• Anonym (Anna)

Är jag en dvärg??

Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?

• Svar på tråden Är jag en dvärg??
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mobbning) skrev 2014-05-06 15:50:43 följande:
    Du klassas som barn om du är 17 år.
    Nej, ungdom
  • Anonym (Kortis)

Dvärg är det "gamla namnet" som numera kallas för kortväxt (lite finare och inte så kränkande). Skulle även kunna kalla dig för pygmé då du antagligen är proportionerlig. Det är inte dvärgar/kortväxta. Att du skulle vara det när du är 149 så ja... kanske. Det finns även något i Sverige som kallas till vardags för "dvärgbidrag". Det skojade en kompis till mig om med att hon var 3 cm för lång (hon är 153). Om du är kort, så är du det! Inget du kan göra åt. I skolan blir man dock alltid kallad för antingen det ena eller det andra. Det där med "nicknames" är överskattat och oftast elakt. Även om du är kort så ger det inte rätten för andra att kalla dig för dvärg!! Det är mobbing! Det är som att du skulle kalla dom som har ADHD eller downs syndromet för mongoloider! Det är inte sjyst!

• slutdiskuterat
    Anonym (Hmmmm) skrev 2014-05-06 15:55:33 följande:

Nej hon klassas som tonåring och det blir man när man har fyllt 13.
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-06 16:10:03 följande:
    Nej, ungdom

Enligt FN's barnkonvention klassas man som barn upp till 18.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi hatar.
  • Anonym (mobbning)

Begriper inte varför det plötsligt tjafsas om barn, ungdom, tonåring eller vad det är. Var det DET som tråden handlar om? För då har jag fullständigt fattat fel. Jag trodde det handlade om vad som är dvärg, och om det är ok att bli kallad dvärg?

Men.... ursäkta - tydligen hamnade jag i fel tråd.

• slutdiskuterat
    sextiotalist skrev 2014-05-06 15:54:54 följande:
    Aha, så NE har alltid rätt, jag tror (är ganska säker på) att skall-betydelsen är väldigt fel använd där.

Nej, inte alltid. Dessutom är Wiki en felkälla. Men såhär på rak arm så är det nog en säkrare källa framför en massa anonyma förståsigpåare på ett helt urballat forum.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi hatar.
  • slutdiskuterat
    Anonym (mobbning) skrev 2014-05-06 16:21:34 följande:
    Begriper inte varför det plötsligt tjafsas om barn, ungdom, tonåring eller vad det är. Var det DET som tråden handlar om? För då har jag fullständigt fattat fel. Jag trodde det handlade om vad som är dvärg, och om det är ok att bli kallad dvärg?

Men.... ursäkta - tydligen hamnade jag i fel tråd.
    Välkommen till familjeliv. Här fokuseras det sällan på rätt saker.
  • slutdiskuterat
    Anonym (Kortis) skrev 2014-05-06 16:17:25 följande:
    Skulle även kunna kalla dig för pygmé då du antagligen är proportionerlig.
    Ja, om hon tillhör folkslaget pygméerna. Att vara kortväxt och proportionerlig är inte ett kriterium för att kallas pygmé.
  • Anonym (mobbning)
    slutdiskuterat skrev 2014-05-06 16:24:58 följande:
    Ja, om hon tillhör folkslaget pygméerna. Att vara kortväxt och proportionerlig är inte ett kriterium för att kallas pygmé.
    Pygmé är för fan ett bushfolk i Afrika! Vad fan.....
    Nu får ni väl ge er!
  • slutdiskuterat
    Anonym (mobbning) skrev 2014-05-06 16:33:20 följande:
    Pygmé är för fan ett bushfolk i Afrika! Vad fan.....
    Nu får ni väl ge er!
    Exakt! Pygmé och dvärg har inget med varandra att göra.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (kort) skrev 2014-05-06 15:53:13 följande:
    Jag har två kompisar som är nästan lika korta som du, men de ser inte ut som dvärgar. De har liksom inte stora huvuden utan de är proportionella till kroppen och alltså också mindre. Dvärgar har ju speciella kroppsproportioner. Hur ser du ut på det sättet?
    Normal kropp förutom rätt stora bröst
Svar på tråden Är jag en dvärg??