• Anonym (Råd)

    Att bli familjehem för en nyfödd

    Vi har precis blivit godkända att bli kontaktfamilj men inte fått veta vilket barn det blir än.

    Vi har lite löst sagt att vi nog i framtiden kan tänka oss att bli familjehem och helst då till ett mindre barn som de vet kommer stanna en lång tid. Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss.....
    Nu ringer handläggaren och erbjuder oss ett nyfött barn som förmodligen kommer vara placerat för alltid....Hon kunde inte låta bli att ringa oss eftersom hon tycker att vi skulle passa så bra.

    Vår historia är många år med ofrivillig barnlöshet, klara för adoption och sen plötsligt gravid. Idag har vi en son på snart 3 år men någonstans finns ju sorgen att det aldrig blev fler.
    Idag är vi 43 och 46 år.

    Jag vet att det inte går att råda men behöver lite tips. Hur hade ni gjort?

    Det hade ju kunnat bli som vårt barn i slutänden....  

  • Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd
  • Anonym (SmSAO)

    Vårt barn har velat ta vårt efternamn ( vilket även föräldrarna godkänt & tycker är OK, mamman har tom uppmuntrat till det just för att pojken säger att han känner sig mer som en i familjen, ffa när vi åker på solsemester etc och alla utom han har samma efternamn i hotellbokningen..) men SOC skulle ordna med detta, det är 4 år sedan.. Och ännu har inte namnbytet skett.. Trots påtryckningar etc.. Soc säger bara "oj, det är mitt fel.. Jag ska ordna med detta!" Nu säger vår pojke att han väntar tills han blivit vuxen & byter då om det inte sker nu..

  • Jonas123

    Dom som hjälper soc att kidnappa barn för att socialaren ska få sin provision hoppas jag att får brinna i helvetet! !

    Soc omhändertar bara barn som inte borde omhändertas! !!

    Det pga att deras provision då blir högre! !

  • Ramborg

    Provision?

    Vilket påhitt.

    Lika sant som ryktet som spreds för några år sedan, att Försäkringskassan har provision på avslagsbeslut.

    Sprid inte lögner bara för att det är kul.


    42.
  • MattiasGascoigne

    Som ordförande för Riksföreningen mot tvångsomhändertagningar av barn i Sverige, den förening som starkast och tuffast kämpar emot tvångsplaceringar av barn i SoL/LVU, genom att arrangera demonstrationer mm, så kan jag lugnt säga att det rör sig om betydligt mycket mera pengar i omlopp, än 6000 kr före skatt, för dom flesta fosterföräldrar.

    1.Ofta får Vårdbolagen mellan 2500 kr per dygn, ända upp till rekordet 11 500 kr per dygn!!
    Attendo Care tar ungefär runt 3000 kr per dygn, där efter ger man ofta fosterföräldrarna ungefär runt en 1000 lapp per dygn!
    Men till detta tillkommer sedan det skattefria extra tillägget från Staten/Kommunen på flera tusen extra kronor i månaden till fosterföräldern, tänkt att täcka alla extra kostnader. Detta bidrag kan variera, men en sak är säker:
    Det är brist på familjehem, så man kan förhandla fram hur bra avtal som helst, om man har bra kontakter med Socialtjänsten/Vårdbolag.

    2.Att ta nyfödda barn direkt på BB, är bara så sinnessjukt som det går att bli.
    Alla mammor och barn borde rimligtvis ha möjlighet att få amma klart mm, innan det ens blir aktuellt med LVU.
    Detta kan lösas genom införande av speciella hem för nyfödda barn och föräldrar, där man får stanna under bevakning, minst ett halvår!
    Även drogmissbrukare, mm, skall kunna få en ny chans till ett bättre liv där, dock utan att få amma.
    Om en missbrukande mamma får möjlighet att behålla sitt barn, istället för LVU, så kanske hon istället väljer att sluta.
    Ni som tar emot nyfödda barn, som Soc tagit på simpla orsaker, borde kanske ta och fundera på hur det känns för mammorna att bli av med sina barn, ofta efter en mycket jobbig förlossning. Vi anser att det är ett brott mot både Mänskligheten, och anständigheten, att ta ett nyfött barn!

  • Fjärrkontrollen
    MattiasGascoigne skrev 2015-02-13 04:03:08 följande:

    Som ordförande för Riksföreningen mot tvångsomhändertagningar av barn i Sverige, den förening som starkast och tuffast kämpar emot tvångsplaceringar av barn i SoL/LVU, genom att arrangera demonstrationer mm, så kan jag lugnt säga att det rör sig om betydligt mycket mera pengar i omlopp, än 6000 kr före skatt, för dom flesta fosterföräldrar.

