• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • isabelles

Tycker självklart det är okej att ta en öl eller ett glas vin inför barnen, men det är en helt annan grej att bli berusad! Då tycker jag inte det är ok, annars, vad är det att gnälla om?! 

• Duckan

Du frågar på helt fel forum ts. Här har alla som dricker något med alkohol i problem om det är ett barn närvarande

Jag hade inte reagerat alls på din öl. Hur du ska förklara för din son vet jag inte riktigt. Vad sa han själv om händelsen?

• Aniiee

Det var kanske inte så genomtänkt att dricka två stora starka när du hade ensamt ansvar om ett barn på 5 år. Du kunde väll ha drukit folköl eller nåt om du nu nödvändigtvis ska dricka när du har ansvar för ett barn. Men det var ju inte en flaska whiskey i alla fall.

There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Gathehielm
    isabelles skrev 2014-04-14 13:12:21 följande:
    Tycker självklart det är okej att ta en öl eller ett glas vin inför barnen, men det är en helt annan grej att bli berusad! Då tycker jag inte det är ok, annars, vad är det att gnälla om?! 
    Men är inte berusning änna poängen med att dricka starka drycker?

Jag är ofta berusad med min avkomma, och jag tvivlar stark på att de har tagit någon skada av det.
  • isabelles
    Gathehielm skrev 2014-04-14 13:15:12 följande:
    Men är inte berusning änna poängen med att dricka starka drycker?

Jag är ofta berusad med min avkomma, och jag tvivlar stark på att de har tagit någon skada av det.
    Självklart är det inte ända poängen!! Ett glas rött kan vara jättegott, eller en kall öl i solen! Det behöver verkligen inte handla om att bli full.
  • Gathehielm
    isabelles skrev 2014-04-14 13:16:41 följande:
    Självklart är det inte ända poängen!! Ett glas rött kan vara jättegott, eller en kall öl i solen! Det behöver verkligen inte handla om att bli full.
    Vill man inte bli berusad så kan man dricka alkoholfritt. Berusningen är tjusningen med rusdrycken, som farfar sa.
  • isabelles
    Gathehielm skrev 2014-04-14 13:19:50 följande:
    Vill man inte bli berusad så kan man dricka alkoholfritt. Berusningen är tjusningen med rusdrycken, som farfar sa.
    Men haha vad är det för skitsnack? Så du påstår att ett glas vin till maten gör dig berusad? Herregud.
  • Gathehielm
    isabelles skrev 2014-04-14 13:22:48 följande:
    Men haha vad är det för skitsnack? Så du påstår att ett glas vin till maten gör dig berusad? Herregud.
    Lite grann, men jag är en mager jävel.
  • Örontrumpet
    isabelles skrev 2014-04-14 13:22:48 följande:
    Det beror på hur tillvand man är, om du är kvinna eller man, hur du ser ut i kroppen, vad du ätit innan, om du sovit eller inte och allmänkondition.

Jag ser inte den direkta tjusningen med alkohol och jag tycker inte att det är speciellt gott så jag dricker oerhört sällan, det kan gå år mellan gångerna. Jag kan tydligt märka av så lite som en halv folköl, en hel gör att jag känner mig berusad. Låt en tonåring dricka en folköl och berätta hur de upplever det så kommer denna att kunna förklara för dig. Din slutsats blir såklart att man blir berusad på väldigt lite om man inte är tillvand.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2014-04-14 13:15:02 följande:
    Det var kanske inte så genomtänkt att dricka två stora starka när du hade ensamt ansvar om ett barn på 5 år. Du kunde väll ha drukit folköl eller nåt om du nu nödvändigtvis ska dricka när du har ansvar för ett barn. Men det var ju inte en flaska whiskey i alla fall.
    Man kan inte ta ansvar på två starköl alltså?
Svar på tråden Dricka öl med barn?