• 999

    Följas åt till plusset (första barnet)?

    Min man och jag längtar efter ett barn och har gjort ett halvdant första försök, nästa (riktiga) försök blir i maj. Det vore kul att samla ihop ett gäng som vill följas åt till det efterlängtade plusset.

    Välkomna att hänga på! 

  • Svar på tråden Följas åt till plusset (första barnet)?
  • Ananass
    NILE90 skrev 2014-05-06 19:03:30 följande:
    Jag försöker verkligen att inte känna efter för mycket och bara låta "magin hända", men det är ju ganska oundvikligt. Till helgen får vi dessutom besök av våra vänner som har en 3-månaders bebis, som tur är så vet dom att vi har börjat försöka så dom vet väl hur det känns.



    Ja det är ju tyvärr svårt att låta bli!
  • Ananass
    NILE90 skrev 2014-05-06 19:03:30 följande:
    Jag försöker verkligen att inte känna efter för mycket och bara låta "magin hända", men det är ju ganska oundvikligt. Till helgen får vi dessutom besök av våra vänner som har en 3-månaders bebis, som tur är så vet dom att vi har börjat försöka så dom vet väl hur det känns.



    Ja det är ju tyvärr svårt att låta bli!
  • NILE90

    Har de senaste dagarna inte haft några symptom alls och är nästan tvärsäker på att det inte har tagit sig denna månad. Men idag har jag en mensvärk som verkligen känns.

    Tror vi missade ÄL med en dag. Är det många av er som har ont i brösten/bröstvårtorna precis efter att ÄL varit? Har läst att många får ont just precis efter att ÄL varit och inte under, blev så osäker när jag läste detta. Min ena app (LC) säger att jag hade ÄL den 28 april, och P Tracker säger att jag hade den 29 april, och vi hade första sexet den 28e (blev ju lite knasigt i och med att sambon bestämde sig för barn just den 28e).

  • FridaPe
    NILE90 skrev 2014-05-08 08:24:50 följande:

    Har de senaste dagarna inte haft några symptom alls och är nästan tvärsäker på att det inte har tagit sig denna månad. Men idag har jag en mensvärk som verkligen känns.

    Tror vi missade ÄL med en dag. Är det många av er som har ont i brösten/bröstvårtorna precis efter att ÄL varit? Har läst att många får ont just precis efter att ÄL varit och inte under, blev så osäker när jag läste detta. Min ena app (LC) säger att jag hade ÄL den 28 april, och P Tracker säger att jag hade den 29 april, och vi hade första sexet den 28e (blev ju lite knasigt i och med att sambon bestämde sig för barn just den 28e).



    Jag har nästan alltid ont i brösten/bröstvårtorna efter ÄL... det kan börja så tidigt som 2-3 dagar efter ÄL. Sedan håller det i sig till någon dag efter mensen har kommit. Men jag har aldig haft ont innan/precis under ÄL. Mensvärk kan ju vara ett klassiskt graviditetssymptom :)
  • NILE90
    FridaPe skrev 2014-05-08 08:52:03 följande:

    Jag har nästan alltid ont i brösten/bröstvårtorna efter ÄL... det kan börja så tidigt som 2-3 dagar efter ÄL. Sedan håller det i sig till någon dag efter mensen har kommit. Men jag har aldig haft ont innan/precis under ÄL. Mensvärk kan ju vara ett klassiskt graviditetssymptom :)

    Jag får alltid ont i brösten/bröstvårtorna runt ÄL och om man ska gå enligt apparna så är det oftast samma dag som ÄL är. Att ha koll på sekret och sånt har jag aldrig förstått mig på, tycker det ser ut och känns likadant hela tiden. 


    Nästa månad ska jag i alla fall koll ÄL med stickor, så jag vet lite bättre. 

  • Ananass
    NILE90 skrev 2014-05-08 08:24:50 följande:
    Har de senaste dagarna inte haft några symptom alls och är nästan tvärsäker på att det inte har tagit sig denna månad. Men idag har jag en mensvärk som verkligen känns.

    Tror vi missade ÄL med en dag. Är det många av er som har ont i brösten/bröstvårtorna precis efter att ÄL varit? Har läst att många får ont just precis efter att ÄL varit och inte under, blev så osäker när jag läste detta. Min ena app (LC) säger att jag hade ÄL den 28 april, och P Tracker säger att jag hade den 29 april, och vi hade första sexet den 28e (blev ju lite knasigt i och med att sambon bestämde sig för barn just den 28e).



    Jag brukar även få ont i titsen dagarna efter äl, och det håller vanligtvis i sig några dagar!

    Jag har egentligen inte heller några symptom, känns inte som det tagit sig här heller denna gången.
  • NILE90
    Ananass skrev 2014-05-08 15:56:47 följande:
    Jag brukar även få ont i titsen dagarna efter äl, och det håller vanligtvis i sig några dagar! Jag har egentligen inte heller några symptom, känns inte som det tagit sig här heller denna gången.

