• Anonym (Lina)

Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?

För ca 1år sedan så fick jag i mig cannabis av misstag. Ja det är sant! Jag var jättefull och trodde jag fick en vanlig rullad cigg. Jag varken kände nåt rus eller lukt. Men var utomhus med några bekanta och civilpolis kom. Var på rättegång nyligen och nu fick jag domen, jag får betala för pisseprov och analys. 

Men nu till min fråga. Jag har barn och jag har försörjningsstöd. Kommer sociala få veta detta och vad händer då? Livrädd att jag inte kommer få träffa mina barn :( Eller tvingas gå på pisseprov. Men det sista av ren lathet.

Någon som vet?

• Svar på tråden Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?
  • Anonym (hmm)

Men för att bli tagen för kontroll så måste ju ändå misstanke finnas..

• Anonym (skit)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 10:04:37 följande:
    Skit: man kan tycka vad man vill om narkotika och alkohol, i många fall kan alkohol vara värre och det är lustigt att det är lagligt. Men nu är det så och man får rätta sig efter det. Alltså ta sitt straff.

Jag tycker inte att våldtäktsoffer, folk utsatta för andra horribla övergrepp, eller bara såna som får sitt sociala och ekonomiska tillvaro raserat får skylla sig själv eller ska anpassa sig.

Det är snarare lagen man bör anpassa för att samhället/befolkningen och se till att inte förpassa en lukrativ miljardmarknad till kriminella ligor

• Anonym (skit)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 10:10:55 följande:
    Men för att bli tagen för kontroll så måste ju ändå misstanke finnas..

Idag? Nej, det räcker att man vistas på gatan och polisen "jobbar" med ex operation gåsen som det så fint kallades.

Det sker alltså oprovocerade stickkontroller på gatan...

• Anonym (hmm)

Skit: vill man få lagarna ändrade är inte detta rätt väg att gå.. Kan så vara med stickkontroller, har ingen aning. Men tror inte att de gör det så en kväll. Då måste ändå misstanke finnas. Tror det finns för mycket annat att göra då.

• Anonym (Lina)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 09:54:24 följande:
    Hmm.. Hänger inte riktigt med. Du har alltså rökt en hel cigg maja? Känner man inte att det är det då?
    Det låter himla konstigt, först var det för att nån i familjen gått bort, sen var det depression på grund av ditt ex, varför? samtidigt som det är din kompis fel att du åkt dit?
    Har det varit i tingsrätten så är man dömd, alltså har man rökt på med uppsåt. Så jag förstår inte varför du envisas med att det inte var meningen. Det är ju uteslutet antar jag.

I ett inlägg skriver du att du inte kommer våga gå ut på pubben och ta en öl igen, sen något inlägg senare skriver du att du var ute häromdagen. Ljuger du?

Är man städad så blir man inte gripen av polisen, det finns ingen anledning för det. Punkt slut.
    Okej ska försöka svara så klart som möjligt.

Ja jag rökte tydligen en hel cigg med cannabis. Jag kände varken något rus eller lukt. Varför? Jag tar inte droger och har inge egna erfarenheter av det. Vi satt ute, kanske vinden tog bort lukten? Jag vet inte. Eller kan det vart så att jag var full, hade huvudet fullt av tankar på han som dog och tog såklart förgivet att det var en cigg jag fick och hade då ingen anledning att misstänka nåt annat. 

Ja jag hade precis utvecklat en depression pga mitt ex. Han behandlade mig väldigt illa och det hade tagit slut ganska så nyligen. Jag har inte sagt att det var min väns fel, MEN han gav mig cannabis trots att han vet att jag inte använder detta eller öht vill använda mig av det. Anledningen till detta visste han klart och tydligt.

Varför jag envisas med att det inte var med meningen? Ja för det var inte med meningen. Ska jag erkänna något som inte är sant? 

Jag skriver otydligt märker jag. Jag vågar inte gå ut på pubben där vi var, för där cirkulerar det mycket poliser. Jag och min bästa vän var ute på ett helt annat ställe, ett dansställe. Plus att jag var till och med rädd då med, för hela den händelsen sitter hårt i mig. Men jag var med henne som inte har något med droger att göra så situationen kändes trygg. Jag umgås inte med dom personerna som jag var med den kvällen något mer. Just för att jag inte vill hamna i liknande sits igen och för att det är fruktansvärt respektlöst att ge någon droger utan att informera denna om det.

Och jo polisen tar visst folk även om dom inte är städade. Ser dom att någon sitter och röker cannabis, oavsett om personen är lugn eller inte så klart dom griper dom. Vi satt dessutom på ett ställe där det är många som röker sitter och detta vet polisen. Dom var civilklädda, som joggare typ om jag minns rätt. Stod och pratade med oss nån minut innan dom presenterade sig som poliser. SEN började dom andra säga fula ord till polisen och kräva se polisens brickor osv osv osv. Dom skrek ut till andra som satt där att detta var civila poliser, för tydligen var det ett par andra människor där som sålde droger som gick förbi och "vännerna" ville varna dessa. Usch aldrig mer ska jag träffa dessa!!!!
  • Anonym (skit)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 10:17:20 följande:
    Skit: vill man få lagarna ändrade är inte detta rätt väg att gå.. Kan så vara med stickkontroller, har ingen aning. Men tror inte att de gör det så en kväll. Då måste ändå misstanke finnas. Tror det finns för mycket annat att göra då.

Inte? Civilolydnad är en av metoder, man kan fundera en stund hur effektiv eller önskvärt en förbudslag är när vi har över 20 % av samhället som har eller konsumerar cannabis just nu, 

När det svart på vit inte hindrar nån från att konsumera men kostar 20-30-40 miljarder årligen att bekämpa så är det nog dags för att tänka om lite.
    Om man bara bryr sig om pengar och inte spenderar det minsta tanke på vilka skador folk bifogas. ts som ett ex är fortfarande märkt från ett års gammal händelse.

Drogprov används idag av polisen som rutin, dom har även sin statistik att uppfylla så det är inget ovanligt att man hel apropå blir tagen i samband med att utan anledning bli stoppad på gatan, eller som i ts fall som var mer full än vad lämpligt i deras ögon.

JA, du har en strålande poäng här, det finns massor för polisen att göra än att trakassera medborgare utifrån drogval.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Lina) skrev 2014-04-19 10:19:04 följande:
    Okej ska försöka svara så klart som möjligt.

Ja jag rökte tydligen en hel cigg med cannabis. Jag kände varken något rus eller lukt. Varför? Jag tar inte droger och har inge egna erfarenheter av det. Vi satt ute, kanske vinden tog bort lukten? Jag vet inte. Eller kan det vart så att jag var full, hade huvudet fullt av tankar på han som dog och tog såklart förgivet att det var en cigg jag fick och hade då ingen anledning att misstänka nåt annat. 

Ja jag hade precis utvecklat en depression pga mitt ex. Han behandlade mig väldigt illa och det hade tagit slut ganska så nyligen. Jag har inte sagt att det var min väns fel, MEN han gav mig cannabis trots att han vet att jag inte använder detta eller öht vill använda mig av det. Anledningen till detta visste han klart och tydligt.

Varför jag envisas med att det inte var med meningen? Ja för det var inte med meningen. Ska jag erkänna något som inte är sant? 

Jag skriver otydligt märker jag. Jag vågar inte gå ut på pubben där vi var, för där cirkulerar det mycket poliser. Jag och min bästa vän var ute på ett helt annat ställe, ett dansställe. Plus att jag var till och med rädd då med, för hela den händelsen sitter hårt i mig. Men jag var med henne som inte har något med droger att göra så situationen kändes trygg. Jag umgås inte med dom personerna som jag var med den kvällen något mer. Just för att jag inte vill hamna i liknande sits igen och för att det är fruktansvärt respektlöst att ge någon droger utan att informera denna om det.

Och jo polisen tar visst folk även om dom inte är städade. Ser dom att någon sitter och röker cannabis, oavsett om personen är lugn eller inte så klart dom griper dom. Vi satt dessutom på ett ställe där det är många som röker sitter och detta vet polisen. Dom var civilklädda, som joggare typ om jag minns rätt. Stod och pratade med oss nån minut innan dom presenterade sig som poliser. SEN började dom andra säga fula ord till polisen och kräva se polisens brickor osv osv osv. Dom skrek ut till andra som satt där att detta var civila poliser, för tydligen var det ett par andra människor där som sålde droger som gick förbi och "vännerna" ville varna dessa. Usch aldrig mer ska jag träffa dessa!!!!
    Ja det låter ju väldigt sorgligt hela situationen. Men som jag sa tidigare, antar att det bara är att bita ihop, acceptera att man är skyldig och betala böterna. Exet vet inget ännu? Det kanske kan vara läge att berätta detta så han får reda på det. Det är ändå allvarligt.
    Anonym (skit) skrev 2014-04-19 10:26:37 följande:

Inte? Civilolydnad är en av metoder, man kan fundera en stund hur effektiv eller önskvärt en förbudslag är när vi har över 20 % av samhället som har eller konsumerar cannabis just nu, 

När det svart på vit inte hindrar nån från att konsumera men kostar 20-30-40 miljarder årligen att bekämpa så är det nog dags för att tänka om lite.
    Om man bara bryr sig om pengar och inte spenderar det minsta tanke på vilka skador folk bifogas. ts som ett ex är fortfarande märkt från ett års gammal händelse.

Drogprov används idag av polisen som rutin, dom har även sin statistik att uppfylla så det är inget ovanligt att man hel apropå blir tagen i samband med att utan anledning bli stoppad på gatan, eller som i ts fall som var mer full än vad lämpligt i deras ögon.

JA, du har en strålande poäng här, det finns massor för polisen att göra än att trakassera medborgare utifrån drogval.

Men snälla du. Civil olydnad för att få det lagligt att röka på? Så tänkte jag också när jag var 15.. Men det är kanske dags att växa upp och inse att det inte är den rätta vägen att gå.

• Anonym (Lina)

Jag ville egentligen inte skriva detta då det kan bli lättare för mitt ex eller någon annan känna igen mig.
    Men detta var inte vilken dag som helst. Det var Andra Lång dagen i Göteborg, En gatufest altlså. MASSA människor och polis överallt. Så det var inget konstigt att dom tog oss den dagen. Vi var många som fick åka i polisbilen. Jag fick sitta i en bur i bilen. Fy fan vad rädd jag var :(

• Anonym (skit)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 10:46:48 följande:
    Ja det låter ju väldigt sorgligt hela situationen. Men som jag sa tidigare, antar att det bara är att bita ihop, acceptera att man är skyldig och betala böterna. Exet vet inget ännu? Det kanske kan vara läge att berätta detta så han får reda på det. Det är ändå allvarligt.

Men snälla du. Civil olydnad för att få det lagligt att röka på? Så tänkte jag också när jag var 15.. Men det är kanske dags att växa upp och inse att det inte är den rätta vägen att gå.

Sorgligt är vad det är ja.

Det finns givetvis fler sätt att påverka på men utan civil olydnad, om nu alla skulle blint lyda lagen, vad skulle syftet vara att förändra den om den uppenbarligen gjorde precis det vad den skulle?
    Så som det ser ut idag så fungerar inte lagen nånstans, folk är inte hindrade och det enda lagen levererar oss är personliga tragedier som beskrivs i tråden.
    Tragedier som vi spenderar miljarder av skatteresurser på att skapa.

• Anonym (hmm)

Men det finns ju uppenbarligen väldigt många som inte följer lagen, och det är ni som kostar pengar.. Hade alla följt den så hade det inte kostat mycket. Tycker hellre i så fall att alkohol ska vara olagligt, då det i många fall är värre, men då ska man inte legalisera maja i stället..

Svar på tråden Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?