• Anonym (Råd)

Att bli familjehem för en nyfödd

Vi har precis blivit godkända att bli kontaktfamilj men inte fått veta vilket barn det blir än.

Vi har lite löst sagt att vi nog i framtiden kan tänka oss att bli familjehem och helst då till ett mindre barn som de vet kommer stanna en lång tid. Min värsta farhåga i allt detta har alltid varit att fästa mig vid ett barn och sedan tas det ifrån oss.....
    Nu ringer handläggaren och erbjuder oss ett nyfött barn som förmodligen kommer vara placerat för alltid....Hon kunde inte låta bli att ringa oss eftersom hon tycker att vi skulle passa så bra.

Vår historia är många år med ofrivillig barnlöshet, klara för adoption och sen plötsligt gravid. Idag har vi en son på snart 3 år men någonstans finns ju sorgen att det aldrig blev fler.
    Idag är vi 43 och 46 år.

Jag vet att det inte går att råda men behöver lite tips. Hur hade ni gjort?

Det hade ju kunnat bli som vårt barn i slutänden....  

• Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd
  • Anonym (g)

låter underbart att få den chans att finnas för ett barn som ni fått!
    jag skulle tagit den!

• Anonym (NEJ!)
    Ramborg skrev 2014-07-05 09:27:24 följande:
    Så bara för att barnet är familjehemsplacerat så behöver föräldrarna inte köpa ens en födelsedagspresent?
    Jag har väl ingen aning om hur föräldrarnas ekonomi ser ut - däremot VET jag att familjehem tjänar grymma pengar på andras ungar!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (SmSAO) skrev 2014-07-05 09:08:28 följande:

Och en till sak, även utan pengar skulle jag ta emot honom i min familj, men pengarna gör det för det första möjligt att ge honom "lite extra & mer" än de flesta andra barn. Dessutom känner jag att "lönedelen" är för allt jobb jag tvingas till för att ha kontakt med bioföräldrar, som är mer intresserad av att vara min vän än att höra vad pojken gjort/kommer att göra.

Jag tycker att du (nej) verkar ha en dålig förmåga att sätta dig in i att det faktiskt finns människor med stora brister i sin förmåga att ta hand om barn, egna eller inte.

Vårt barn har tex som 4:åring blivit lämnad själv ute vid en väldigt lastbilstrafikerad Europaväg, för att föräldrarna glömt en sak och sprang därifrån. De har även vid flera tillfällen gjort sådana grava idiotiska bedömningar att det varit en livsfara för pojken. Och det handlar ju inte om de älskar honom eller inte, det handlar ju om att de inte har förmågan att se faran eller hur de ska reagera. Däremot kan väldigt "små" saker istället bli till stora händelser, som tex att han har hosta - då kan de bli väldigt rädd & upprörd & tillslut har det hela växt till att pojken antagligen har cancer - vilket de även sagt till pojken som i sin tur självklart blir livrädd och får panik varje gång han får hosta.. Det är psykisk misshandel! Och istället för det, får både de som föräldrar en lugnare tillvaro och pojken får en tryggare uppväxt när han istället bor hos oss. Och när de sen har umgänge kan de ( förhoppningsvis) ha en stund när de alla orkar med varandra för några timmar/en helg.

Märker dock att de allra flesta som inte är insatta i första hand tänker på pengarna - inte på behovet som barnet har. Det tycker jag säger mycket om vilken förmåga den människan har.. Bara en liten reflektion..

Förstår att du försöker rättfärdiga din inkomst med att skriva sådär. Innerst inne vet du att jag har rätt, du hade aldrig tagit hand om ungen om du inte fick så mycket betalt för "jobbet".

I annat fall hade du ju adopterat ungen och låtit honom få veta att han tillhör familjen och inte är ditt dagliga levebröd?!

Var ärlig istället så blir du lite mer trovärdig!
  • Anonym (xx)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-07-06 16:48:35 följande:
    Förstår att du försöker rättfärdiga din inkomst med att skriva sådär. Innerst inne vet du att jag har rätt, du hade aldrig tagit hand om ungen om du inte fick så mycket betalt för "jobbet".

I annat fall hade du ju adopterat ungen och låtit honom få veta att han tillhör familjen och inte är ditt dagliga levebröd?!

