• Äldre 8 Apr 20:41
    10373 visningar
    66 svar
    66
    10373

    Ni som gjort flera ivf försök. Hur har ni lyckats sköta jobbet?

    Hej underbara kämpar.{#emotions_dlg.flower}
    Själv gjort flera misslyckade ivf försök. Femte försöket nu som troligtvis blivit ett missfall. Mitt första plus... suck.
    Haft svårt med både sorg och smärta vid behandlingarna, svårt att vara närvarande på jobbet. Det är en tuff process vi är inne i, vi som gör ivf.
    Undrar. Hur har ni lyckats få det att gå ihop på jobbet. Har ni varit sjukskrivna mycket? Gått ner i tid?
    Sjukskrivna på heltid ?
    Har en svår situation på jobb med en chef som är mycket svår. Har ni fått mycket stöd?

    Hade varit skönt om någon av skulle vilja dela med sig. Tillsammans är vi starka! Stor kram

  • Svar på tråden Ni som gjort flera ivf försök. Hur har ni lyckats sköta jobbet?
  • Äldre 9 Apr 12:24
    #1

    Hejsan! Först en stor kram till dig för du är en kämpe! Jag är inne på min första ivf-behandling, i början bytte jag pass ock krångla när jag skulle till Falun, men nu har jag berättat för min närmaste chef som var väldigt förstående. Nu har jag tyvärr blivit sjukskriven i 3 veckor pga för mkt vätska i äggblåsorna, vi fick skjuta upp ET och kör FET när jag mår bra igen... Inte populärt på jobbet att jag är hemma men det skiter jag i! Vad jobbar du med?

  • Äldre 9 Apr 22:02
    #2
    Sookie85 skrev 2014-04-09 12:24:50 följande:
    Hejsan! Först en stor kram till dig för du är en kämpe! Jag är inne på min första ivf-behandling, i början bytte jag pass ock krångla när jag skulle till Falun, men nu har jag berättat för min närmaste chef som var väldigt förstående. Nu har jag tyvärr blivit sjukskriven i 3 veckor pga för mkt vätska i äggblåsorna, vi fick skjuta upp ET och kör FET när jag mår bra igen... Inte populärt på jobbet att jag är hemma men det skiter jag i! Vad jobbar du med?
    Tack! Jobbigt med vätska i äggblåsorna. Jag blev själv väldigt stimulerad första gången och hade svårt att gå.
    Det var hemskt.  
    Inte varit populärt för mig heller på jobbet.men man måste skita i det. Att få barn är så mycket större än ett jobb! Skönt att du fick bra bemötande från din chef, hoppas även att du får ett fortsatt stöd under din behandling.
    Det jag lärt mig från denna process är att andra runt omkring i allafall i mitt fall. Har haft väldigt svårt att sätta sig in i hur man har det och hur dåligt man kan må mellan varven. Nästan, så att i vissa situationer att det blivit dråpligt när en del gett en fertilitetstips. Många blir experter. Dom vill väl men det kan bli för mycket för en. Om det är nån som är expert så är det ju vi.  Ville själv hålla det väldigt privat men kände mig tvungen då vi fick göra flera försök, att berätta för chefen och till närmaste kollegan. Svårt hitta på ursäkter blev så stressad av det.

    Önskar dig all lycka och håller tummarna att du lyckas på ditt försökt! Hjärta Kram
  • Äldre 14 Apr 13:18
    #3

    Puff! Kul om fler vill dela med sig.

  • Äldre 15 Apr 10:37
    #4

    Hej!
    Vad tråkigt om det skulle bli ett missfall efter ett efterlängtat plus. :(

    Vi är inne på vårt 5:e försök också just nu. Ska på äggplock imorgon. Tänker mer och mer på det här med jobbet. Att jag inte orkar mer. Så nu har jag bestämt mig för att bara tänka på mig själv. Har sjukskrivit mig själv denna gången i 7 dagar runt ÄP. Sen kommer jag att gå till vårdcentralen och försöka få hjälp. Jag kan inte hantera stress eller motgångar alls just nu. Så det är väl dumt att utsätta sig för det.

    Har du berättat för någon på ditt jobb vad ni går igenom? Jag jobbar som personlig assistent och har inte berättat för brukaren eller mina kollegor. Men däremot vet högsta chefen om det samt vår kontaktperson på kontoret. Hon är väldigt förstående och försöker hjälpa till så bra hon kan.

    Hur har det gått?

    En stor kram till dig!


  • Äldre 16 Apr 08:28
    #5
    Libra1 skrev 2014-04-15 10:37:31 följande:
    Hej!
    Vad tråkigt om det skulle bli ett missfall efter ett efterlängtat plus. :(

    Vi är inne på vårt 5:e försök också just nu. Ska på äggplock imorgon. Tänker mer och mer på det här med jobbet. Att jag inte orkar mer. Så nu har jag bestämt mig för att bara tänka på mig själv. Har sjukskrivit mig själv denna gången i 7 dagar runt ÄP. Sen kommer jag att gå till vårdcentralen och försöka få hjälp. Jag kan inte hantera stress eller motgångar alls just nu. Så det är väl dumt att utsätta sig för det.

    Har du berättat för någon på ditt jobb vad ni går igenom? Jag jobbar som personlig assistent och har inte berättat för brukaren eller mina kollegor. Men däremot vet högsta chefen om det samt vår kontaktperson på kontoret. Hon är väldigt förstående och försöker hjälpa till så bra hon kan.

    Hur har det gått?

