• Anonym (Anna)

Är jag en dvärg??

Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?

• Svar på tråden Är jag en dvärg??
  • slutdiskuterat
    Spacefrog skrev 2014-05-07 09:03:57 följande:
    Om både Nationalencyklopedin och Wikipedia skriver: "Världen har en skyldighet att slå på puckon som använder våra texter som facit för vad som är rätt respektive fel", då gör världen inget fel om folk slår dig?
    Hahahaha! Skrattande

Idiot.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi hatar.
  • Anonym
    Sophia85 skrev 2014-05-07 08:47:57 följande:

I skolan sa dom till mig "men du är ju lång!". "Långakvinnan" tills jag efter två gånger av "påhopp" sa: ja, jag är lång! Och du är kort! Vad är problemet??? Slut på diskussionen! Inte en jävel som kommenterade mer hur lång jag var! Eller sa något annat till mig. Man måste ha skinn på näsan och inte titta ner när någon säger något, utan vara verbal tuff! Som när dom kallar dig för kort. Speciellt läraren! Då skulle jag sagt till läraren: är det meningen att du, som vuxen, ska kalla mig för "kort" och mobba mig för det? Trodde vuxna inte höll på med sånt! Kan nästan lova dig att läraren kommer att skämmas och förhoppningsvis inte säga så igen! Stå på dig! Skäms inte! Det är trots allt du som låter dom mobba dig då du inte (antagligen) fräser ifrån tillräckligt högt! Lycka till!!

Men va tusan säger du?!? Ska hon skylla sig själv som blir retad? Jag blev mobbad hela grund och högstadie tiden trots att jag fräste som en katt många gånger då de retade mig. Vilket inte hjälpte.
  • Anonym (Kortis)
    Anonym skrev 2014-05-07 09:24:41 följande:
    Men va tusan säger du?!? Ska hon skylla sig själv som blir retad? Jag blev mobbad hela grund och högstadie tiden trots att jag fräste som en katt många gånger då de retade mig. Vilket inte hjälpte.
    Tråkigt att det inte hjälpte för dig! Hjälpte för mig och andra personer i min klass som "var på väg" att bli s.k. mobbningsoffer!
  • Anonym (Inte dvärg)

Nej du är inte dvärg, utan kortväxt. Tiitar man i wikipedia så står det inte heller benämning som dvärgväxt för att man är under 150 som någon hävdar. Men visst kortväxt. Det står om massa andra saker också som skeletttavvikelser osv. man kan tom ha en skelettavvikelse om man är 160 som kvinna. Jag är 154 cm och jag har alltid fått påtalat att jag är så himla liten. dock  har aldrig någon kallat mig dvärg. men om du så skulle vara dvärg, vad är det för fel? man kan inte rå för hur lång man blir och har såklart inget med. Men att din lärare har kallat dig dvärg är absolut inte okej. Du får ta upp det med rektorn. Det är en oförskämd lärare som inte verkar ha minsta empati eller förstånd. Ungefär som en lärare skulle kalla någon för tjockis eller du där med epilepsin. Många andra är också korta och jag förstår att längd kan vara extremt känsligt, men det är absolut inte okej att någon lärare eller kompisar pratar om det. Inför kompisar kan du säga att du faktiskt blir ledsen när de säger så. Ibland är människor bra korkade.

• Psykologistuderande
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-06 15:34:16 följande:
    Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?
    Hej Anna,

Det stämmer att "gränsen" för att benämnas dvärgväxt är cirka 1,50 cm men precis som många andra har skrivit så är det inte det enda som måste överensstämma för att man diagnosmässigt ska kallas dvärg utan det är andra drag hos människan som också avgör (t.ex. disproportion). Förövrigt är måttet ganska problematiskt eftersom det finns människor, som du själv, som bara är kortväxta och bland vissa folkslag är det mer uttalat än i vår västerländska utan att det för den sakens skull handlar om dvärgar.

/Linda
  • Anonym (Kortiiiiisen)

Jag själv är 163 och har på många jobb kallats för "lillan" och har alltid velat vara längre för att slippa det "namnet", vet att du är kortare TS och förstår att det måste verkligen kännas värre för dig än vad det är för mig.

• Anonym (jösses)
    Sneeze skrev 2014-05-06 18:10:24 följande:
    Sk dvärgväxt orsakas av akondroplasi (som är en bentillväxtsjukdom som svarar för ca 70% av fallen) eller hypokondroplasi, genetiska avvikelser som ger bla kortväxthet. Man kan vara kortväxt utan att ha någon av dess sjukdomar.
    Exakt. Att vara kort och att ha akondroplasi eller hypokondroplasi är skilda saker.

• Radhuspinglan

Gränsen för kortväxt är 130 cm. Dvärg har inte enbart med längd att göra. Oftast har de även ett missbildat skelett.

• youarefools

Jag är 181cm lång och då jag går på stan slås jag över hur korta andra tjejer är. Jag håller såklart med om att dvärg är benämningen för andra saker än en kortväxt person. Men jag tycker att alla som är under 1.75 är extremt korta...

• Radhuspinglan
    youarefools skrev 2014-05-07 17:58:26 följande:
    Jag är 181cm lång och då jag går på stan slås jag över hur korta andra tjejer är. Jag håller såklart med om att dvärg är benämningen för andra saker än en kortväxt person. Men jag tycker att alla som är under 1.75 är extremt korta...

Det KAN ju bero på att du är extremt lång... Jag är 165 cm, vilket anses normalt. Tror snittet i Sverige ligger på 163 eller 168 för tjejer?
Svar på tråden Är jag en dvärg??