ordentligt!! Inte trodde jag att hon skulle vara så iblandad i våra liv än idag.. Och nu vill sambon att han och exet ska umgås för barnens skull.. Väldigt diffusa linjer för vilka det är som är en familj och inte.. Och det är väl där skon egentligen klämmer, att dom har så mycket mer tillsammans än oss.. För någon familj med mig? Nänä det är inte aktuellt.. "Jag måste ju tänka på mina barn"(?!?)

Någon i liknande sist? Kommer det att någonsin kännas bättre eller kommer jag alltid vara tvåa bakom det fantastiska exet och otroliga mamman?

• Svar på tråden Min sambos ex..
  • Snigeln
    Anonym (MrsC) skrev 2014-03-28 09:14:10 följande:
    Hej igen :) ja det är jobbigt. Och jag vet inte om vi gör rätt eller inte som agerar annorlunda ibland just för att inte reta upp henne. Och samtidigt går det ju inte :) vi retar ju upp henne bara genom att existera... hon har förklarat för sina barn att vi inte är en familj, till exempel. Jag och min sambo och mina + hans barn som bor tillsammans varannan vecka är inte en familj enligt henne. Däremot är hon och min sambo och deras två barn en kärnfamilj anser hon. Trots att de skildes för 6+ år sedan, han har ny sambo (jag) och hon är omgift. Hon och jag tänker så olika så att det är omöjligt för mig att inte reta upp henne.

Ja det är hennes åsikt och jag tror ganska få delar den med henne Undrar dock vad hennes man säger om det??
  • Anonym (?)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-03-28 09:14:10 följande:

Hej igen :) ja det är jobbigt. Och jag vet inte om vi gör rätt eller inte som agerar annorlunda ibland just för att inte reta upp henne. Och samtidigt går det ju inte :) vi retar ju upp henne bara genom att existera... hon har förklarat för sina barn att vi inte är en familj, till exempel. Jag och min sambo och mina + hans barn som bor tillsammans varannan vecka är inte en familj enligt henne. Däremot är hon och min sambo och deras två barn en kärnfamilj anser hon. Trots att de skildes för 6+ år sedan, han har ny sambo (jag) och hon är omgift.
    Hon och jag tänker så olika så att det är omöjligt för mig att inte reta upp henne.
    Hon,pappan och barnen är barnens kärnfamilj så klart. Mamman och pappan är däremot ingen familj med varandra längre.
  • Anonym (MrsC)
    Snigeln skrev 2014-03-28 09:32:01 följande:

Ja det är hennes åsikt och jag tror ganska få delar den med henne Undrar dock vad hennes man säger om det??
    Det undrar jag med faktiskt.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (?) skrev 2014-03-28 09:50:10 följande:
    Hon,pappan och barnen är barnens kärnfamilj så klart. Mamman och pappan är däremot ingen familj med varandra längre.

Det hon menade var väldigt klart och tydligt att de fyra, mamman och pappan (som har varit skilda i 6 år + och båda har nya partners sedan flera år) och deras två barn fortfarande utgör en kärnfamilj tillsammans.

Min sambo däremot anser sig inte höra till sitt ex kärnfamilj längre. Däremot är han självklart kärnfamilj (eller vad det kallas) med sina biologiska barn. Jag tror att det är så du menar?

Och han anser att han och hans barn är en annan slags familj med mig och mina barn. Inte kärnfamilj men vi bor ihop och lever ihop allesammans varannan vecka och är då en slags familj. Vilket hans ex inte håller med om. Jag vet inte vad hon skulle kalla oss... en samling människor som råkar bo ihop, eller?
  • Snigeln

Men en kärnfamilj är just en kärnfamilj och barnet har ju flere familjemedlemmar i.o.m. ts och hennes barn samt mammans man. Då lever barnen oberoende inte i en kärnfamilj.
  • Lindsey Egot the only one
    Nej! Den kärnfamiljen splittrades den dagen föräldrarna skiljde sig och även om de i framtiden skulle gifta om sig igen så blir de ingen kärnfamilj om någon av föräldrarna hunnit få fler barn med andra under tiden de var skilda.
  • MuppinCowboy
    kärnfamilj, man och kvinna förenade i äktenskap samt deras gemensamma biologiska eller adopterade barn. Makarna lever tillsammans i ett gemensamt hushåll. I dag betraktas även familjer där makarna inte är gifta men har gemensamma barn som kärnfamilj.

källa NE

Personliga åsikter vad som är kärnfamilj spelar liksom ingen roll, kärnfamilj är man när man lever ihop i ett gemensamt hushåll.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Satfläsk

Jag kan helt ärligt inte förstå hur du kan stanna i den här relationen TS.

Din kille har ju absolut ingen respekt för dina känslor utan sätter sitt ex före dig.

I min värld är det helt galet.

Min sambo har ett mindre trevligt ex som ställde väldigt många krav på min sambo, när det gällde vår relation. Speciellt det första året. Min sambo har sagt ifrån så hon har väl tröttnat. Nu tjafsar hon om allt annat istället. Hon gick i taket för att jag träffade barnet för tidigt men att hennes dåvarande träffade barnet lika tidigt gick minsann bra ;) Hon har precis avverkat sitt sjätte förhållande och barnet har träffat alla hennes pojkvänner. Hon har haft massor med åsikter om vad vi får göra och inte. Men de åsikterna gäller bara oss, inte henne.

Jag är väldigt glad att min sambo tog mod till sig att säga ifrån, då jag vet att det var väldigt svårt. Så fort han sa ifrån så blev han kallad för mindre smickrande saker men han stod på sig.

I ditt fall är det annorlunda då din kille är helt okej med att ha det som det är nu. Jag hade i ditt fall gjort slut, om han inte kan/vill acceptera dina känslor och förändra situationen.

• nymedlem
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-27 11:00:40 följande:
    Och hur är husfriden med TS just nu?
    Förmodligen inte så bra eftersom mannen inte bryr sig så mycket om ts verkar det som?!
  • Lindsey Egot the only one
    nymedlem skrev 2014-03-29 09:21:44 följande:
    Förmodligen inte så bra eftersom mannen inte bryr sig så mycket om ts verkar det som?!
    Och jag kan tycka det är konstigt att ts sambo ska se till att husfriden är ok i någon annans hem än i sitt egna.
Svar på tråden Min sambos ex..