    En stor kram till dig!
    Hej! Stort lycka till på ditt äggplock idag HjärtaHoppas att det går bra. Berätta gärna hur det gick och hur du mår!

    Tänker precis som dig ang sjukskrivning om att gå till vårdcentralen. Berätta gärna hur det gick! Man blir ju inte direkt stresstålig utan tvärt om. Känner också att jag inte orkar mer. Tycker det är synd att inte ivf läkare skriver ut mer sjukskrivning om man känner att man verkligen behöver det. Så skönt att du har en förstående chef! Tyvärr har jag en chef med mycket personliga problem. Vissa dagar vet jag inte hur jag skall orka. Blir dubbelt upp med stress från chefen och ivf. Skulle bara vilja säga upp mig men har inte råd. Därför har jag börjat tänka på om jag skulle kunna få bli sjukskriven när det är som jobbigast med ivf. Aldrig varit sjukskriven i hela mitt liv men nu skulle man vilja känna ett stöd från sjukvården! 

    Fick tyvärr ett tidigt missfall och har varit hemma i två omgångar två tre dagar när blödningarna varit för jobbiga. Varit väldigt tufft. Vi har bokat en resa nästa månad till Grekland för att tänka på annat och samla krafter.

    Idag har vi tid första gången hos landstinget (kört privat våra tidigare försök) Får se när det blir en ny omgång. Tror att vi nog kommer få vänta över sommaren och om så är fallet så tar vi det sista ägget som vi har kvar.

    Stor bamse kram till dig!
  • Äldre 16 Apr 08:33
    #6

    Om fler av er har blivit sjukskrivna i samband med ivf så får ni gärna dela med er Hjärta

  • Äldre 18 Apr 20:52
    #7

    Äggplock gick bra och det blir återföring imorgon. Är väldigt nervös. :)

    Tror jag går till Vårdcentralen på tisdag och hör om det finns möjlighet för sjukskrivning. Ska även fråga IVF-läkaren imorgon vad hon anser om stress, om jag kommer ihåg det. Det ska ju inte vara bra alls. Funderar annars på om man kan få någon typ av medicinskt utlåtande där det står att man absolut inte får stressa. Samt i mitt fall, bli tvingad att jobba extra. Vi har få vikarier och jag åker ofta in fast jag inte vill. Det stressar enormt. Det hjälper inte ens att jag säger att jag inte mår bra eller orkar just nu. :-/

    Hoppas först och främst på att bli sjukskriven till testdag. Sen får vi se. Jag känner att jag inte kan göra mitt jobb bra just nu. Det känns väldigt viktigt då jag jobbar med en människa som inte kan ta hand om sig själv, det helt ensam. Får se vad de säger. Känns nervöst. Det är så jobbigt att gå och be om hjälp när man är på botten. Ska till min kurator på onsdag i alla fall. Hoppas hon kan hjälpa mig lite med depression och rädslor.

    Under mitt MA förra året så var jag hemma länge. Ville först vänta ut det men det drog ut på tiden. Så jag var nog sjukskriven i 3 veckor totalt om jag inte minns fel.

    Hoppas du också kan få hjälp!!! Härligt med en resa. :)


  • Äldre 18 Apr 22:35
    #8

    Åh så skönt det gick bra! Hoppas du mår bra nu och hoppas du få bli sjukskriven!
    Slitet att gå igenom det vi går igenom och svårt för många att förstå. Har man en svår arbetssituation så är det jätte svårt att få det gå ihop. Känner igen det där med att man knappt klarar av att jobba. Då är det bättre man får vara hemma en tid! Tycker inte man skall behöva ta mer stress. Det man går igenom är tillräckligt! Nästa gång kommer jag försöka få bli sjukskrivning. Det blir andra äggplocket och orolig för att jag kommer bli lika dålig som sist, orkar inte vara i stress med chef som är ett ras. Aldrig varit sjukskriven i mitt liv och har en högarbetsmoral. Nästan aldrig borta från jobbet men nu orkar jag inte mer Hoppas vi har läkarna på vår sida! Stor kram till dig och lycka till imorgon det kommer gå jätte bra!

  • Äldre 20 Apr 21:59
    #9

    Jag har blivit sjukskriven 2 gånger...pga IVF.
    Min chef hatar i princip mig för detta. För allt blir så himla jobbigt för henne :) detta är ett återkommande diskussions ämne hos henne, och när jag senast fick missfall blev hon sur för att jag inte kunde komma in och jobba morgonen efter! Sen att man hade ont och blödde som en stucken gris var ju inte så farligt :)
    Det sjuka är dock att JAG får dåligt samvete för att jag får missfall/är sjukskriven. Hur f*****d up e inte det?
    Jag har blivit sjukskriven på heltid under vår procedur då jag varje gång har blivit dålig av sprutorna.

  • Äldre 20 Apr 23:33
    #10

    Tack för du delade med dig zaky. Fy hemsk chef! Min chef är jätte svår går upp och ner i humöret och gråter och velat hoppa från en bro. Vanliga fall klarar jag av henne men inte under ivf. Hemskt ledsen för ditt missfall. Fick också missfall inte så länge sen. Min chef sket fullständigt i hur jag mådde. Var hemma i två omgångar. Sjuka är att om någon mår dåligt så är det alltid hon som har det värst. Suck! Att få barn och kämpa för det är så mycket större än vad någon människa tycker men vet att ändå så får man dåligt samvete. Jag har jätte svårt för det. Önskar dig all lycka! Hoppas verkligen man blir sjukskriven nästa gång! Kram på dig

Svar på tråden Ni som gjort flera ivf försök. Hur har ni lyckats sköta jobbet?