• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • pastamamman

Tycker det är helt ok att ta en öl i sällskap med ett barn så länge man visar en sund inställning till alkohol dvs man dricker det i rimliga mängder vid vissa tillfällen. Fel tycker jag bara att det blir om man alltid dricker alkohol eller om man blir berusad. Jag vet faktiskt inte hur jag hade reagerat i situationen, men jag hoppas att jag hade behärskat mig. Skulle säga att damen ifrågas beteende säger mer om hennes inställningoch relation till alkohol än din. Hur jag hade förklarat för sonen beror lite på hur han uppfattat situationen och om han pratar om den. Hade nog försökt tona ner det hela.

• Jennie med ie

Du drog en rätt skarp gräns. Men okej, då menade du inte vad du skrev, då vet jag.

Queenie70 skrev 2014-04-14 14:19:44 följande:
    Det finns ingen skarp gräns, så det bästa är att hålla sig med god råge på den säkra sidan. Det ser inte bra ut att beställa in flera stora stark när man har ett barn med. Det bryter mot de sociala koderna och de borde man vara medveten om. Självklart kommer folk att reagera.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Queenie70 skrev 2014-04-14 14:19:44 följande:
    Det finns ingen skarp gräns, så det bästa är att hålla sig med god råge på den säkra sidan. Det ser inte bra ut att beställa in flera stora stark när man har ett barn med. Det bryter mot de sociala koderna och de borde man vara medveten om. Självklart kommer folk att reagera.
    Dina sociala koder ja.

Farsan tog med mig på uteserveringar då och då när jag var liten (jag drack äppeljuice eftersom det såg ut precis som ölen farsan drack - att det fanns något som hette alkohol hade jag ingen aning om) och jag ämnar uppfostra mina barn i samma anda.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Jennie med ie

I andan att de ska dricka äppeljuice? I dessa kolhydrathystetiska tider?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-14 14:21:26 följande:
    Dina sociala koder ja. Farsan tog med mig på uteserveringar då och då när jag var liten (jag drack äppeljuice eftersom det såg ut precis som ölen farsan drack - att det fanns något som hette alkohol hade jag ingen aning om) och jag ämnar uppfostra mina barn i samma anda.

• Jennie med ie

TS. Om du rannsakar dig själv lite, tror du att du kanske betett dig på ett sätt som gjorde att det var rimligt att uppfatta dig som uppenbart påverkad? Det hade nog en hel del gjort efter två starka på en timme, men långt ifrån alla.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Jennie med ie skrev 2014-04-14 14:22:57 följande:
    I andan att de ska dricka äppeljuice? I dessa kolhydrathystetiska tider?
    De kan väl få dricka apelsinjuice eller vatten eller (håll för ögonen nu) Coca Cola någon gång nu och då om de vill det :)  Poängen var inte den utan att de ska få ett avslappnat förhållande till ölkonsumtion.

Jag såg inte min far berusad förrän jag var i tonåren, och det har nog fortfarande inte hänt mer än max 15-20 gånger under mitt 33-åriga liv.
  • Jennie med ie

Jag förstod din poäng

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-14 14:25:22 följande:
    De kan väl få dricka apelsinjuice eller vatten eller (håll för ögonen nu) Coca Cola någon gång nu och då om de vill det :)  Poängen var inte den utan att de ska få ett avslappnat förhållande till ölkonsumtion. Jag såg inte min far berusad förrän jag var i tonåren, och det har nog fortfarande inte hänt mer än max 15-20 gånger under mitt 33-åriga liv.

• Queenie70
    Jennie med ie skrev 2014-04-14 14:20:58 följande:
    Du drog en rätt skarp gräns. Men okej, då menade du inte vad du skrev, då vet jag.
    Jo jag menade det jag skrev. Man bryter en socialt acceptabel gräns när man ensam i barns sällskap går och beställer ytterligare en starköl. Det är liksom en outtalad social kod, som utan tvivel kommer att dra folks blickar till sig. ÄVEN om man som individ blir mindre påverkad av två öl än vad grannen blir på en.
  • Hallonröd

Kan ju ha med att göra att det var söndag också kanske? Det är fortfarande lite tabu att dricka alkohol på söndagar enligt vissa...om det inte är en storhelg då som jul o påsk t. ex.

Själv bryr jag mig inte så länge folk inte blir fulla!

• Queenie70
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-14 14:21:26 följande:
    Dina sociala koder ja.

Farsan tog med mig på uteserveringar då och då när jag var liten (jag drack äppeljuice eftersom det såg ut precis som ölen farsan drack - att det fanns något som hette alkohol hade jag ingen aning om) och jag ämnar uppfostra mina barn i samma anda.
    Du vill inte att dina barn ska veta att det finns nåt som heter alkohol? Varför då?
Svar på tråden Dricka öl med barn?