• Anonym (en vän)

Vem har rätt?

En fyraåring har aldrig bott med sin pappa. Pappan har inte heller tagit hand om barnet på egen hand. Däremot har barnet träffat sin pappa åtminstone någon gång i månaden hemma hos mamman. Han har också kunnat sova över där ibland, då föräldrarna haft ett on/off-förhållande. 

Nu har pappan ändrat sig och vill verkligen ta sitt ansvar och få umgängesrätt med vissa semesterveckor, varannan jul o s v.

Men mamman sätter stopp och kräver att barnet ska få tid att vänja sig vid pappan, att han kan börja med att först träffa barnet mer hos mamman, tillbringa några timmar med barnet på egen hand (han har tyvärr inte gjort det tidigare) och att det sedan gradvis kan utvidgas till umgängeshelger o s v. 

Det är dock inte pappan så sugen på eftersom det skulle innebära resor till barnets hemort. Dessutom misstänker både pappan och hans nya kvinna att det hela är ett sätt av mamman att försöka få tillbaka pappan och det sliter oerhört på deras förhållande. 

Är det verkligen rimligt av mamman att kräva det här? Om pappan skulle vända sig till familjerätten, skulle de då kunna tala mamman till rätta? Har någon erfarenhet av liknande situationer? Kan pappan bli tvingad att spendera en massa tid med mamman och barnet för att få umgängesrätt? 

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (Tess)

Det är väldigt olika skulle jag vilja säga. Beror på hur barnet är och givetvis på hur bra pappan är. Min sjuåring har precis börjat tycka att det är okej att sova där 2-3 dagar vv. Vi har jobbat på detta sen 3års åldern. Finns inga regler utan man får testa sig fram. Och då givetvis med barnet i focus eftersom det alltid handlar om barnets bästa.

• Anonym (acc)
    Anonym (en vän) skrev 2014-05-05 23:00:18 följande:
    Hon är väldigt orolig över att mamman ska försöka vinna tillbaka pappan. Men också för att pappan vill ha en bra kontakt med barnet.

Bara en fråga på det du skriver - är den nya orolig för att pappan vill ha en bra kontakt med barnet? Eller missförstår jag dig?
  • Anonym (acc)
    Anonym (en vän) skrev 2014-05-05 00:38:59 följande:
    En fyraåring har aldrig bott med sin pappa. Pappan har inte heller tagit hand om barnet på egen hand. Däremot har barnet träffat sin pappa åtminstone någon gång i månaden hemma hos mamman. Han har också kunnat sova över där ibland, då föräldrarna haft ett on/off-förhållande. 

Nu har pappan ändrat sig och vill verkligen ta sitt ansvar och få umgängesrätt med vissa semesterveckor, varannan jul o s v.

Men mamman sätter stopp och kräver att barnet ska få tid att vänja sig vid pappan, att han kan börja med att först träffa barnet mer hos mamman, tillbringa några timmar med barnet på egen hand (han har tyvärr inte gjort det tidigare) och att det sedan gradvis kan utvidgas till umgängeshelger o s v. 

Det är dock inte pappan så sugen på eftersom det skulle innebära resor till barnets hemort. Dessutom misstänker både pappan och hans nya kvinna att det hela är ett sätt av mamman att försöka få tillbaka pappan och det sliter oerhört på deras förhållande. 

Är det verkligen rimligt av mamman att kräva det här? Om pappan skulle vända sig till familjerätten, skulle de då kunna tala mamman till rätta? Har någon erfarenhet av liknande situationer? Kan pappan bli tvingad att spendera en massa tid med mamman och barnet för att få umgängesrätt? 
    Självklart är det bra att pappan nu vill umgås med barnet.
    Men i detta är det viktigt att komma ihåg att låta barnet och barnets behov stå i centrum.
    Inte pappans önskemål om att snabbt ha helger och semesterveckor. Inte mammans önskemål om att pappan och barnet ska umgås hemma hos henne, med henne. Och definitvt inte pappans nya partners önskemål om att pappan inte ska träffa exet eller att den nya ska träffa barnet nu. Utan BARNETS behov.

Utifrån den korta beskrivning du ger så skulle jag gissa att barnets behov är först och främst att lära känna sin pappa och lära sig lita på sin pappa. Att ha träffats nån gång i månaden när mamman är med gör inte att man får en föräldrarelation till en fyraåring. Sedan hur lång tid det tar och hur man trappar upp det beror väldigt mycket på barnet och hur barnets och pappans relation växer fram.

Det låter rimligt att pappan först träffar barnet hemma hos mamman. Däremot hur länge, hur många gånger, är helt omöjligt att säga utan att veta mer. Kanske pappan kan åka till mamman och barnets hemort och hälsa på hemma hos mamman under lördagen, sova ensam på vandrarhem/hotell natten till söndagen och sedan göra en liten utflykt (eller bara gå till parken...) ensam med barnet på söndagen? Upprepa resorna varannan helg några gånger och umgås ensam med barnet på dagtid, lära känna barnet, barnets vanor, favoritsysselsättningar, favoritfilmer, gosedjur, mat osv. Sedan ta med barnet till sitt hem över dagen (om det är möjligt med tanke på resväg). Först därefter börja fundera på övernattning hemma hos sig. Om pappans nya är osäker så kan ju hon följa med till mammans och barnets hemort och sova på vandrarhemmet/hotellet hon med... men däremot tror jag inte det är så lyckat att hon umgås med barnet till att börja med, innan pappan och barnet har börjat bygga upp sin relation.

