• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Queenie70 skrev 2014-04-14 14:28:36 följande:
    Du vill inte att dina barn ska veta att det finns nåt som heter alkohol? Varför då?
    Fel. Jag vill inte att de ska växa upp med villfarelsen att alla som dricker alkohol är suputer och fyllbultar.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Queenie70
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-14 14:30:22 följande:
    Fel. Jag vill inte att de ska växa upp med villfarelsen att alla som dricker alkohol är suputer och fyllbultar.
    Jag tyckte du sa att du inte ens visste att det fanns nåt som hette alkohol och att du avsåg att uppfostra dina egna ungar i samma anda. Missförstod jag?
  • Virriga Vera
    Queenie70 skrev 2014-04-14 14:27:27 följande:
    Jo jag menade det jag skrev. Man bryter en socialt acceptabel gräns när man ensam i barns sällskap går och beställer ytterligare en starköl. Det är liksom en outtalad social kod, som utan tvivel kommer att dra folks blickar till sig. ÄVEN om man som individ blir mindre påverkad av två öl än vad grannen blir på en.

Men vem bestämmer de sociala koder/gränser du hänvisar till? Jag har aldrig hört talas om dessa.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Queenie70 skrev 2014-04-14 14:33:43 följande:
    Jag tyckte du sa att du inte ens visste att det fanns nåt som hette alkohol och att du avsåg att uppfostra dina egna ungar i samma anda. Missförstod jag?
    Rätt grovt, ja.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Orcha

Sunt förnuft. 
    Med det kommer man långt.

Man behöver inte hållas uppsträckt i underhåren med nolltolerans som enda alternativ bara för att det finns barn. På samma sätt som att dricka sig redlös med barn i närheten är otroligt oansvarigt och en potentiell fara.

Eller som min framlidne mormor så;
    För mycket och för lite skämmer allt.

Behöver det verkligen vara svårare än så?

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • HäckHäxan

1, nej det är det inte, man kan dricka en drink också enligt mig.

2, jag hade sagt åt kvinnan att låta oss vara för att hon gör mitt barn orolig när hon går på sådär.

3, bara att förklara att det finns människor som är lite konstiga och som uppenbarligen inte mår helt bra. Eller något i stil med det.

I min värld är det en väldigt stor skillnad på att supa sig full och på att ta en drink/ öl eller två i sällskap med barn. Alla som dricker alkohol är ju inte potentiella alkisar. Jag känner få som blir påverkade av två öl/ drinkar/ vin.

Jag fick för några år sen här på FL höra att det hade varit bättre om jag köpt en flaska Rom och drack upp hemma än om jag beställde en 4cl Rom och cola ute i sällskap med mitt barn. Underbar logik. Sup dig full hemma där ser ingen men drick inte en drink ute bland folk med barney med dig och folk kan se dig. Helt stört enligt mig då!!

• Örontrumpet
    Orcha skrev 2014-04-14 14:36:22 följande:
    Sunt förnuft. 
    Med det kommer man långt.

Man behöver inte hållas uppsträckt i underhåren med nolltolerans som enda alternativ bara för att det finns barn. På samma sätt som att dricka sig redlös med barn i närheten är otroligt oansvarigt och en potentiell fara.

Eller som min framlidne mormor så;
    För mycket och för lite skämmer allt.

Behöver det verkligen vara svårare än så?
    Det borde inte vara så svårt kan man tycka.

Jag tror att polariseringen skadar mer än man tror. Eftersom jag knappt dricker alkohol själv bjuder jag gärna andra när jag har middagar så att barnen ser att det faktiskt går att dricka utan att bli redlös. Det går att umgås med alkohol utan att man är en alkoholist och det går att vara nykter utan att det är konstigt.
  • Orcha
    Örontrumpet skrev 2014-04-14 14:42:26 följande:
    Det borde inte vara så svårt kan man tycka.

Jag tror att polariseringen skadar mer än man tror. Eftersom jag knappt dricker alkohol själv bjuder jag gärna andra när jag har middagar så att barnen ser att det faktiskt går att dricka utan att bli redlös. Det går att umgås med alkohol utan att man är en alkoholist och det går att vara nykter utan att det är konstigt.
    Japp. Vi har blivit maniska åsiktsmaskiner där man antingen är med eller emot i varenda liten fråga.
    Svart eller vitt. Inga gråzoner alls.

Boring.
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Nenne666

Jag tycker att tanten som gav sig på dig gjorde det än mer traumatiskt än att TS tog ett par öl. Finns det ingen bakomliggande problematik så är det oftast inget barnen reflekterar över. Tanten gick över alla gränser där hon inför barnet sa att det föräldern gjorde vore något hemskt. Visst det vore förjävligt om det fanns en bakomliggande alkoholproblematik. Varför ville tanten göra ett problem som från början kanske inte ens fanns ? Vad gav tanten rätten att bete sig på det där sättet? Va hon själv full?

Svar på tråden Dricka öl med barn?