• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • Konstapelkask

Queenie70 är säkert tanten som blev argSkål

Helt ok att ta några öl så länge det inte påverkar barnen negativt. Vad andra tycker bryr jag mig fan i. Tror nog förövrigt att kärringen som gnällde påverkade barnet mer negativt än TS.

• Förkunnaren
    Tom Araya skrev 2014-04-14 13:52:36 följande:
    Man kan inte ta ansvar på två starköl alltså?
    Nej. Det är kört. Ungarna blir traumatiserade för livet av det fruktansvärda fylleuppträdandet som två starköl ger.
  • Alshain
    Skuld skrev 2014-04-14 13:07:12 följande:
    Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?
    1. Nej, inte på det sättet du gjorde. Två stora stark närmar sig kanske någon slags gräns, men det låter som om ni skötte det snyggt och hade en mysig stund att koppla och snacka. I mina ögon fantastiskt att du som pappa tar dig den tiden att verkligen koppla av och prata med din son!

2, Ungefär som du. Försökt ta mig därifrån utan konflikt. 

3, Berätta om alkohol och att en del vuxna dricker för mycket och inte tänker bra då. Det finns också vuxna som är rädda för att andra ska dricka för mycket och bli farliga. Den där tanten hade antagligen råkat ut för någonting någon annan gång och var rädd. Men hon hade inte riktigt koll, ett par öl innehåller inte speciellt mycket alkohol. Ungefär så har jag pratat med mina barn när vi någon gång har handlat öl, eller druckit öl eller vin till maten.
  • Queenie70
    Förkunnaren skrev 2014-04-14 18:58:53 följande:
    Nej. Det är kört. Ungarna blir traumatiserade för livet av det fruktansvärda fylleuppträdandet som två starköl ger.

Det är efter TS senaste inlägg klarlagt att han inte är en ansvarsfull människa med ett sunt förhållande till alkohol och barn. Sådana människor som inte kan avgöra lämpligt och olämpligt beteende vad det gäller alkohol och barn bör införa en nolltolerans för sig själv.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2014-04-14 15:37:06 följande:
    Jag tänkte faktiskt mer på hur det ser ut (det vill säga, det kvinnan reagerade på) än eventuell alkoholhalt i TS blod. TS hade lätt kunnat skydda sin son från den nu uppståndna situationen genom att avstå från en (och absolut 2) stor stark. Det är faktiskt ett ansvar man får ta också, inte bara att överförfriska sig och ramla ner för Söderbergs Trappor......
    Jag tycker inte att TS kan eller ens bör ta ansvar för rabiata människors överdrivna reaktioner.
  • fluu
    Queenie70 skrev 2014-04-14 18:48:00 följande:

Kan bara konstatera att tanten antagligen gjorde en högst adekvat bedömning av det olämpliga i situationen. DU tycker det är kul att fyllesnacka med barn, att de flesta barn tycker det är rätt obehagligt med den personlighetsförändring som vuxna genomgår med lite alkohol i kroppen är tydligen nåt som du skiter i. Du borde faktiskt skämmas.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MissEofc

1 öl är helt okej, 2 ja okej kanske. 3 näää då ska du inte vara ensam vuxen med barnet utan ha en som inte dricker med också. Det är enligt MIG :)

• anonimus
    Queenie70 skrev 2014-04-14 19:02:01 följande:

Det är efter TS senaste inlägg klarlagt att han inte är en ansvarsfull människa med ett sunt förhållande till alkohol och barn. Sådana människor som inte kan avgöra lämpligt och olämpligt beteende vad det gäller alkohol och barn bör införa en nolltolerans för sig själv.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Skuld skrev 2014-04-14 16:57:20 följande:

Tack för alla svar! Alla synpunkter är intressanta att läsa Glad

Många undrar om jag var berusad eller inte. Svaret på det är väl ja, antar jag. Efter två öl så blir jag småberusad. En sådan där lite smått flytande känsla, ni vet, på gränsen till salongsberusning. Full? Nej. Berusad? Ja.

Sedan tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att vara berusad med barn, så länge man vet att sköta sitt rus så kan det faktiskt vara grymt kul att fyllesnacka lite med barnen. Att man är berusad måste inte betyda att man ballar ur fullständigt.

Länken är kass, men jag hittade tråden du syftade på med google. Vet inte om jag ser så många likheter, egentligen. I vilket fall som helst så postar jag aldrig som anonym; mitt användarnamn räcker gott.
    Ok, där tappade du mig. Du dricker uppenbarligen mer än du tål.
  • Skuld
    Queenie70 skrev 2014-04-14 18:48:00 följande:

Kan bara konstatera att tanten antagligen gjorde en högst adekvat bedömning av det olämpliga i situationen. DU tycker det är kul att fyllesnacka med barn, att de flesta barn tycker det är rätt obehagligt med den personlighetsförändring som vuxna genomgår med lite alkohol i kroppen är tydligen nåt som du skiter i. Du borde faktiskt skämmas.
    Nej, det är ingenting jag skiter i, mina barn trivs mycket bra med mig, oavsett om jag är berusad eller inte.
    Queenie70 skrev 2014-04-14 19:02:01 följande:

För det första, jag är en hon inte en han.
    För det andra, jag har aldrig betett mig olämpligt inför mina barn. Jag har kontroll över mitt rus.
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-14 20:07:48 följande:
    Ok, där tappade du mig. Du dricker uppenbarligen mer än du tål.
    Hurså?
Svar på tråden Dricka öl med barn?