• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • Tom Araya
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    Nej, detta är helt rabiat!

2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    Vet inte.....jag blir förbannad när jag läser det, men hoppas jag hanterat det med behärskning med tanke på sällskapet. Kanske bara ignorerat kärringen.

3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?
    Att vissa har en förmåga att överreagera i vissa lägen.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Nej, klart som fan man får dricka öl i barns sällskap. Jag gör det också då och då. Självklart är det inte okej att dricka sig berusad, men en eller två öl på en uteservering i barns sällskap skadar inte.
    Jag hade reagerat med lika delar förvåning och skratt tror jag. Har tanten inget bättre för sig än att sitta och spionera på övriga gäster? Hon kan gott ta sina moralkakor och köra upp dem där solen inte skiner.
    Hade sonen börjat undra hade jag lugnt förklarat att världen är full av idioter som inte är värda att ta på allvar och att han, när han blir större, dessvärre kommer att inse detta han också.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • isabelles
    Örontrumpet skrev 2014-04-14 13:49:56 följande:
    Det beror på hur tillvand man är, om du är kvinna eller man, hur du ser ut i kroppen, vad du ätit innan, om du sovit eller inte och allmänkondition.

Jag ser inte den direkta tjusningen med alkohol och jag tycker inte att det är speciellt gott så jag dricker oerhört sällan, det kan gå år mellan gångerna. Jag kan tydligt märka av så lite som en halv folköl, en hel gör att jag känner mig berusad. Låt en tonåring dricka en folköl och berätta hur de upplever det så kommer denna att kunna förklara för dig. Din slutsats blir såklart att man blir berusad på väldigt lite om man inte är tillvand.
    Jag är själv tonåring och känner defintivt inte av en folköl.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2014-04-14 13:52:36 följande:
    Man kan inte ta ansvar på två starköl alltså?
    Det finns det säkert de som kan. Om TS hör till de eller inte vet inte jag. Det är dessutom skillnad på ute och inne om man säger så. Är man ute på stan med en femåring och tar två stora starka så utsätter man barnet helt klart för en större risk än om man är hemma.
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Jennie med ie

1. Nej det är inte alls otänkbart. 2. I hennes situation hade jag inte gjort något alls om du inte verkar uppenbart fuller. I din situation hade jag nog också ignorerat kvinnan för att undvika en ännu större konflikt inför barnet. 3. Säg att vuxna människor tycker olika om saker och ting och denna kvinna tyckte du gjorde fel och var arg för det, men i er familj är det okej att vuxna dricker någon öl och tycker han det känns obehagligt ska han säga till. Ungefär så.

Skuld skrev 2014-04-14 13:07:12 följande:
    Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering. Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp. Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då. "Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt. Jag var helt ställd. "Öh... va?" "Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen. "Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat. Min fråga är: 1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande? 2. Hur hade ni reagerat i situationen? 3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Queenie70

Jag skulle kunna ta en öl på en uteservering med min femåring. Jag skulle inte ta två. Det ser illa ut. Och Ja, jag skulle reagera och hålla ögonen på nån jag såg sitta och dricka öl med sitt barn med. Jag känner mig själv, men däremot har jag liten tilltro till andras förmåga att begränsa sig själva.

• Gathehielm
    Queenie70 skrev 2014-04-14 14:09:54 följande:
    Jag skulle kunna ta en öl på en uteservering med min femåring. Jag skulle inte ta två. Det ser illa ut. Och Ja, jag skulle reagera och hålla ögonen på nån jag såg sitta och dricka öl med sitt barn med. Jag känner mig själv, men däremot har jag liten tilltro till andras förmåga att begränsa sig själva.
    Skönt att vi syndare har en så god bevakare som du.

Skål, förresten.
  • Jennie med ie

Vad är det för magiskt som händer i samma sekund som intaget överstiger ett som för att det före dess är helt okej och efter dess ser illa ut och gör att man ska hålla koll? Jag menar, en person kan påverkas lika mycket/lite av två öl som du gör av en, t ex, beroende på många omständigheter. Så jag har svårt att se en så skarp gräns.

Queenie70 skrev 2014-04-14 14:09:54 följande:

• Örontrumpet
    isabelles skrev 2014-04-14 13:58:15 följande:
    Jag är själv tonåring och känner defintivt inte av en folköl.
    det är som jag sa en fråga om tillvänjning. Vad vet jag, du kanske har testat att dricka öl många gånger innan = du är mer eller mindre tillvand. Annars skulle du tex inte veta att du inte känner av en folköl.
    Vad jag menar med en tonåring är någon som inte brukar dricka eller att de inte har druckit alls vilket är vanligare än man tror.
  • Queenie70
    Jennie med ie skrev 2014-04-14 14:14:37 följande:
    Vad är det för magiskt som händer i samma sekund som intaget överstiger ett som för att det före dess är helt okej och efter dess ser illa ut och gör att man ska hålla koll? Jag menar, en person kan påverkas lika mycket/lite av två öl som du gör av en, t ex, beroende på många omständigheter. Så jag har svårt att se en så skarp gräns.
    Det finns ingen skarp gräns, så det bästa är att hålla sig med god råge på den säkra sidan. Det ser inte bra ut att beställa in flera stora stark när man har ett barn med. Det bryter mot de sociala koderna och de borde man vara medveten om. Självklart kommer folk att reagera.
Svar på tråden Dricka öl med barn?