    1.Ofta får Vårdbolagen mellan 2500 kr per dygn, ända upp till rekordet 11 500 kr per dygn!!

    Attendo Care tar ungefär runt 3000 kr per dygn, där efter ger man ofta fosterföräldrarna ungefär runt en 1000 lapp per dygn!

    Men till detta tillkommer sedan det skattefria extra tillägget från Staten/Kommunen på flera tusen extra kronor i månaden till fosterföräldern, tänkt att täcka alla extra kostnader. Detta bidrag kan variera, men en sak är säker:

    Det är brist på familjehem, så man kan förhandla fram hur bra avtal som helst, om man har bra kontakter med Socialtjänsten/Vårdbolag.

    2.Att ta nyfödda barn direkt på BB, är bara så sinnessjukt som det går att bli.

    Alla mammor och barn borde rimligtvis ha möjlighet att få amma klart mm, innan det ens blir aktuellt med LVU.

    Detta kan lösas genom införande av speciella hem för nyfödda barn och föräldrar, där man får stanna under bevakning, minst ett halvår!

    Även drogmissbrukare, mm, skall kunna få en ny chans till ett bättre liv där, dock utan att få amma.

    Om en missbrukande mamma får möjlighet att behålla sitt barn, istället för LVU, så kanske hon istället väljer att sluta.

    Ni som tar emot nyfödda barn, som Soc tagit på simpla orsaker, borde kanske ta och fundera på hur det känns för mammorna att bli av med sina barn, ofta efter en mycket jobbig förlossning. Vi anser att det är ett brott mot både Mänskligheten, och anständigheten, att ta ett nyfött barn!


    Kanske väljer att sluta?! Om en knarkande morsa inte har valt att sluta under graviditeten så ska hon alltså ha ytterligare en chans när barnet är fött? Barnet ska vara nån slags försökskanin?

    Det är ett brott mot mänskligheten att ta en nyfödd från sin biomorsa trots att människan skadar sitt barn? Har du alltid sån här otur när du tänker?
  • MxMeNow
    MattiasGascoigne skrev 2015-02-13 04:03:08 följande:

    Som ordförande för Riksföreningen mot tvångsomhändertagningar av barn i Sverige, den förening som starkast och tuffast kämpar emot tvångsplaceringar av barn i SoL/LVU, genom att arrangera demonstrationer mm, så kan jag lugnt säga att det rör sig om betydligt mycket mera pengar i omlopp, än 6000 kr före skatt, för dom flesta fosterföräldrar.

    1.Ofta får Vårdbolagen mellan 2500 kr per dygn, ända upp till rekordet 11 500 kr per dygn!!

    Attendo Care tar ungefär runt 3000 kr per dygn, där efter ger man ofta fosterföräldrarna ungefär runt en 1000 lapp per dygn!

    Men till detta tillkommer sedan det skattefria extra tillägget från Staten/Kommunen på flera tusen extra kronor i månaden till fosterföräldern, tänkt att täcka alla extra kostnader. Detta bidrag kan variera, men en sak är säker:

    Det är brist på familjehem, så man kan förhandla fram hur bra avtal som helst, om man har bra kontakter med Socialtjänsten/Vårdbolag.

    2.Att ta nyfödda barn direkt på BB, är bara så sinnessjukt som det går att bli.

    Alla mammor och barn borde rimligtvis ha möjlighet att få amma klart mm, innan det ens blir aktuellt med LVU.

    Detta kan lösas genom införande av speciella hem för nyfödda barn och föräldrar, där man får stanna under bevakning, minst ett halvår!

    Även drogmissbrukare, mm, skall kunna få en ny chans till ett bättre liv där, dock utan att få amma.

    Om en missbrukande mamma får möjlighet att behålla sitt barn, istället för LVU, så kanske hon istället väljer att sluta.

    Ni som tar emot nyfödda barn, som Soc tagit på simpla orsaker, borde kanske ta och fundera på hur det känns för mammorna att bli av med sina barn, ofta efter en mycket jobbig förlossning. Vi anser att det är ett brott mot både Mänskligheten, och anständigheten, att ta ett nyfött barn!


    De gravida mödrarna borde kanske tänka på hur jobbigt det blir att bli fråntagen sitt barn och har nio månader på sig att göra om och göra rätt. Så vad får dig att tro att de skulle magiskt förändras till ansvarstagande föräldrar bara för att barnet är fött? Graviditet är den lätta biten!
  • Anonym (Naiva typer)

    Det är väl klart som korvspad att vissa barn skulle haft det bättre om de blivit omhändertagna redan på BB och satta i en kärleksfull familj.

