• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Den optimala kontringen hade ju varit "nu var det i och för sig lättöl jag drack, men tack för att du bryr dig".

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-04-14 15:48:02 följande:
    Det skrev jag inte.....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
    Det var en fråga.
  • elyse

Äh! Om det hade varit så olämpligt så var det väl rätt sent att komma med en kommentar när ni skulle GÅ DÄRIFRÅN, kan jag tycka. Ärligt, bara man tar sig till Danmark så är det ett helt annat "alkoholklimat" - det är bara i Sverige som vuxna måste hålla sig nyktra tills deras barn fyller 18...

• Göteborg 6
    Skuld skrev 2014-04-14 13:07:12 följande:
    Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    Fall för SOC och Polis samt psyk !!!

Drick du din öl i lugn och ro samt njut tillsammans med sonen.

Tanter skall man akta sig för, de vet att livet rinner iväg ..... Spöke
  • Vlad

Jag skulle förmodligen reagera på den där andra ölen, jag skulle inte säga något (om föräldern inte betedde sig onyktert) men mitt inre anteckningsblock skulle få någon anteckning i stil med "jistanes".

Å andra sidan skulle jag förmodligen göra samma anteckning vid bevittnandet av damens reaktion. 

• EnAnonumius
    Skuld skrev 2014-04-14 13:07:12 följande:
    Min fråga är:
    1 Nej det anser jag inte. Jag tycker det är helt okey med en öl.
    Jag anser dock att man skall begränsa sig till max EN öl, då man vet att det finns "knäppt folk som är lösa ute", om det är av den starkaste sorten då det var så tidigt på dagen.
    Skulle man fortfarande varit törstig så kunde man ta ett alkoholfritt alternativ.

2 Jag hade nog sagt till damen att jag tänker inte skydda mitt barn från verkligheten. Jag dricker en öl han dricker en cola och samtidigt så får han lära sig att det finns vissa drycker som är till för de vuxna.

3 Jag skulle hålla mig till sanningen fast förklarat på en barns nivå.
    Att det finns vuxna som inte gillar att man dricker "vuxendryck" när man har med sig sina barn. Det damen gjorde fel var att börja skälla på mig framför dig och lägga sig i och försöka tvinga folk att leva efter hennes regler, vilket är fel av henne att göra, då folk är olika och tycker olika. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • fluu

Nej. Inte så länge du inte blir påverkad.

Hade du inte betett dig som om du vore påverkad hade jag nog inte ens lagt märke till er.

Jag hade försökt förklara att vissa personer kanske har negativa erfarenheter av alkohol och att tanten nog inte menade något illa egentligen. Men också betona att tantens "oro" var obefogad och samtidigt hade jag frågat barnet om hen tycker att det är obehagligt när man dricker alkohol.

//Absolutist

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Skuld

Tack för alla svar! Alla synpunkter är intressanta att läsa Glad

Många undrar om jag var berusad eller inte. Svaret på det är väl ja, antar jag. Efter två öl så blir jag småberusad. En sådan där lite smått flytande känsla, ni vet, på gränsen till salongsberusning. Full? Nej. Berusad? Ja.

Sedan tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att vara berusad med barn, så länge man vet att sköta sitt rus så kan det faktiskt vara grymt kul att fyllesnacka lite med barnen. Att man är berusad måste inte betyda att man ballar ur fullständigt.

Gizmo skrev 2014-04-14 16:07:06 följande:
    Tycker att denna tråd påminner mycket om denna: www.familjeliv.se/Forum-4-362/m73005 751.html. "Jag blev utskälld på badhuset! Är jag en idiot?"
    Länken är kass, men jag hittade tråden du syftade på med google. Vet inte om jag ser så många likheter, egentligen. I vilket fall som helst så postar jag aldrig som anonym; mitt användarnamn räcker gott.
  • Queenie70
    Skuld skrev 2014-04-14 16:57:20 följande:
    Tack för alla svar! Alla synpunkter är intressanta att läsa 

Många undrar om jag var berusad eller inte. Svaret på det är väl ja, antar jag. Efter två öl så blir jag småberusad. En sådan där lite smått flytande känsla, ni vet, på gränsen till salongsberusning. Full? Nej. Berusad? Ja.

Sedan tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att vara berusad med barn, så länge man vet att sköta sitt rus så kan det faktiskt vara grymt kul att fyllesnacka lite med barnen. Att man är berusad måste inte betyda att man ballar ur fullständigt.Länken är kass, men jag hittade tråden du syftade på med google. Vet inte om jag ser så många likheter, egentligen. I vilket fall som helst så postar jag aldrig som anonym; mitt användarnamn räcker gott.

Kan bara konstatera att tanten antagligen gjorde en högst adekvat bedömning av det olämpliga i situationen. DU tycker det är kul att fyllesnacka med barn, att de flesta barn tycker det är rätt obehagligt med den personlighetsförändring som vuxna genomgår med lite alkohol i kroppen är tydligen nåt som du skiter i. Du borde faktiskt skämmas.
Svar på tråden Dricka öl med barn?