• Skuld

Dricka öl med barn?

Jag och sonen (fem år) var ute och stadspromenerade i solskenet nu igår. Vi var båda törstiga och lite trötta i benen, så vi slog oss ner på en uteservering.

Jag beställde en coca cola till honom, och jag tog en stor stark själv. Vi satt där en halvtimme och talade om det ena och det andra. Ölen tog slut, så jag beställde en till. När en timme hade gått hade vi båda druckit upp.

Vi reste oss, och jag skulle gå och betala när en kvinna, omkring 40-50 jag har svårt att avgöra åldrar, kom stegande fram mot oss. Hon hade suttit på andra sidan uteserveringen, men jag hade märkt att hon hade sneglat på mig lite då och då.

"Tycker du att det där är passande," frågade hon barskt.

Jag var helt ställd. "Öh... va?"

"Du är ju redan full!" fortsatte kvinnan. Jag vill gå därifrån så fort som möjligt, men jag var tvungen att ta mig förbi henne för att nå bardisken. Jag undvek hennes blick, plockade ut två hundralappar ur plånboken och lade dem under ett av de tomma glasen.

"Sitter och pimplar öl mitt på dagen med en sådan liten pojke, inte konstigt att det går åt helvete för barnen," hon började nu se riktigt ilsken ut över att jag ignorerade henne. Jag tog sonen i handen, vände tvärt om och gick därifrån. Hon ropade något efter mig, men jag hörde inte riktigt vad. Sonen var orolig, och jag var röd i ansiktet som en tomat.

Min fråga är:
    1. Är det så otänkbart att dricka öl när ett barn är närvarande?
    2. Hur hade ni reagerat i situationen?
    3. Hur föreslår ni att jag förklarar vad som hände för sonen?

• Svar på tråden Dricka öl med barn?
  • Hallonröd
    Nenne666 skrev 2014-04-14 14:50:29 följande:
    Jag tycker att tanten som gav sig på dig gjorde det än mer traumatiskt än att TS tog ett par öl. Finns det ingen bakomliggande problematik så är det oftast inget barnen reflekterar över. Tanten gick över alla gränser där hon inför barnet sa att det föräldern gjorde vore något hemskt. Visst det vore förjävligt om det fanns en bakomliggande alkoholproblematik. Varför ville tanten göra ett problem som från början kanske inte ens fanns ? Vad gav tanten rätten att bete sig på det där sättet? Va hon själv full?
    Tant..?...man är ingen tant när man är 40-50 år....
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Hallonröd skrev 2014-04-14 14:59:17 följande:
    Tant..?...man är ingen tant när man är 40-50 år....
    Jag gjorde ett sånt där onlinetest för att få fram min "tantfaktor" en gång och svaret var entydigt: jag är en tant.

Jag är 33 år gammal.

Och man.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Hallonröd
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-14 15:01:40 följande:
    Jag gjorde ett sånt där onlinetest för att få fram min "tantfaktor" en gång och svaret var entydigt: jag är en tant.

Jag är 33 år gammal.

Och man.
    *hahahaha*
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2014-04-14 13:59:23 följande:
    Det finns det säkert de som kan. Om TS hör till de eller inte vet inte jag. Det är dessutom skillnad på ute och inne om man säger så. Är man ute på stan med en femåring och tar två stora starka så utsätter man barnet helt klart för en större risk än om man är hemma.
    Anser man två öl är en potentiell risk ska man nog inte ta med barn ut alls, utan låsa in dem i ett vadderat rum tills de fyllt 18.
  • YokohamaNr2

Oj vad löjligt! min son som är 7, var igår ute på puben med sin pappa och kompisar till pappa och tittade på Liverpool - Man City. Men då bor vi i England också och här är det ingen som tittar snett på en för det! Jag hämtade dem och kan garantera att min son inte hade fått några traumatiska effekter trots att pappa hade tagit 2 pints...

• Aniiee
    Tom Araya skrev 2014-04-14 15:23:07 följande:
    Anser man två öl är en potentiell risk ska man nog inte ta med barn ut alls, utan låsa in dem i ett vadderat rum tills de fyllt 18.
    Jag tänkte faktiskt mer på hur det ser ut (det vill säga, det kvinnan reagerade på) än eventuell alkoholhalt i TS blod. TS hade lätt kunnat skydda sin son från den nu uppståndna situationen genom att avstå från en (och absolut 2) stor stark. Det är faktiskt ett ansvar man får ta också, inte bara att överförfriska sig och ramla ner för Söderbergs Trappor......
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Aniiee skrev 2014-04-14 15:37:06 följande:
    Jag tänkte faktiskt mer på hur det ser ut (det vill säga, det kvinnan reagerade på) än eventuell alkoholhalt i TS blod. TS hade lätt kunnat skydda sin son från den nu uppståndna situationen genom att avstå från en (och absolut 2) stor stark. Det är faktiskt ett ansvar man får ta också, inte bara att överförfriska sig och ramla ner för Söderbergs Trappor......
    Så felet ligger hos TS som inte skyddade sin son mot en totalt oförutsedd situation där en för dem helt okänd kvinna lade sin näsa i blöt?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Jennie med ie
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
    Jaha var det DET trådstartaren gjorde? Överförfriskade sig och ramlade ner för Söders (eller Söderbergs) trappor? Det framgick inte nämligen.
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-04-14 15:46:20 följande:
    Jaha var det DET trådstartaren gjorde? Överförfriskade sig och ramlade ner för Söders (eller Söderbergs) trappor? Det framgick inte nämligen.
    Det skrev jag inte.....
  • Nomanisanisland
    Fast vadå ser ut?
Svar på tråden Dricka öl med barn?