Var ärlig istället så blir du lite mer trovärdig!
    De flesta skulle ta hand om andras ungar om de slapp ha kontakt med de puckade bioföräldrarna som saknar sans och vett och inte kan ta hand om sina avkommor och definitivt inte kan se det bästa för sitt barn. Det finns knappast något problem med fosterföräldrar som motverkar hemflytt. Det finns bara problem med bioföräldrarnas självinsikt. Som föregående skrev: "Vårt barn har tex som 4:åring blivit lämnad själv ute vid en väldigt lastbilstrafikerad Europaväg, för att föräldrarna glömt en sak och sprang därifrån" Dessa föräldrar vill säkert ha tillbaka barnet eftersom de älskar honom, men de fattar inte att de riskerar livet på ungen gång efter gång.
    Om bioföräldrar tar sitt föräldraansvar, skippar alkohol och droger, ger barnet det barnet behöver så skulle inte den här diskussionen behöva finnas.
    Jag rekommenderar alla att läsa t ex maskrosungen och liknande böcker.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (xx) skrev 2014-07-06 16:59:54 följande:
    De flesta skulle ta hand om andras ungar om de slapp ha kontakt med de puckade bioföräldrarna som saknar sans och vett och inte kan ta hand om sina avkommor och definitivt inte kan se det bästa för sitt barn. Det finns knappast något problem med fosterföräldrar som motverkar hemflytt. Det finns bara problem med bioföräldrarnas självinsikt. Som föregående skrev: "Vårt barn har tex som 4:åring blivit lämnad själv ute vid en väldigt lastbilstrafikerad Europaväg, för att föräldrarna glömt en sak och sprang därifrån" Dessa föräldrar vill säkert ha tillbaka barnet eftersom de älskar honom, men de fattar inte att de riskerar livet på ungen gång efter gång.
    Om bioföräldrar tar sitt föräldraansvar, skippar alkohol och droger, ger barnet det barnet behöver så skulle inte den här diskussionen behöva finnas.
    Jag rekommenderar alla att läsa t ex maskrosungen och liknande böcker.
    De flesta barn skulle slippa spendera flera år av sitt liv hos giriga familjehem om soc gjorde sitt jobb och om familjehemmen inte motverkar hemflytt för att de är så rädda att förlora sin inkomst!

För något annat jobb skulle många av dessa människor inte klara av! Ofta har de även en mycket sämre föräldraförmåga än föräldrar till de barn de ska försöka "ta hand om".

Jag har aldrig någonsin sett ett bra familjehem så jag tvivlar att det ens finns?!

Däremot har jag sett många barn fått lida och få flera år av sina uppväxter förstörda pga felaktiga placeringar av inkompetenta soctanter och vidriga familjehem.

En del av dessa barn har jag hjälpt hem, men då är skadan redan skedd tyvärr.

Ingen av dessa barn har kontakt med familjehemmen efter hemflytt, det kan man ganska lätt tolka som att dom var allt annat än "bra".

• Anonym (xx)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-07-06 17:08:37 följande:
    De flesta barn skulle slippa spendera flera år av sitt liv hos giriga familjehem om soc gjorde sitt jobb och om familjehemmen inte motverkar hemflytt för att de är så rädda att förlora sin inkomst!

För något annat jobb skulle många av dessa människor inte klara av! Ofta har de även en mycket sämre föräldraförmåga än föräldrar till de barn de ska försöka "ta hand om".

Jag har aldrig någonsin sett ett bra familjehem så jag tvivlar att det ens finns?!

Däremot har jag sett många barn fått lida och få flera år av sina uppväxter förstörda pga felaktiga placeringar av inkompetenta soctanter och vidriga familjehem.

En del av dessa barn har jag hjälpt hem, men då är skadan redan skedd tyvärr.

Ingen av dessa barn har kontakt med familjehemmen efter hemflytt, det kan man ganska lätt tolka som att dom var allt annat än "bra".

Jag har sett flera väl fungerande familjehem. I ett par av fallen var barnet hem till bioföräldrarna ett par gånger, men återkom alltid till familjehemmet. När barnen senare fick välja själva var de ville bo valde de familjehemmen så vi har tydligen väldigt olika erfarenheter. Kanske söker du de dåliga familjehemmen? Det är bra i så fall, men kasta inte skit på alla. Det finns väldigt bra familjehem också
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (xx) skrev 2014-07-06 17:12:40 följande:
    Jag har sett flera väl fungerande familjehem. I ett par av fallen var barnet hem till bioföräldrarna ett par gånger, men återkom alltid till familjehemmet. När barnen senare fick välja själva var de ville bo valde de familjehemmen så vi har tydligen väldigt olika erfarenheter. Kanske söker du de dåliga familjehemmen? Det är bra i så fall, men kasta inte skit på alla. Det finns väldigt bra familjehem också

Det är väl snarare så att de familjer som vänt sig till mig för hjälp är dem som haft det allra värst.

Jag kunde inte fortsätta med detta efter ett par år för jag har sett och lärt mig så fruktansvärda saker gällande familjehemsverksamheten.

Jag tycker inte fam.hem ska få betalt ett enda öre förutom barnbidrag och underhåll. Sedan ska de utredas ordentligt, något familjehem själva brukar säga att det görs. Men jag tror knappast så många skulle "falla mellan stolarna" och visa sig vara missbrukare, barnmisshandlare, pedofiler eller "enbart" väldigt dåliga på att sköta ett barns grundläggande omsorgsbehov.

Finns mycket mer att säga om hur illa ställt det är i familjehem men jag stoppar där då det inte hör till tråden.

• Anonym (xx)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-07-06 17:19:57 följande:

Det är väl snarare så att de familjer som vänt sig till mig för hjälp är dem som haft det allra värst.

Jag kunde inte fortsätta med detta efter ett par år för jag har sett och lärt mig så fruktansvärda saker gällande familjehemsverksamheten.

Jag tycker inte fam.hem ska få betalt ett enda öre förutom barnbidrag och underhåll. Sedan ska de utredas ordentligt, något familjehem själva brukar säga att det görs. Men jag tror knappast så många skulle "falla mellan stolarna" och visa sig vara missbrukare, barnmisshandlare, pedofiler eller "enbart" väldigt dåliga på att sköta ett barns grundläggande omsorgsbehov.

Finns mycket mer att säga om hur illa ställt det är i familjehem men jag stoppar där då det inte hör till tråden.

Du anser inte att det finns några bra familjehem alls då? Synd! Jag vet åtminstone tre barn i min närhet som blivit räddade av familjehemsplaceringen. De är vuxna nu, men lever som vilket barn som helst i respektive fosterfamiljer. De finns med på bröllop, dop, begravningar och övriga familjeträffar. En av mina barndomskompisar kämpade i tolvårsåldern för att få fosterfamiljens efternamn, vilket hon senare fick. Det är ett bra bevis på en väl fungerande fosterfamilj tycker jag. Det är naturligtvis inte bra med dåliga familjehem, men att det skulle vara så vanligt som du säger synar jag.
    Jag har funderat på att bli familjehem, men man tvekar ju om man ska behöva kämpa mot folk som alltid tror att man gör ett dåligt jobb och gör det för pengarna.
    Jag tar gärna emot ersättning för då kan vi göra fler roliga saker som gynnar alla familjens barn. Vad tror du jag skulle göra med ersättningen? Skaffa barnavakt och dra till Thailand ensam? Som upplysning kan jag berätta att det aldrig skulle falla mig in. Jag kan tänka mig att ta hand om ett extra barn för att jag vill det och för att dottern som är enda barnet skulle må bra av syskon. Jag skulle naturligtvis inte motverka en hemflytt, men det ska ju göras på ett schysst sätt mot barnet. Jag skulle aldrig kunna ha ett barn här som inte får en plats i familjen för att hen kanske en dag ska flytta hem till bioföräldrarna.
  • Anonym (SmSAO)

Nej!

Jag kan hålla med dig om att soc alla gånger inte tar sitt ansvar, däremot har ju inte det något med familjehemmen att göra.

Efter 2 år i familjehem och man ser att barnet ska ha sin stadigvarande uppväxt där ska barnet bli vårdnadsöverförflyttat, vilket vi inte blev informerade om att så skulle ske förrän efter 5 år hade gått. Då sa soc att detta skulle ske så snabbt som möjligt men ingenting har hänt sedan dess. För min del kvittar det om vi står som vårdnadshavare eller inte. VI kan adoptera honom - vilket däremot inte SOC förordar. Som jag förstått det är det därför att vi då inte behöver ha något med barnets bioföräldrar att göra alls & skulle kunna klippa alla band till dem om vi ville. Vilket vi inte har någon avsikt, även om jag inte har något mer gemensamt med dem än deras bioson. Dessutom har du fått detta om bakfoten, de flesta familjehem kan inte leva på att vara familjehem. Jag känner ytterst få familjehem som gjort detta till sitt "levebröd". Detta är INTE mitt jobb. Jag arbetar 100 % med eget företag samt 25% extra med volontärer arbete. Min man arbetar 100 %. Och jo, jag skulle gärna tagit emot denna pojke i mitt hem utan pengar. Men helst hade jag isf sluppit all kontakt med bios.. Jag hade säkert haft kontakt med dem ändå, annars hade jag haft dåligt samvete, men jag gör ju detta på min egen bekostnad & även mina biobarn blir ju faktiskt lidande. Tråkigt att du har så dålig erfarenhet. Själv har jag bara dålig erfarenhet med ( som någon skrev) "dålig självinsikt hos bioföräldrar".. Men så är vi oxå en närståendeplacering.. Kanske gör skillnad. För, efter denna erfarenhet, vet jag faktiskt inte om jag skulle orka göra detta en gång till för någon annan! Jag skulle önska att jag hade ork till det, men det får tiden utvisa. Det är betydligt mer jobb bakom än vad många tror. Och de flesta skulle knappast göra detta "jobb" för den "lön" man får..

• Anonym (SmSAO)
    Anonym (NEJ!) skrev 2014-07-06 16:45:59 följande:
    Jag har väl ingen aning om hur föräldrarnas ekonomi ser ut - däremot VET jag att familjehem tjänar grymma pengar på andras ungar!
    Vi "tjänar" väldigt lite pengar.. Eller så är det du som har väldigt låg inkomst så du tycker 6000 kr i månaden FÖRE skatt är "grymma pengar"... ?!

Dessa pengar kan jag tjäna genom att jobba 2 dagar extra på mitt ordinarie jobb.. Men får istället dessa genom att finnas där dygnet runt för vår pojke.. Med allt vad det innebär!
Svar på tråden Att bli familjehem för en nyfödd