    Det svåra är väl att utreda och veta när ett ingripande ska ske och sedan ska familjehemmen utresan ordentligt också.

    Jag skulle gärna ställa upp som familjehem och jag lovar att det är pga kärleken till barn och absolut inte pga pengar. 

  • Anonym (Minigris)
    MattiasGascoigne skrev 2015-02-13 04:03:08 följande:

    Som ordförande för Riksföreningen mot tvångsomhändertagningar av barn i Sverige, den förening som starkast och tuffast kämpar emot tvångsplaceringar av barn i SoL/LVU, genom att arrangera demonstrationer mm, så kan jag lugnt säga att det rör sig om betydligt mycket mera pengar i omlopp, än 6000 kr före skatt, för dom flesta fosterföräldrar.

    1.Ofta får Vårdbolagen mellan 2500 kr per dygn, ända upp till rekordet 11 500 kr per dygn!!
    Attendo Care tar ungefär runt 3000 kr per dygn, där efter ger man ofta fosterföräldrarna ungefär runt en 1000 lapp per dygn!
    Men till detta tillkommer sedan det skattefria extra tillägget från Staten/Kommunen på flera tusen extra kronor i månaden till fosterföräldern, tänkt att täcka alla extra kostnader. Detta bidrag kan variera, men en sak är säker:
    Det är brist på familjehem, så man kan förhandla fram hur bra avtal som helst, om man har bra kontakter med Socialtjänsten/Vårdbolag.

    2.Att ta nyfödda barn direkt på BB, är bara så sinnessjukt som det går att bli.
    Alla mammor och barn borde rimligtvis ha möjlighet att få amma klart mm, innan det ens blir aktuellt med LVU.
    Detta kan lösas genom införande av speciella hem för nyfödda barn och föräldrar, där man får stanna under bevakning, minst ett halvår!
    Även drogmissbrukare, mm, skall kunna få en ny chans till ett bättre liv där, dock utan att få amma.
    Om en missbrukande mamma får möjlighet att behålla sitt barn, istället för LVU, så kanske hon istället väljer att sluta.
    Ni som tar emot nyfödda barn, som Soc tagit på simpla orsaker, borde kanske ta och fundera på hur det känns för mammorna att bli av med sina barn, ofta efter en mycket jobbig förlossning. Vi anser att det är ett brott mot både Mänskligheten, och anständigheten, att ta ett nyfött barn!


    Det är möjligt att du har rätt om vårdbolagens ersättning, men de tjänar inte de pengarna. De har en organisation som skall ha lön, utbildningar som skall anordnas, stödverksamheter runtomkring famhemmen som skall organiseras. Med det sagt vet jag inte om ersättningen står i proportion till utgifterna, men det är inte bara guld i kassan.

    Vi famhemm får absolut inte dessa pengar och 6000 kan många gånger stämma överens med den faktiska ersättningen vi får. Jag har tagit emot barn flera gånger i akuta ärenden, och glädjen hos mig är stor när soc finner föräldrarna oskyldiga till anklagelser från skola/dagis/försmådda älskare/mm. Men lika lättad för barnets skull är jag när man grävt ur dem från en knarkarkvart. Det är hemskt när barn berättar vad de varit med om som om det var det mest naturliga i världen och alla barn enligt dem har det likadant! En kommentar kommer alltid leva kvar i mitt huvud "slår ni aldrig era barn". Sagt efter att mitt barn gjort något som hen ansåg borde resultera i stryk.

    Jag anser att lvu är ett bra verktyg i brist på bättre medel
  • Anonym (Ej girrig)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-07-06 17:08:37 följande:
    De flesta barn skulle slippa spendera flera år av sitt liv hos giriga familjehem om soc gjorde sitt jobb och om familjehemmen inte motverkar hemflytt för att de är så rädda att förlora sin inkomst!

    För något annat jobb skulle många av dessa människor inte klara av! Ofta har de även en mycket sämre föräldraförmåga än föräldrar till de barn de ska försöka "ta hand om".

    Jag har aldrig någonsin sett ett bra familjehem så jag tvivlar att det ens finns?!

    Däremot har jag sett många barn fått lida och få flera år av sina uppväxter förstörda pga felaktiga placeringar av inkompetenta soctanter och vidriga familjehem.

    En del av dessa barn har jag hjälpt hem, men då är skadan redan skedd tyvärr.

    Ingen av dessa barn har kontakt med familjehemmen efter hemflytt, det kan man ganska lätt tolka som att dom var allt annat än "bra".


