• Anonym (en vän)

Vem har rätt?

En fyraåring har aldrig bott med sin pappa. Pappan har inte heller tagit hand om barnet på egen hand. Däremot har barnet träffat sin pappa åtminstone någon gång i månaden hemma hos mamman. Han har också kunnat sova över där ibland, då föräldrarna haft ett on/off-förhållande. 

Nu har pappan ändrat sig och vill verkligen ta sitt ansvar och få umgängesrätt med vissa semesterveckor, varannan jul o s v.

Men mamman sätter stopp och kräver att barnet ska få tid att vänja sig vid pappan, att han kan börja med att först träffa barnet mer hos mamman, tillbringa några timmar med barnet på egen hand (han har tyvärr inte gjort det tidigare) och att det sedan gradvis kan utvidgas till umgängeshelger o s v. 

Det är dock inte pappan så sugen på eftersom det skulle innebära resor till barnets hemort. Dessutom misstänker både pappan och hans nya kvinna att det hela är ett sätt av mamman att försöka få tillbaka pappan och det sliter oerhört på deras förhållande. 

Är det verkligen rimligt av mamman att kräva det här? Om pappan skulle vända sig till familjerätten, skulle de då kunna tala mamman till rätta? Har någon erfarenhet av liknande situationer? Kan pappan bli tvingad att spendera en massa tid med mamman och barnet för att få umgängesrätt? 

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (konstigt)

Jag läser slarvigt. Det är tydligen pappans nya flickvän som är TS.  Men skit samma. Ni borde förstå båda två att man inte bara tar ett barn som man bara haft en extremt begränsad kontakt med.

• Anonym (Maja)

Hur ofta träffas barnet och pappan idag? Hur nära kontakt har de vardagligen (skypar mm)? vad vill barnet? Har barnet sovit borta utan mamma förut? Bor ni i olika länder? (Med tanke på att det bara är möjligt att träffas var tredje månad)

Det går inte att säga vad som är rätt utan att veta mer om omständigheterna kring barnet.

Om jag hade en fyraåring som skulle sova över hos en person hen inte kände såväl och som bodde i ett annat land skulle jag följa med och bo på vandrarhem eller liknande så att jag fanns tillgänglig vid behov. Har den varianten diskuterats?

• Anonym (Hans)
    Kriya skrev 2014-05-07 13:08:10 följande:
    Anonym (Hans): Som Du kan läsa längre ned i min text är min bedömning att om en domare skulle avgöra saken blir det en upptrappning av umgänget. Min jämförelse med dagisåldern handlar om att barnet på 4 år, som redan känner sin far, näppeligen behöver utöva umgänge i mammans hem för att känna trygghet med fadern. Om pappan å andra sidan inte kan lösgöra sig för dagumgänge några gånger innan övernattning startar, så bör han överväga att flytta närmare sitt barn.

Men hur mycket relation har en 4 åring som träffar sin pappa max (eftersom de hade ett on/off-förhållande antar jag att de i perioder inte ens har träffats så ofta) 4 ggr per år?
  • Radhuspinglan
    Kriya skrev 2014-05-07 06:08:28 följande:
    Med samhällets norm klarar ett barn från 1 års ålder att vara på förskola heltid - med främmande barn och människor.  Här handlar det om en 4-åring som har umgåtts med pappan. Pappan är ingen främling. Finns ingen anledning att tvinga dem umgås "övervakat" hemma hos mamman. Barnet och pappan behöver få skapa sina egna band och rutiner. Ett krav om umgänge hos modern skulle inte hålla om det framlades i rättegång vid umgängestvist. Modern skulle riskera att framstå som överdrivet kontrollerande och ev att hon försöker sabotera barnets och faderns umgänge. Däremot skulle sannolikt en domare se till så att umgänget trappas upp och att barnet gradvis får vänja sig vid umgänge med pappan - allt beroende på hur mycket eller lite barnet umgåtts med pappan historiskt.  Håller förövrigt med "Nöjd mans" inlägg om att det vore klokt om pappan etablerar en egen relation med barnet innan nya kvinnan kommer med i umgängesbilden.

Ojojoj, så oförstående man kan vara. Har du egna barn?
  • Radhuspinglan
    Anonym (en vän) skrev 2014-05-07 13:16:15 följande:
    Flickvännen har egna småbarn och det gick jättebra att presentera dem för den nya killen redan från första början.  konstigt: Pappan bor långt därifrån. Men det är väl bättre att han har barnet en gång i kvartalet och på semestern än inte alls?  Detta har nu blivit väldigt infekterat. Till en början sa mamman att ok ha barnet hos dig om det först får vänja sig. Hon ville att pappan skulle vara där ett par helger och sen ta barnet själv. När hon sen fick höra att pappan inte kunde lova att flickvännen höll sig borta vill hon inte att han ska ha barnet hos sig alls utan bara träffas när pappan är i stan!

Mamman har rätt även här. Barnet och pappan behöver skapa sig in relation till varann innan ny flickvän dyker upp. Flickvännen får snällt gå åt sidan och förstå att barnet går först! Det handlar om så kort tid, så få dagar. Kan hon inte förstå att hon måste backa och hålla sig undan till en början!?
  • Radhuspinglan
    Anonym (en vän) skrev 2014-05-07 13:44:38 följande:
    Beror på hur man räknar, men han gjorde defenitivt slut med mamman för ett par månader sen.  Ja, vi bor ihop men pappan förfogar över två lägenheter och mamman krävde att de skulle vara i lägenheten jag inte bor i.  Men om en domstol tilldömer pappan umgänge så kan väl ingen hindra mig från att träffa barnet? Det måste väl vara upp till pappan? Förresten kan han väl knappast hjälpa att mamman och barnet bor så långt ifrån honom.

Bara för att en domstol säger ditt eller datt - du måste väl ha en egen hjärna och ett eget hjärta!? BACKA! Förstår du inte att pappa och barn behöver lite egentid med varann!?
  • Anonym (en vän)

Nu har de inte setts på ett par månader då det tog helt slut med mamman, men innan dess träffades de en gång i månaden. Inte var tredje månad som jag ser att en del skrivit. 

Ibland var pappan där ett par veckor, ibland kunde det dröja ett par-tre månader mellan att de sågs. Men i genomsnitt ungefär en helg i månaden. 

Nej, han är för liten för att man ska kunna prata i telefon med. Det blir ett par-tre meningar någon gång men sen springer han i väg. Vi använder inte skype.

Vi bor alla i Sverige, men det är som ni vet långa avstånd även här. Barnet vill inte åka till pappan men vi misstänker att mamman påverkar honom.

• Anonym (Herregud)

Men herregud mamman har rätt. Ett barn som inte ens känner sin pappa ska då heller inte vara hos honom förens han känner sig trygg med honom. Och att involvera yttligare en person till för barnet skulle vara en aning förvirrande. Bättre att barnet får lära känna honom hemma hos sin mamma i en atmosfär som barnet känner sig trygg i. Funkar det så kan man börja diskutera varannan helg osv.

• Anonym (***)

Vad jobbar pappan med?

Finns det möjlighet för honom att flytta så han bor nära sitt barn så vore väl det det allra bästa! På så sätt kan han "verkligen ta sitt ansvar" som du skriver i ts att han vill göra!

• Radhuspinglan
    Anonym (***) skrev 2014-05-07 17:28:10 följande:
    Vad jobbar pappan med? Finns det möjlighet för honom att flytta så han bor nära sitt barn så vore väl det det allra bästa! På så sätt kan han "verkligen ta sitt ansvar" som du skriver i ts att han vill göra!

Förmodligen har trådstartaren sina barns pappa i den staden de bor i. Hon lär ju inte vilja flytta för sin sambos sons skull. Hon förstår ju inte ens hur fel det är att hon ska bli introducerad i det lilla barnets liv, innan barnet och pappan ens hunnit bygga en relation.
Svar på tråden Vem har rätt?