• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-30 12:05:00 följande:

Haha lägg ner, detta handlar om något helt annat, inte om huruvida han tycker att bli kallad pappa eller ej. Såklart pappa fångar upp! Det är och förblir hans lilla tjej(också), varför skulle han inte få dåligt samvete? Hon sitter och är jätte ledsen, klart en pappa (eller mamma) tar tag i det. Bara det att jag ser igenom detta (även i min dotter) och det gör inte han. Vissa gör inte det bara. Detta var rent ut sagt ett exempel på hennes lilla beteende just för att klargöra för vissa envisa människor att det är såhär hon faktiskt är och gör. Så man ska förstå min poäng. Så igen, kopiera texten!
    Nej? Han står på dotterns sida och låter henne hållas. Ni visar ingen enad front för dottern. Du påstår att hon leker martyr till och med. Kanske är det din dotter som leker martyr genom att låtsas bli ledsen och få dig på sin sida?

• Anonym (ö)

Om din mamma träffar en ny man. Köper du då att du får nya syskon och att din mammas nya mans syskon har  din mamma som mamma?

• Iam

Ts.

I en familj är alla viktiga. Lyssna aldrig på annat dravel som ogina människor framför här på familjeliv.

Självklart kan din dotter få kalla din man för pappa. Som någon redan påpekat är det inte helt ovanligt att syskon (även hela sådana) bråkar om vem som är vems pappa/mamma och gråter när dom inte får som dom vill.

Du och mannen skapar en enad front med enade regler och sen får båda barnen följa dessa. Svårare än så är det inte... så gör det inte till ett större problem än det är.

Lycka till.

• Ann Cistrus
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-29 14:09:38 följande:

Nej det anser jag inte men nu är det så att styvdottern inte mår dåligt, utan det handlar bara om styrande behov. Säg att hon inte får uppmärksamhet som hon vill då kör hon med känslomässig utpressning, pappa kommer springande, hon går till min dotter talar om att inte kalla honom pappa för att ögonblicket senare krypa upp i knät på mig. Säg att hon får låna ett par fina stövlar av min dotter som gärna lånar ut, men när dottern nästa dag vill låna ett par ynka vantar då heter det nej. Så håller det på. Det handlar om äganderätt, inget annat. Vi vet till fakta att hon inte mår dåligt.
    Så styvdottern mår inte dåligt? Ett barn som agerar svartsjukt i båda sina hem och som klänger och behöver uppmärksamhet och går iväg och gråter om hon inte får detta låter som ett barn som mår bra i dina öron? 

Ett barn som mår bra och är tryggt kan dela med sig, är inte taskigt mot andra barn och är inte svartsjukt. 

Jag är inte en av de som alltid tycker synd om bonusbarnen. Jag är själv bonusmamma och brottas även jag med att vara rättvis och inte göra skillnad på mina och hans barn och jag vet att det är svårt! 

Om din dotters mående blir sämre av att styvsystern beter sig svartsjukt och ägande mot sin pappa, tror du inte att alla i familjen hade mått bättre om hon var tryggare i sin övertygelse om att hennes pappa är hennes och att hon inte går miste om något de veckor hon inte är hos honom? Din dotter har honom dubbelt så mycket, att låta din styvdotter ha ensamrätt på att kalla sin pappa för pappa, är inte det ett lågt pris att betala för att gjuta olja på vågorna? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Volt
    Ann Cistrus skrev 2014-04-30 12:57:55 följande:
    Så styvdottern mår inte dåligt? Ett barn som agerar svartsjukt i båda sina hem och som klänger och behöver uppmärksamhet och går iväg och gråter om hon inte får detta låter som ett barn som mår bra i dina öron? 

Ett barn som mår bra och är tryggt kan dela med sig, är inte taskigt mot andra barn och är inte svartsjukt. 

Jag är inte en av de som alltid tycker synd om bonusbarnen. Jag är själv bonusmamma och brottas även jag med att vara rättvis och inte göra skillnad på mina och hans barn och jag vet att det är svårt! 

Om din dotters mående blir sämre av att styvsystern beter sig svartsjukt och ägande mot sin pappa, tror du inte att alla i familjen hade mått bättre om hon var tryggare i sin övertygelse om att hennes pappa är hennes och att hon inte går miste om något de veckor hon inte är hos honom? Din dotter har honom dubbelt så mycket, att låta din styvdotter ha ensamrätt på att kalla sin pappa för pappa, är inte det ett lågt pris att betala för att gjuta olja på vågorna? 
    Amen.
  • Anonym (kluven)
    Iam skrev 2014-04-30 12:27:18 följande:
    Ts.

I en familj är alla viktiga. Lyssna aldrig på annat dravel som ogina människor framför här på familjeliv.

Självklart kan din dotter få kalla din man för pappa. Som någon redan påpekat är det inte helt ovanligt att syskon (även hela sådana) bråkar om vem som är vems pappa/mamma och gråter när dom inte får som dom vill.

Du och mannen skapar en enad front med enade regler och sen får båda barnen följa dessa. Svårare än så är det inte... så gör det inte till ett större problem än det är.

Lycka till.

Tack. Nä, dravel är inte för mina öron De vill bara provocera, så är det. Finns inga vettiga människor i verkligheten som står och påstår sånt de gör öga mot öga mot någon. Ogina minst sagt.

Vi kommer fortsätta med vår enade front, och senast som igår bekräfta min man att vi varit och är enade på just detta.
  • Anonym (ehh)

Tycker du låter helt otroligt partisk i den här frågan. Du kallar bonusen för styvdotter, bara det ordet gör så att hela ditt resonemang brister. Där du påstår att du ser bonusen som din egen. Låter som du hamnat i strid med en 8 åring. Grattis. Håller på henne.. stackars barn. Och vart tog biopappan vägen?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-30 23:26:15 följande:

Tycker du låter helt otroligt partisk i den här frågan. Du kallar bonusen för styvdotter, bara det ordet gör så att hela ditt resonemang brister. Där du påstår att du ser bonusen som din egen. Låter som du hamnat i strid med en 8 åring. Grattis. Håller på henne.. stackars barn. Och vart tog biopappan vägen?

Fast bonus, styv you namne it har ju samma innebörd. Man blir inte mindre styvbarn eller styvförälder för att folk kommit på ett nytt ord som lindar in det hela i bomull
  • Anonym (ehh)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-30 23:57:27 följande:
    Fast bonus, styv you namne it har ju samma innebörd. Man blir inte mindre styvbarn eller styvförälder för att folk kommit på ett nytt ord som lindar in det hela i bomull
    Nej jag vet, men håll med om att det låter lite extra hårt att kalla sin bonus för styvdotter. Jag tänker bara på askungen ;)
  • Anonym (kluven)
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-30 23:59:32 följande:
    Nej jag vet, men håll med om att det låter lite extra hårt att kalla sin bonus för styvdotter. Jag tänker bara på askungen ;)

Jaså du??Det är ju så du ser det på verkligheten och ett väldigt dåligt resonemang måste jag säga, typ som att du är ute efter provocerande svar. Låter inte ens vettigt detta.
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-30 23:26:15 följande:

Haha ja mitt resonemang brister på ordval(not), ditt brister på detta inlägg!
Svar på tråden min styvdotter och min dotter