• Krut

Donatorsinsemination 2014

Hej! Jag o min man ska göra en donatorinsemination nu i april och vi har inte berättat för någon men jag känner att jag skulle behöva ventilera och prata om detta så därför hoppas jag att några där ute är i samma sits och vill följas åt!

• Svar på tråden Donatorsinsemination 2014
  • Krut
    Chokladtrollet skrev 2014-04-17 14:41:28 följande:
    Jo, jag trivs bra. Har även gått på Sahlgrenska och trivdes bra där med. Jag får inte medicinera på riktigt samma sätt på RMC som på SU. Lite synd för när vi gick på SU så fick jag två stora äggblåsor varje gång och det tog sig på andra gången. Nu får jag en blåsa och hittills har inte 3 inseminationer gett något resultat. Tycker också det är synd att trots jag får mens, så MÅSTE jag vänta till dag 17 efter insemination och ta gravidtest ändå. Det gör ju att vi missar att gå på nästa omgång i månaden efter. Det blir en jobbig väntan.

Får du också pergo o gonal F? Jag tog 1 pergo idag på dag 3 och sen gonal F på mån o tis. Har ni fria försök på rmc eller betalar ni? Hur tänker du kring Ivf? Vet att rmc inte vill göra allt för många inseminationsförsök.
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-04-17 13:27:48 följande:

Ja, det verkar vara himla olika det där. Men ja, så länge vi betalar så verkar vi få göra hur många DI som vi vill... Jag vet inte varför jag får pergo o gonal F men de gör alltid så på rmc när det gäller insemination. När jag blev gravid i Danmark så tog jag pergo dag dag 5-9 och tajmade sedan med ägglossningsstickor. På rmc tar jag ovitrelle för att utlösa ägglossning. Hade hellre bara tagit pergo men denna stimuleringen ska tydligen vara mer kontrollerad så att det inte blir för många ägg. Jag hade gärna åkt till Danmark i stället men det är ju knöligt att göra det efter att de ändrade reglerna med spermiehanteringen.
    Det är ju jättebra att det inte finns någon gräns för hur många gånger ni får försöka =) Men hur mycket får ni betala på RMC då? Vart gjorde ni inseminationerna i Danmark och vad kostade det?
    Chokladtrollet skrev 2014-04-17 14:41:28 följande:

Jo, jag trivs bra. Har även gått på Sahlgrenska och trivdes bra där med. Jag får inte medicinera på riktigt samma sätt på RMC som på SU. Lite synd för när vi gick på SU så fick jag två stora äggblåsor varje gång och det tog sig på andra gången. Nu får jag en blåsa och hittills har inte 3 inseminationer gett något resultat.

Tycker också det är synd att trots jag får mens, så MÅSTE jag vänta till dag 17 efter insemination och ta gravidtest ändå. Det gör ju att vi missar att gå på nästa omgång i månaden efter. Det blir en jobbig väntan.
    Chokladtrollet jag är lite nyfiken på hur er behandling på SU såg ut? Hur upplevde du behandlingen? Du skrev att det tog sig på andra försöket, var det med donatorspermier osv? Ja en massa frågor har jag då vi precis gjort vårt första försök...tyvärr ett minus men vi kör på vårt andra och hoppas på det =)

• Krut

På rmc kostar varje försök 6000kr plus kostnad för mediciner. I Danmark var vi på copenhagen fertility center samt gyn Grönlund. Kostade runt 4000kr/försök plus mediciner o privata ultraljud.

• Chokladtrollet
    Krut: Ja, jag tar likadant. 1st Pergo på dag 3. Gonal F dag 7+8, Sen Ovitrelle 24 tim innan insemination. Vi betalar på RMC i och med att vi går privat. Vi fick våra landstingsförsök på Sahlgrenska. IVF vill jag inte tänka på än. Vi har gjort två IVF försök (med sambons spermier) innan vi gjorde donatorinsemination. Det är mycket tuffare behandling.

Kevinsmamma01: På SU fick jag ta Pergo dag 5-9, Gonal F dag 8+9 (har jag för mig). Sen ägglossningssprutan 36h innan insemination. På SU var de mer noga med tiden. Skulle insemination ske kl 13, så skulle vi vara där i god tid och vi blev inkallade 15 min innan. Inseminationen gjordes i ett vanligt undersökningsrum och vi fick stanna kvar ca 15 minuter efter. På RMC har vi fått vänta och blivit inkallade ca 10 minuter efter utsatt tid. Sen får jag byta om (till jättesnygg sjukhusklänning Glad ) och vänta i ett annat rum i 15-20 min. Inseminationen sker i en operationssal. När det är klart är det bara att gå direkt. Sist fick vi dock göra inseminationen i ett "vanligt rum" och jag hade på mig mina kläder. Det kändes bättre..
    Ja, det är med donatorspermier vi inseminerar med.
  • Kevinsmamma01
    Chokladtrollet skrev 2014-04-17 21:37:19 följande:
    Krut: Ja, jag tar likadant. 1st Pergo på dag 3. Gonal F dag 7+8, Sen Ovitrelle 24 tim innan insemination. Vi betalar på RMC i och med att vi går privat. Vi fick våra landstingsförsök på Sahlgrenska. IVF vill jag inte tänka på än. Vi har gjort två IVF försök (med sambons spermier) innan vi gjorde donatorinsemination. Det är mycket tuffare behandling.

Kevinsmamma01: På SU fick jag ta Pergo dag 5-9, Gonal F dag 8+9 (har jag för mig). Sen ägglossningssprutan 36h innan insemination. På SU var de mer noga med tiden. Skulle insemination ske kl 13, så skulle vi vara där i god tid och vi blev inkallade 15 min innan. Inseminationen gjordes i ett vanligt undersökningsrum och vi fick stanna kvar ca 15 minuter efter. På RMC har vi fått vänta och blivit inkallade ca 10 minuter efter utsatt tid. Sen får jag byta om (till jättesnygg sjukhusklänning Glad ) och vänta i ett annat rum i 15-20 min. Inseminationen sker i en operationssal. När det är klart är det bara att gå direkt. Sist fick vi dock göra inseminationen i ett "vanligt rum" och jag hade på mig mina kläder. Det kändes bättre..
    Ja, det är med donatorspermier vi inseminerar med.
    Chokladtrollet - Oj varför gör dom inseminationen i en op-sal...haha kan tänka mig att man känner sig supersnygg med öppen rygg och bak =) när ni inte blev gravida på första försöket körde ni vidare direkt då eller hur funkade det? Testade du med ägglossningstester innan du tog ägglossningssprutan, fick du omslag? Det fick nämligen inte jag och skulle ta sprutan ändå...sen sa dom innan att får jag omslag ska jag ändå ta sprutan för det gjorde att något hormon blev starkare och det var bättre?!
  • Kevinsmamma01
    Krut skrev 2014-04-17 21:36:06 följande:
    På rmc kostar varje försök 6000kr plus kostnad för mediciner. I Danmark var vi på copenhagen fertility center samt gyn Grönlund. Kostade runt 4000kr/försök plus mediciner o privata ultraljud.
    Hur fungerade det med insemination i Danmark och samarbetade de med någon i Sverige...tänker på recept och VUL? Berätta gärna om din/er resa =)
  • Chokladtrollet
    Kevinsmamma01: Ja, jag fick testa med ägglossningsstickor när jag gick på SU. Jag fick aldrig omslag. Testade för skojs skull på morgonen när jag skulle insemineras och då gav det omslag.
    Vi gjorde vårt första försök på SU i april månad. Sen hann vi inte mer pga de skulle stänga för semestern. Sen på sommaren, fick jag mensen för tidigt, så då hade de inte hunnit komma igång. Så nästa gång blev inte förrän i september månad. Och då lyckades vi!
  • Zodic

Vi jobbar på vårt tredje försök, ska till Danmark igen i slutet på april när äl dykt upp. Vi är två tjejer så inseminering är enda möjligheten :)

Vi började med pergo idag så hoppas det ska ta sig denna gången..

Man tappar ju hoppet så snabbt, vad kan vara fel osv..

• Krut
    Zodic skrev 2014-04-19 11:38:52 följande:
    Vi jobbar på vårt tredje försök, ska till Danmark igen i slutet på april när äl dykt upp. Vi är två tjejer så inseminering är enda möjligheten :)
    Vi började med pergo idag så hoppas det ska ta sig denna gången.. 
    Man tappar ju hoppet så snabbt, vad kan vara fel osv..
    Välkomna till tråden!

I morgon ska vi på ultraljud i och kolla ev ägg. Har mått otroligt dåligt av hormonstimulansen denna gång trots att jag har tagit så pass lite hormoner. Har varit deppig, orolig, sovit dåligt samt svettats mycket. Kan inte komma i håg att kroppen har reagerat så här tidigare. Nåja, det är det värt!!

Jag kan berätta lite kort om hur vårt första barn blev till. Det är egentligen en lång story på 7 år men jag tar den i stora drag. 

Efter flera års försök på egen hand får vi reda på att mannen saknar spermier. Han genomgår biopsi men det finns inga spermier att hämta. vi ställs i kö för DI på RMC. Kötiden är då lång så vi gör 7 misslyckade försök i Danmark 5 på Copenhagen fertility center o 2 på Gyn Grönlund. Mår såklart sämre o sämre för varje försök. Trodde på riktigt att jag aldrig skulle få uppleva att bli mamma. Gör sedan 2 DI på RMC också dessa misslyckade. Lyckas tjata mig till IVF i stället. Även detta misslyckas och inga ägg till frysen. I väntan på nästa IVF åker vi till Gyn Grönlund och gör en dubbelinsemination - dvs 2 dagar i rad och detta lyckas helt galet nog. Fantastisk känsla!!!! 
    Nu hoppas vi verkligen på ett syskon!! 
  • bakabebis

Hej,

hänger också på denna tråden. Vi är två tjejer som står precis i startgroparna för DI på RMC Malmö. Skulle egentligen gjort första inseminationen nu i april, men påsken kom i vägen. Vi har gjort alla tester på RMC/kvinnokliniken och har än så länge bara positiva saker att säga, man var ju lite rädd innan då mycket av det man läser inte är särskilt bra.

Vill önska er alla lycka till, och hör gärna mer om era resor och tankar!

Svar på tråden Donatorsinsemination 2014