    Det finns inget att vara girrig över! Som det sade tidigare! Två skift till på jobbet så har man tjänat in de pengarna. Och det är aldrig barnet som är jobbet utan allt runtom. Enda anledningen jag kan se till att motverka hemflytt är om föräldrarna uppenbart är typ påverkade eller farliga, men tro mig! Det vet redan soc och det är mest troligt att det är de som står bakom motverkandet men famhemmet får skulden.. Det är lättare att projicera skuld på en person än på en myndighet.

    Det finns flera exempel om ni läser runt i trådar här på familjeliv om vuxna som var placerade som barn, och merparten är positiva till sitt familjehem
  • NattaLind

    En liten input... gällande familjehem. 

    Vi är familjehem och stödhem. Min sambos föräldrar är familjehem. Hans syskon är stödhem. Hade vi gjort det om vi inte fått ersättning? Nej. Att vara familjehem och stödhem är enormt krävande av så många anledningar. Man släpper in främmande människor i sitt hem, man ska försöka upprätthålla en bra kontakt med barnens föräldrar, man kan hamna i oändliga tvister med soc som handlar om överflytt till biologiska hem, man måste lära sig att kontrollera mediciner och medicinering, man måste lära sig hantera sjukdomar av olika slag, man får justera hela sin vardag efter en helt ny människa som många gånger inte är tacksam. Detta är bara några av anledningarna.

    Man kan tycka vad man vill om att familjehem och stödhem får arvode utöver ersättning som direkt ska täcka barnet. Moral, etik, vad ni vill. Men sanningen är att man skulle tappa enormt många familjer om pengar uteblev. 

    Vi ser till att våra stödbarn har en fantastisk helg när dom är hos oss. Vi ser till att vårt familjehemsbarn får trygghet, regelbundenhet, mat, rutiner, omsorg, vänner, intressen, egentid. Dom har det med andra ord riktigt bra hos oss och min sambo är fantastisk med barnen.

    Skulle vi gjort det om vi inte fått pengar? Nej. Skulle hans familj eller syskon gjort det om dom inte fått pengar? Nej.


  • NattaLind
    Anonym (Ej girrig) skrev 2015-02-13 11:32:08 följande:
    Det finns inget att vara girrig över! Som det sade tidigare! Två skift till på jobbet så har man tjänat in de pengarna. Och det är aldrig barnet som är jobbet utan allt runtom. Enda anledningen jag kan se till att motverka hemflytt är om föräldrarna uppenbart är typ påverkade eller farliga, men tro mig! Det vet redan soc och det är mest troligt att det är de som står bakom motverkandet men famhemmet får skulden.. Det är lättare att projicera skuld på en person än på en myndighet.

    Det finns flera exempel om ni läser runt i trådar här på familjeliv om vuxna som var placerade som barn, och merparten är positiva till sitt familjehem
    Tyvärr finns det fall där soc vetat om att bioföräldrarna är alkoholiserade under umgänge med biobarn och trots det propsas på överflytt. Soc är bra många gånger, men också förjävliga många gånger.
  • Joce82
    NattaLind skrev 2015-02-13 11:43:47 följande:
    Tyvärr finns det fall där soc vetat om att bioföräldrarna är alkoholiserade under umgänge med biobarn och trots det propsas på överflytt. Soc är bra många gånger, men också förjävliga många gånger.
    Soc kan ha fått avslag i nämnden och därmed är de bakbundna och kan inget göra
  • NattaLind
    Joce82 skrev 2015-02-13 13:33:23 följande:
    Soc kan ha fått avslag i nämnden och därmed är de bakbundna och kan inget göra
    Absolut, dock är inte fallet så just här men min mening är inte att smutskasta soc :) Ville mest påpeka att det definitivt finns fall där barn INTE bör flyttas tillbaka till sina bioföräldrar under några omständigheter men ändå står familjehemmen handfallna.

    (Det skrevs ju mycket om att barnen i princip alltid mår bäst av att flytta tillbaka till bioföräldrarna, vilket så inte är fallet).
  • Anonym (Nej.)

    Ni ska inte ta emot det här barnet för ni vill behålla det och en omhändertagning ska inte vara för evigt. Soc har inte lyssnat på era mål. Det som ni tror är en knarkande morsa kan vara en kvinna som haft en lindrig förlossningspsykos och redan blivit frisk men soc. Tror inte på psykiatrin om att hon är frisk utan har egna åsikter. Deras tjänstefel ignoreras som oftast. Soc är nämligen världens bästa lögnare och kan utnyttja er för att ytterligare sabba för de biologiska föräldrarna i er kamp att behålla barnet. Om ni vill ha ett eget barn ta då ett utan föräldrar eller farföräldrar och inte någon annans.