Tyvärr har ju mamman rätt i att barnet och pappan bör få lära känna varandra på barnets hemmaplan innan pappan tar med sig barnet hem till sig.
  • Anonym (***)
    Anonym (en vän) skrev 2014-05-05 23:13:44 följande:
    Är det fel att introducera den nya på en gång? Hur länge ska man vänta med sånt? Pappan kan ju inte heller styra över flickvännen, vill hon vara i hans lägenhet så kan han ju inte slänga ut henne.
    Varför skulle inte pappan kunna slänga ut henne om det är HANS lägenhet?

Den där flickvännen verkar inte vara något att hålla fast i alls. Hoppas den relationen inte håller länge till så att pappan kan fokusera på att få en bra relation med sitt barn! DET är viktigare än krävande flickvänner!
  • ladymidnight
    Anonym (acc) skrev 2014-05-06 15:14:10 följande:

Bara en fråga på det du skriver - är den nya orolig för att pappan vill ha en bra kontakt med barnet? Eller missförstår jag dig?
  • ladymidnight

Jag undrade också det. (Se ovan)

• Nöjd man
    Anonym (acc) skrev 2014-05-06 15:24:32 följande:
    Självklart är det bra att pappan nu vill umgås med barnet.
    Men i detta är det viktigt att komma ihåg att låta barnet och barnets behov stå i centrum.
    Inte pappans önskemål om att snabbt ha helger och semesterveckor. Inte mammans önskemål om att pappan och barnet ska umgås hemma hos henne, med henne. Och definitvt inte pappans nya partners önskemål om att pappan inte ska träffa exet eller att den nya ska träffa barnet nu. Utan BARNETS behov.

Utifrån den korta beskrivning du ger så skulle jag gissa att barnets behov är först och främst att lära känna sin pappa och lära sig lita på sin pappa. Att ha träffats nån gång i månaden när mamman är med gör inte att man får en föräldrarelation till en fyraåring. Sedan hur lång tid det tar och hur man trappar upp det beror väldigt mycket på barnet och hur barnets och pappans relation växer fram.

Det låter rimligt att pappan först träffar barnet hemma hos mamman. Däremot hur länge, hur många gånger, är helt omöjligt att säga utan att veta mer. Kanske pappan kan åka till mamman och barnets hemort och hälsa på hemma hos mamman under lördagen, sova ensam på vandrarhem/hotell natten till söndagen och sedan göra en liten utflykt (eller bara gå till parken...) ensam med barnet på söndagen? Upprepa resorna varannan helg några gånger och umgås ensam med barnet på dagtid, lära känna barnet, barnets vanor, favoritsysselsättningar, favoritfilmer, gosedjur, mat osv. Sedan ta med barnet till sitt hem över dagen (om det är möjligt med tanke på resväg). Först därefter börja fundera på övernattning hemma hos sig. Om pappans nya är osäker så kan ju hon följa med till mammans och barnets hemort och sova på vandrarhemmet/hotellet hon med... men däremot tror jag inte det är så lyckat att hon umgås med barnet till att börja med, innan pappan och barnet har börjat bygga upp sin relation.

Tyvärr har ju mamman rätt i att barnet och pappan bör få lära känna varandra på barnets hemmaplan innan pappan tar med sig barnet hem till sig.
    Helt rätt i att det är BARNET som är i centrum och barnets behov som ska beaktas.

Sen om jag förstår det rätt så har ju pappan redan en relation med sin son då han tillbringat tid med barnet och mamman till och från.

Om barnet är trygg med pappan kan man på en gång börja så smått men som sagt, det hänger på barnets reaktion och hur trygg hen är med pappan. Tycker också att det är viktigt att pappan själv är med barnet under en första tid som barnet är själv med honom. Detta både för barnet och pappan så att de knyter an ordentligt innan pappans nya kommer in i bilden.
  • Anonym (Kia)

Mamman har förstås rätt. Pappan verkar mest tänka på sig själv.....

• Anonym (Lina)

Ja jag tycker helt klart att det är fel att introducera allt nytt på en gång! Om man sätter sig in i barnets sits så måste det bli väldigt mycket att ta in om man går från att mamma och pappa har en jätte bra relation och tillochmed är ett par "ibland" samt alltid ses tillsammans med barnet, till att deras relation blir nästintill obefintlig, barnet ska börja vara ensam med pappan, och framförallt acceptera att mamma och pappa inte längre kommer "vara tillsammans" samtidigt som pappa visar att han har en ny flickvän. Finns inget i det upplägget som är att ta hänsyn till barnet utan enbart den nya (och pappan?) vilket självklart är helgalet! Och det är väl klart som sjutton att pappan kan hindra flickvännen från att vara i hans lägenhet medan barnet är där! Framförallt borde den nya visa barnet och pappan tillräckligt med respekt och hålla sig undan den första tiden, annars tycker jag pappan bör tänka om i sitt val av flickvän...

• Anonym (en vän)

Jag menade så klart att pappan ville ha en bra relation till barnet, inte att hans tjej var orolig för det. 

Hur länge måste man vänta innan man introducerar en ny partner då?

Pappan kan tyvärr inte vara i barnets hemstad varannan helg, max en helg i kvartalet. Pappan tycker att det funkar bra med barnet redan nu men mamman anser inte det..

Svar på tråden Vem har rätt?