• Anonym (Råd)

Att bli familjehem för en nyfödd

Vi har precis blivit godkända att bli kontaktfamilj men inte fått veta vilket barn det blir än.

Vi har lite löst sagt att vi nog i framtiden kan tänka oss att bli familjehem och helst då till ett mindre barn som de vet kommer stanna en lång tid. Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss.....
    Nu ringer handläggaren och erbjuder oss ett nyfött barn som förmodligen kommer vara placerat för alltid....Hon kunde inte låta bli att ringa oss eftersom hon tycker att vi skulle passa så bra.

Vår historia är många år med ofrivillig barnlöshet, klara för adoption och sen plötsligt gravid. Idag har vi en son på snart 3 år men någonstans finns ju sorgen att det aldrig blev fler.
    Idag är vi 43 och 46 år.

Jag vet att det inte går att råda men behöver lite tips. Hur hade ni gjort?

Det hade ju kunnat bli som vårt barn i slutänden....  

• Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd
  • Anonym (Annan)

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Barnen behöver trygghet och kärlek i allra första hand. Sedan känner jg inget familjehem som lever på det. De har vanliga jobb precis som alla andra.

Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-22 09:50:09 följande:
    Tror inte det finns ett enda familjehem som egentligen resonerar så, däremot försöker dom såklart göra allt dom förmår för att inte förlora sin inkomst, vad ska dessa familjer då försörja sig av?

Barnen SKA hem i de allra flesta fall. Tyvärr blir det inte alltid så och det beror allt som oftast på soc inkompetens och på familjehemmets illvilja mot de placerade barnen. Alltså att de försvårar umgänge och därigenom hemflytt.

Vips så har 3 år passerat och det börjar pratas om vårdnadsöverflytt. STACKARS dessa misshandlade barn!

Har 2 av dessa vidriga familjehem i mitt närområde och jag lider verkligen med de barn som är placerade där. Dagligen blir barnen manipulerade och får höra hur odugliga deras bioföräldrar är. Allt för att försvåra för barnens hemflytt. Så hemskt!

Barnen är mellan 10-15 år och har bott hela sitt liv med sina föräldrar, nu får dom spendera varje dag med att försvara sina föräldrar. Så ska dom inte behöva ha det. Låt barnen bo hemma och finns det svårigheter så kan det lösas i hemmiljön!Det finns för många familjehem, de har för hög ersättning. Något måste göras för att rädda barnen som hamnar i soc och familjehemmens klor!

• Anonym (Inte korrekt)

Tror inte det finns ett enda familjehem som egentligen resonerar så, däremot försöker dom såklart göra allt dom förmår för att inte förlora sin inkomst, vad ska dessa familjer då försörja sig av?

Barnen SKA hem i de allra flesta fall. Tyvärr blir det inte alltid så och det beror allt som oftast på soc inkompetens och på familjehemmets illvilja mot de placerade barnen. Alltså att de försvårar umgänge och därigenom hemflytt.

Vips så har 3 år passerat och det börjar pratas om vårdnadsöverflytt. STACKARS dessa misshandlade barn!

Har 2 av dessa vidriga familjehem i mitt närområde och jag lider verkligen med de barn som är placerade där. Dagligen blir barnen manipulerade och får höra hur odugliga deras bioföräldrar är. Allt för att försvåra för barnens hemflytt. Så hemskt!
    Barnen är mellan 10-15 år och har bott hela sitt liv med sina föräldrar, nu får dom spendera varje dag med att försvara sina föräldrar. Så ska dom inte behöva ha det. Låt barnen bo hemma och finns det svårigheter så kan det lösas i hemmiljön!

Det finns för många familjehem, de har för hög ersättning. Något måste göras för att rädda barnen som hamnar i soc och familjehemmens klor!

Jag förfasas när jag läser ditt inlägg, det är så fullt av okunskap att jag nästan blir förvånad. Kan jag dra slutsatsen att du själv har barn som är placerade i familjehem?

Jag arbetar själv på socialtjänsten, inte med barn och familjehem, utan med unga vuxna. Många av dessa har varit placerade i familjehem. Jag har hört otaliga historier från dessa vuxna om just deras familjehemsplaceringar. Ibland har familjehemmet brustit, vilket har påverkat den unge negativt. Det har dock i dessa fall rört sig om att personerna ifråga ex kände sig ignorerade, oälskade och icke önskvärda i familjehemmet. Knappast några klagomål om att de har fått för mycket kärlek. Jag har även hört förvånansvärt många positiva erfarenheter om familjehem, att de unga har upplevt familjehemmet som en extremt viktig tillflykt från misären hos bio-familjen.

Det finns mycket fördomar om att barn omhändertas till höger och vänster utan egentliga orsaker. Så är det inte. Det ska extremt mycket till för att tvångsvård ska inträda. Lösningar i hemmamiljön prioriterass såpass länge att barnen tyvärr kan hinna fara riktigt illa innan de lyfts ut från föräldrarnas vård. Jag kan inte gå in i detalj, men den typ av vanvård jag har sett kan ligga bakom omhändertagande. Man tror inte att den typen av vanvård faktiskt finns i vårt land. Fruktansvärt. Alla typer av problem kan inte lösas i hemmiljön. Speciellt inte om föräldrarna ifråga inte har förmågan att förstå/vägrar skaffa sig insikt om att det faktiskt föreligger ett stort problem.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Inte korrekt) skrev 2014-04-22 11:15:13 följande:

Jag förfasas när jag läser ditt inlägg, det är så fullt av okunskap att jag nästan blir förvånad. Kan jag dra slutsatsen att du själv har barn som är placerade i familjehem?

Jag arbetar själv på socialtjänsten, inte med barn och familjehem, utan med unga vuxna. Många av dessa har varit placerade i familjehem. Jag har hört otaliga historier från dessa vuxna om just deras familjehemsplaceringar. Ibland har familjehemmet brustit, vilket har påverkat den unge negativt. Det har dock i dessa fall rört sig om att personerna ifråga ex kände sig ignorerade, oälskade och icke önskvärda i familjehemmet. Knappast några klagomål om att de har fått för mycket kärlek. Jag har även hört förvånansvärt många positiva erfarenheter om familjehem, att de unga har upplevt familjehemmet som en extremt viktig tillflykt från misären hos bio-familjen.

Det finns mycket fördomar om att barn omhändertas till höger och vänster utan egentliga orsaker. Så är det inte. Det ska extremt mycket till för att tvångsvård ska inträda. Lösningar i hemmamiljön prioriterass såpass länge att barnen tyvärr kan hinna fara riktigt illa innan de lyfts ut från föräldrarnas vård. Jag kan inte gå in i detalj, men den typ av vanvård jag har sett kan ligga bakom omhändertagande. Man tror inte att den typen av vanvård faktiskt finns i vårt land. Fruktansvärt. Alla typer av problem kan inte lösas i hemmiljön. Speciellt inte om föräldrarna ifråga inte har förmågan att förstå/vägrar skaffa sig insikt om att det faktiskt föreligger ett stort problem.
    Mina erfarenheter gällande detta är enbart yrkesmässiga, jag tror efter att ha läst ditt inlägg att jag har bra mycket mer kunskap gällande detta än vad du har!

Kul dock att du fortfarande lever  i en villfarelse och att du är oförstört naiv, du skulle bli chockad om du fick se sanningen!
  • Anonym (Even)

Jag skulle ha accepterat placeringen, både socialtjänsten och ni verkar ju tycka att du och din man skulle passa bra just för detta barn. Och fina jourfamiljer/familjehem behövs verkligen!! MEN jag tänker också som någon skrev, att det kanske vore lämpligare för er att adoptera?

• Anonym (J)

Hej. Vi blev familjehem åt en nyfödd. Hämtade honom på bb redan. Han kommer aldrig kunna bo med sina föräldrar av diverse anledningar. Så han är vår lilla bebis, barnens syskon. Inget konstigt!

• Anonym (Inte korrekt)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-22 12:59:23 följande:
    Mina erfarenheter gällande detta är enbart yrkesmässiga, jag tror efter att ha läst ditt inlägg att jag har bra mycket mer kunskap gällande detta än vad du har!

Kul dock att du fortfarande lever  i en villfarelse och att du är oförstört naiv, du skulle bli chockad om du fick se sanningen!

Nu blir jag mycket nyfiken, vilken yrkeskategori befinner du dig i? Dina reflektioner, tankar/funderingar känns inte vidare typiska för någon av de professioner jag dagligen samverkar med, eller för den delen tillhör själv.
  • Helly
    Anonym (Even) skrev 2014-04-22 13:11:30 följande:
    Jag skulle ha accepterat placeringen, både socialtjänsten och ni verkar ju tycka att du och din man skulle passa bra just för detta barn. Och fina jourfamiljer/familjehem behövs verkligen!! MEN jag tänker också som någon skrev, att det kanske vore lämpligare för er att adoptera?
    Är man 46/48 år är det inte särskilt enkelt att adoptera. Redan när man är 43 är det oftast kört. De barn man kan adoptera som äldre, det är oftast bara barn med svåra funktionshinder. 
  • Helly
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-22 10:32:18 följande:
    Ts skriver:

"Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss....."

Därav bör ts satsa på att adoptera ett barn och inte ta hand om ett barn till låns.

Ingen kan veta på förhand om barnet kommer få flytta hem igen, man kan dock alltid hoppas på det om man har barnets bästa i åtanke - men jag tvivlar på att ts har det med tanke på meningen ovanför!
    Hur menar du att det skulle vara dåligt för barnet att bli älskat och omhäntertaget av en kärleksfull familj så länge som möjligt? 
  • sarafamilj
    Tror inte det finns ett enda familjehem som egentligen resonerar så, däremot försöker dom såklart göra allt dom förmår för att inte förlora sin inkomst, vad ska dessa familjer då försörja sig av? Barnen SKA hem i de allra flesta fall. Tyvärr blir det inte alltid så och det beror allt som oftast på soc inkompetens och på familjehemmets illvilja mot de placerade barnen. Alltså att de försvårar umgänge och därigenom hemflytt. Vips så har 3 år passerat och det börjar pratas om vårdnadsöverflytt. STACKARS dessa misshandlade barn! Har 2 av dessa vidriga familjehem i mitt närområde och jag lider verkligen med de barn som är placerade där. Dagligen blir barnen manipulerade och får höra hur odugliga deras bioföräldrar är. Allt för att försvåra för barnens hemflytt. Så hemskt! Barnen är mellan 10-15 år och har bott hela sitt liv med sina föräldrar, nu får dom spendera varje dag med att försvara sina föräldrar. Så ska dom inte behöva ha det. Låt barnen bo hemma och finns det svårigheter så kan det lösas i hemmiljön! Det finns för många familjehem, de har för hög ersättning. Något måste göras för att rädda barnen som hamnar i soc och familjehemmens klor!

Om du upplever att barnen tar skada i de två familjehemmen i ditt närområde så anmäl detta till Socialtjänsten! Viktigt för barnen att de tas om hand på rätt sätt. Men tillbaks till ämnet, även om din uppfattning är att familjehem överlag är giriga -tycker inte du att det vore bra för de placerade barnen om de blir älskade i sina familjehem? Oavsett om de kommer återvända till sina bioföräldrar eller ej?
  • Anonym (Råd)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-19 18:33:09 följande:
    Ni måste absolut säga nej till detta. Ni är INTE rätt familj för detta barn, ni måste förstå det innan det är för sent för det lilla barnet.

Ni bör gå vidare och försöka adoptera istället, inte ta andras barn och försöka göra till ert!

Fattar inte vad soc håller på med när dom gör såhär!!! Iditoter!

Socialen har verkligen gjort allt dom kan för att just vi ska ha det här barnet. Anledningen: De vet att barnet kommer få det jätte bra hos oss, ett roligt aktivt liv med massor av kärlek och just för att de vet att vi även skulle ha bra kontakt med den biologiska mamman för att vi har empati och förståelse för hennes situation.
    Det känns som att du är väldigt okunnig om vad ett barn behöver. Ett barn som får kärlek och inte särbehandlas har lättare att knyta an till övriga personer och att ha långa relationer. Med andra ord, om barnet ska tillbaka till mamman senare i livet så har vi gett barnet goda förutsättningar för att det skulle fungera. Barn som inte får kärlek och känner sig utanför och undanskuffad får stora problem genom livet. Det skulle jag aldrig någonsin utsätta ett barn för om jag så visste att det skulle stanna hos oss i en vecka. Det är väl verkligen misshandel! Naturligtvis är målet att barnet ska tillbaka till föräldrarna. Om jag inte visste det skulle jag aldrig ha skrivit den här tråden. Men tycker du verkligen på fullaste allvar att om det innebär fysiskt ioch psykiskt lidande för barnet att leva med de biologiska föräldrarna och när det inte finns något som helst tecken på att det någonsin kommer att ändras för det här barnet, ska vi då låta barnet leva hos oss helt kärlekslöst hela livet och skada barnet ännu mer?
    Sen har du nog väldigt dåliga erfarenheter och förutfattade meningar: Vi är tvärt om vad du tror VÄLDIGT positiva till att barnet har kontakt med sin bio-mamma under övervakade former och vi skulle aldrig någonsin få för oss att prata illa om de biologiska föräldrarna, tvärtom faktiskt. Vi hoppas att kunna ha en bra relation till föräldrarna.
    Du verkar vara en av dom som bara tänker på föräldrars rätt till ett barn istället för barnets rätt till ett rikt liv fullt av kärlek och omtanke. 
    Innan du uttalar dig mer så kan jag tipsa dig om hur många böcker som helst som handlar om ämnet och vad barn mår bäst av.
    Jag har i motsats till dig mött personer som aldrig blev fosterhemsplacerade och som hade önskat det av hela sitt hjärta så att dom hade fått den barndom dom aldrig fick.

Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd