Anonym (NEJ!) skrev 2014-04-22 09:50:09 följande:
Tror inte det finns ett enda familjehem som egentligen resonerar så, däremot försöker dom såklart göra allt dom förmår för att inte förlora sin inkomst, vad ska dessa familjer då försörja sig av?
Barnen SKA hem i de allra flesta fall. Tyvärr blir det inte alltid så och det beror allt som oftast på soc inkompetens och på familjehemmets illvilja mot de placerade barnen. Alltså att de försvårar umgänge och därigenom hemflytt. 
Vips så har 3 år passerat och det börjar pratas om vårdnadsöverflytt. STACKARS dessa misshandlade barn!
Har 2 av dessa vidriga familjehem i mitt närområde och jag lider verkligen med de barn som är placerade där. Dagligen blir barnen manipulerade och får höra hur odugliga deras bioföräldrar är. Allt för att försvåra för barnens hemflytt. Så hemskt! 
Barnen är mellan 10-15 år och har bott hela sitt liv med sina föräldrar, nu får dom spendera varje dag med att försvara sina föräldrar. Så ska dom inte behöva ha det. Låt barnen bo hemma och finns det svårigheter så kan det lösas i hemmiljön!
Det finns för många familjehem, de har för hög ersättning. Något måste göras för att rädda barnen som hamnar i soc och familjehemmens klor!
Problemet är väl snarare de familjehem som bara gör det för pengarna! Här handlar det ju om en uppriktig önskan att ta hand om ett barn. TS är medveten om den sorg som kan komma om bioföräldrarna skulle få tillbaka vårdnaden.
Det du beskriver låter hemskt! De personerna har ju uppenbarligen inte valt att bli familjehem för barnens skull. 
...och NEJ! det är inte alls alltid bättre för barnen att bo hos bioföräldrarna, och det går inte alls alltid att lösa problemen i hemmiljön. Jag håller med om att det är det optimala om det är görbart, men en del barn far så illa hos sina biologiska föräldrar att Soc ingripande faktiskt kan vara en fråga om liv eller död. 
Jag är medveten om att Soc inte alltid gör rätt, jag har sett det på väldigt nära håll faktiskt, men om man väljer att LVU:a en nyfödd utan att ens överväga utredningshem, då är det nog rätt illa och då är familjehem definitivt rätt insats.