  • Anonym (Lycka till)

    Ni skall ta emot detta barn! Absolut!! Ni gör rätt i att älska barnet som om det vore er eget, utan förbehåll. Ett barn som omhändertas mår bäst av bra anknytningar, inte hållas på ett armlängds avstånd. Oavsett om barnet flyttar hem eller ej måste det få känna sig älskad fullt ut och sina egna känslor får man jobba på sedan om barnet flyttar hem

    Men nu startade väll denna tråd för rätt länge sedan så det är nog redan avgjort!?

  • Anonym (....)
    Madraykin skrev 2015-12-27 22:55:42 följande:

    Hur har det gått TS?


    Man kan ju alltid hoppas att föräldrarna hade en riktigt bra advokat som krossade soc och att ts nu lagt fam-hems-tankarna på hyllan!
  • Anonym (Råd TS)

    Det är jag som startade tråden (men har bytt inloggn.uppg och därmed inte står som TS)
     Blir både trött och ledsen när man märker hur många har förutfattade meningar om placerade barn. För det första krävs det fruktansvärt mycket för att ett barn ska bli placerat och jag lovar att föräldrar får massor med chanser. Det är alltid målet att föräldrarna ska få behålla/tillbaka sitt barn.

    I vårt fall har den biologiska mamman inget intresse av sitt barn och väljer själv att inte ha någon kontakt alls.
    Vi har älskat henne sedan första sekund och hon är idag snart 2 år. Hon får ju naturligtvis själv försöka få ta kontakt med sin mamma den dagen hon vill det.
    Vi är överlyckliga att vi vågade ta beslutet att bli familjehem och även om vi har varit oroliga att missta henne i början så visste vi ju att chansen var extremt liten eftersom vi vet historien bakom.
    Vi ser fram emot vårdnadsöverflytten!    

  • Anonym (Råd TS)
    MattiasGascoigne skrev 2015-02-13 04:03:08 följande:

    Som ordförande för Riksföreningen mot tvångsomhändertagningar av barn i Sverige, den förening som starkast och tuffast kämpar emot tvångsplaceringar av barn i SoL/LVU, genom att arrangera demonstrationer mm, så kan jag lugnt säga att det rör sig om betydligt mycket mera pengar i omlopp, än 6000 kr före skatt, för dom flesta fosterföräldrar.

    1.Ofta får Vårdbolagen mellan 2500 kr per dygn, ända upp till rekordet 11 500 kr per dygn!!
    Attendo Care tar ungefär runt 3000 kr per dygn, där efter ger man ofta fosterföräldrarna ungefär runt en 1000 lapp per dygn!
    Men till detta tillkommer sedan det skattefria extra tillägget från Staten/Kommunen på flera tusen extra kronor i månaden till fosterföräldern, tänkt att täcka alla extra kostnader. Detta bidrag kan variera, men en sak är säker:
    Det är brist på familjehem, så man kan förhandla fram hur bra avtal som helst, om man har bra kontakter med Socialtjänsten/Vårdbolag.

    2.Att ta nyfödda barn direkt på BB, är bara så sinnessjukt som det går att bli.
    Alla mammor och barn borde rimligtvis ha möjlighet att få amma klart mm, innan det ens blir aktuellt med LVU.
    Detta kan lösas genom införande av speciella hem för nyfödda barn och föräldrar, där man får stanna under bevakning, minst ett halvår!
    Även drogmissbrukare, mm, skall kunna få en ny chans till ett bättre liv där, dock utan att få amma.
    Om en missbrukande mamma får möjlighet att behålla sitt barn, istället för LVU, så kanske hon istället väljer att sluta.
    Ni som tar emot nyfödda barn, som Soc tagit på simpla orsaker, borde kanske ta och fundera på hur det känns för mammorna att bli av med sina barn, ofta efter en mycket jobbig förlossning. Vi anser att det är ett brott mot både Mänskligheten, och anständigheten, att ta ett nyfött barn!


    Tycker det låter fruktansvärt naivt att tro att man inte först har vänt och vägt ALLA möjligheter för mamman att få behålla sitt barn innan man väljer att placera barnet. När det inte längre finns möjligheter är det väl alldeles underbart att barnet trots det får växa upp i en kärleksfull familj utan en traumatisk barndom som skulle ha förstört henne.
    Återigen, varför är föräldrars rätt till ett barn större än ett barns rätt till en kärleksfull och lycklig barndom?

    Sen kan det ju som i vårt fall faktiskt vara så att föräldrarna var helt ointresserade av barnet även efter förlossningen.
       
Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd