• Anonym (Anna)

Är jag en dvärg??

Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?

• Svar på tråden Är jag en dvärg??
  • Anonym (ochså kort)

Hej. Du e absolut inte dvärg. Jag e i princip lika lång som dej. Stå på dej eller be om hjälp. Jag vart mobbad för det i 6 år. Hur gammal e du?

• Anonym (Anna)

Jag är 17

• DJkillen

Du är dvärg, men inget fel med det. Var stolt över din sort :)

• Anonym (ochså kort)

Prata med någon du har förtroende för å be om hjälp. Det de andra säger till dej e ren mobbning. Å e inte acceptabelt

• Anonym (A)

Kortväxt kanske du är, men vad gör det? Dina vänner låter som om de är väldigt, väldigt omogna, hur gammal är du och dina klasskamrater?

Dvärgar i sagan om ringen är ju skitcoola, så även om de inte slutar kalla dig dvärg så tycker jag att du ska vara stolt.

(PS, om du fortfarande går på typ högstadiet, eller mindre, så finns det en god chans att du växer till dig)

• Anonym (ochså kort)

Sååå fel du har!! Man räknas inte som dvärg då man e 149 lång. Tror de drar gränsen vid 130 om jag minns rätt. Har flertalet läkarbesök bakom mej å har fått info om detta

DJkillen skrev 2014-05-06 15:38:18 följande:
    Du är dvärg, men inget fel med det. Var stolt över din sort :)

• Anonym (mobbning)

Om jag inte har helt fel så anses dvärgväxt vara 140 cm och kortare. Det man kallar dig är för det första fel, för det andra mobbning. Mobbning är det om du känner dig kränkt. Och det gör du. Tycker du skall prata med skolans ledning om det där.

• Sticka

Oavsett vilken längd det är som räknas som "kortväxt"-längd, så räknas den bara för vuxna, alltså ska du ha fyllt 18.

• Anonym (mobbning)

Dvärgväxt är definierat som det tillstånd i vilket en person, en växt eller ett djur befinner sig då individen är mycket mindre än andra individer av samma art. När det rör sig om människor, innefattar det vanligtvis inte bara småvuxenhet utan även skiljaktigheter i kroppsproportioner. Dvärgväxt används mycket sällan om människor som medicinsk term, och ordet "dvärg" förknippas i vissa fall med fördomsfullhet.

De flesta av hundratals olika möjliga orsaker till dvärgväxt hos människor är genetiska, och de flesta innefattar enkla genvariationer som påverkar strukturen eller utvecklingen av ben-, brosk- eller bindevävnad. Denna typ av avvikelse kallas inom medicinen för skeletal dysplasi. Även kondrodystropi, kondrodysplasi och osteokondrodystropi används inom medicinsk litteratur med ungefär samma betydelse. I många av dessa fall är i huvudsak benstommen den påverkade kroppsdelen, och personen är frisk i övrigt. I andra fall påverkar de genetiska förändringarna andra delar av kroppen, vilket kan leda till ovanliga egenskaper eller svåra åkommor. Akondroplasi är en av de vanligaste och kanske mest lättigenkännliga skeletala dysplasierna. Den drabbar ca 1 av 40 000 barn och båda könen i samma utsträckning då den grundar sig i en autosom gen.
    ----

Ordet DVÄRG används i mytologin och har inget med verkligheten att göra förresten.

• Anonym (Anna)
    Anonym (mobbning) skrev 2014-05-06 15:42:15 följande:
    Om jag inte har helt fel så anses dvärgväxt vara 140 cm och kortare. Det man kallar dig är för det första fel, för det andra mobbning. Mobbning är det om du känner dig kränkt. Och det gör du. Tycker du skall prata med skolans ledning om det där.
    Vet inte vem jag ska prata med. Även vår lärare har kallat mig dvärg
Svar på tråden Är jag en dvärg??