Snigeln skrev 2014-03-27 13:38:04 följande:
Jag tycker faktiskt man ska driva varje liten fråga om sådana här saker. Aldrig att jag skulle låta någons ex diktera var jag får eller inte får befinna mig på allmänna platser! Som ny partner till min nuvarande man så hade jag aldrig accepterat att bli avsläppt och sedan bli upphämtad pånytt p.g.a. hans ex. Som ny partner är det viktigt att ta hänsyn till barnen, för de är barn, men exen är ju vuxna människor för guds skull! En ny partner har inget att göra på utvecklingssamtal, föräldramöten, bvc besök, läkarbesök o.s.v. Det är enbart bioföräldrarnas sak. Men att kunna sitta i bilen vid hämtning/lämning, delta på födelsedagskalas, kolla på barnets match, vara hemma i sitt eget hem om mamman ska hämta/lämna där och dylika grejer är självklara i min värld och hade min man varit en sån mes att han hade bett mig stiga ur bilen så hade det varit sista gången han sett mig. En ny kan inte kräva ett personligt samarbete med partnerns ex, men han/hon måste få finnas till och ska inte behöva gömma sig i vardagliga situationer! Kan inte exet hantera det så är det dennes problem. Enda undantaget tycker jag är om man träffats bakom ryggen på exet och var orsaken till uppbrottet. Då har ju exet en personlig orsak till att inte gilla bonusföräldern och det ser jag som en annan sak än att ens ex har hittat en ny en tid efter separationen.
Jo jag håller med dig att det är skillnad på att ta hänsyn till barnen och till ett ex.
Men jag är nog färgad av vår situation. Min sambos ex är... minst sagt jobbig. Hon reagerar väldigt starkt på saker som jag aldrig skulle komma på tanken att reagera på (och jag är ändå en känslig person). Och oavsett om reaktionen kommer pga något tokigt som jag gjort eller något helt normalt som jag gjort (men som jag kunde förutse att hon skulle reagera på) så går hennes ilska/upprördhet ut över barnen. Barnen har efter sådana händelser fått höra många saker framför allt om sin pappa och vad han gör/inte gör från exet. Även om mig och vårt hem och området vi bor i och... ja hon har många synpunkter på oss och vårt liv.
Därför försöker jag tänka mig för. Ska jag göra det här den här gången fast vi tror/vet att hon kommer att bli upprörd. Eller ska jag låta bli. Och även pga ren självbevarelsedrift. Varken sambon eller jag orkar med konstant krig.
Och vi träffades inte bakom ryggen, hon var redan omgift när min sambo och jag inledde vår relation... men hon har ändå reagerat väldigt starkt. Jag förstår inte riktigt varför, men så är det.
Dock samarbetar jag och sambon väl kring detta nästan jämt :) och brukar kunna diskutera oss fram till hur vi ska hantera olika situationer. Ex födelsedagsfirande sker separat numera, vi firar med barnen när de är hos oss och hon firar med barnen när de är hos henne. Jag sitter kvar i bilen om jag är med vid lämningar istället för att gå med in och stå och krama barnen i deras hall. Och skulle hon någon gång få för sig att lämna barnen i vårt hem så går jag självklart inte hemifrån. Däremot erkänner jag att sambon skulle få öppna dörren för henne i sånt fall.
Men i princip håller jag med dig. Det är stor skillnad på att anpassa sig för barnens skull och för exets skull.