    Jaa det är väl individuellt. Både jag men framförallt sambon tycker att mina bröst blivit märkbart större på sistone. Jag skyller på BHn, som jag visserligen haft ett bra tag. Men det vore så himla kul om det skulle bli ett plus såhär på första "försöket". Bästa av allt den här veckan var nog ändå när sambon för första gången sa "Jag vill ha barn" och att han äntligen är vill prata lite mer om allt runt hur hela bebisverkstaden fungerar.
  • 999

    NILE90, 
    Jag går ju också efter en app som jag har, som beräknar när jag ska ha mens och ÄL. Men man får inte glömma att den räknar ut ÄL utifrån det "normala", dvs. 14 dagar innan mens. Men det kan ju vara så att ens egen ÄL inte inträffar då. Dom flesta har ÄL 14 dagar innan mens, men vissa har ju ÄL bara några dagar innan mens. Det har jag inte vetat om förrän jag läste att alla inte har ÄL 14 dagar innan mens, även om det är det mest normala eller vad man ska säga. Kanske ska man inte lita blint på sådana appar som jag och du följer. Jag börjar fundera på om det kanske är värt att komplettera med ÄL-stickor för att se om appen beräkningar stämmer på en själv? 

  • 999

    En sak som jag funderar mycket på är... att jag inte har en tillsvidare anställning. Min man har det, men jag går på ettårs vik. som med stor sannolikhet kan leda till en tillsvidare tjänst, men jag har ju inga garantier. Mitt vik går ut i slutet av året (om jag inte får förlängt eller en tillsvidare anställning).Och då funderar jag på om det är dumt att försöka bli med barn innan jag också har en tillsvidare anställning, så att jag vet att jag har ett arbete att återgå till efter mammaledigheten. Dessa tankar har till och med gjort mig osäker på om jag överhuvudtaget vill försöka bli med barn ännu, men samtidigt så vill vi verkligen ha barn. Och jag vet inte om det är värt att vänta på en tillsvidare anställning. Jag menar, tänk om vi väntar på det och jag ändå inte får det inom en snar framtid? 

    Jag har ju rätt till a-kassa, så ifall jag är arbetslös efter mammaledigheten så har jag ju alltid nåt! Men min förhoppning är att jag ska få en tillsvidare anställning efter mitt vik, även om jag blir med barn innan mitt vik går ut. Om jag inte får det direkt efter mitt vik, så hoppas jag i alla fall att jag kan söka mig tillbaka dit efter mammaledigheten, ifall jag blir med barn. 
    Jag är mest orolig över att min chans till att få en tillsvidare anställning ryker, om det skulle visa sig att jag blir med barn under mitt vik, att dom väljer bort mig av den anledningen; för att jag då ska gå på föräldraledighet.


    Hur tänker ni kring detta med att ha en tillsvidare anställning innan man skaffar barn? Har ni och era partners det? Skulle ni skaffa barn ändå, även om ni inte hade haft det? 

  • NILE90
    999 skrev 2014-05-08 20:58:27 följande:
    En sak som jag funderar mycket på är... att jag inte har en tillsvidare anställning. Min man har det, men jag går på ettårs vik. som med stor sannolikhet kan leda till en tillsvidare tjänst, men jag har ju inga garantier. Mitt vik går ut i slutet av året (om jag inte får förlängt eller en tillsvidare anställning).Och då funderar jag på om det är dumt att försöka bli med barn innan jag också har en tillsvidare anställning, så att jag vet att jag har ett arbete att återgå till efter mammaledigheten. Dessa tankar har till och med gjort mig osäker på om jag överhuvudtaget vill försöka bli med barn ännu, men samtidigt så vill vi verkligen ha barn. Och jag vet inte om det är värt att vänta på en tillsvidare anställning. Jag menar, tänk om vi väntar på det och jag ändå inte får det inom en snar framtid?  Jag har ju rätt till a-kassa, så ifall jag är arbetslös efter mammaledigheten så har jag ju alltid nåt! Men min förhoppning är att jag ska få en tillsvidare anställning efter mitt vik, även om jag blir med barn innan mitt vik går ut. Om jag inte får det direkt efter mitt vik, så hoppas jag i alla fall att jag kan söka mig tillbaka dit efter mammaledigheten, ifall jag blir med barn.  Jag är mest orolig över att min chans till att få en tillsvidare anställning ryker, om det skulle visa sig att jag blir med barn under mitt vik, att dom väljer bort mig av den anledningen; för att jag då ska gå på föräldraledighet. Hur tänker ni kring detta med att ha en tillsvidare anställning innan man skaffar barn? Har ni och era partners det? Skulle ni skaffa barn ändå, även om ni inte hade haft det? 

    Förstår att det är en knepig fråga och ett svårt beslut att ta. Men för mig och min sambo har valet alltid varit enkelt, vi båda ska ha tillsvidareanställning och en trygg bostad innan vi börjar försöka skaffa barn. Nu bor vi visserligen i en tvåa, en stor sådan, men vi letar hus. Men jag tycker personligen att det känns så otroligt skönt att ha ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten.
Svar på tråden Följas åt till plusset (första barnet)?