• Anonym (Anna)

Är jag en dvärg??

Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?

• Svar på tråden Är jag en dvärg??
  • Anonym (dagens)
    Anonym (Kortis) skrev 2014-05-06 16:17:25 följande:
    Dvärg är det "gamla namnet" som numera kallas för kortväxt (lite finare och inte så kränkande). Skulle även kunna kalla dig för pygmé då du antagligen är proportionerlig. Det är inte dvärgar/kortväxta. Att du skulle vara det när du är 149 så ja... kanske. Det finns även något i Sverige som kallas till vardags för "dvärgbidrag". Det skojade en kompis till mig om med att hon var 3 cm för lång (hon är 153). Om du är kort, så är du det! Inget du kan göra åt. I skolan blir man dock alltid kallad för antingen det ena eller det andra. Det där med "nicknames" är överskattat och oftast elakt. Även om du är kort så ger det inte rätten för andra att kalla dig för dvärg!! Det är mobbing! Det är som att du skulle kalla dom som har ADHD eller downs syndromet för mongoloider! Det är inte sjyst!

Hahaha va? Var får folk all kunskap ifrån? Pygmé, seriöst? Haha du gjorde nog min dag.
  • Anonym (Bekant)

Inte läst allt,men definitionen för kortväxt är väl 150 för kvinnor har jag för mig. Har en bekant som är 141,normal överkropp och jättekorta ben så hon kallades väl kanske dvärg förr,men numer kortväxt. Hon har benskörhet så hon är inte "dvärg" i den bemärkelsen. Men skit och detsamma,du ska inte tolerera att bli kallad dvärg eller annat nedlåtande! Dessutom tycker jag som är drygt 160 att runt 150 inte är speciellt kort,men allt beror ju på vad man jämför med. Och det där jämförandet blir oftast av ondo. Finns alltid nån längre,nån smalare,nån snyggare...

• Limaliie

Nej du är inte en dvärg TS.

• Anonym (Kortis)
    Anonym (dagens) skrev 2014-05-06 17:47:07 följande:

Hahaha va? Var får folk all kunskap ifrån? Pygmé, seriöst? Haha du gjorde nog min dag.
    Kul att folk hakar upp sig på ordet pygmé men vägrar att kommentera resterande i texten...
  • sextiotalist

Jag är rätt förvånad att man har en fast längd med benämningen "dvärg" eftersom medellängden i de olika länderna varierar mellan 151 cm i Peru och 170 cm i Nederländerna (i Sverige är medellängden 164 cm) då gäller det kvinnor
    För mig är en som är dvärg som har en genetisk avvikelse och därmed blir kortare. Men jag kanske har fel

• Anonym (Hatar livet)

Jag är bara 140 cm, jag blev mobbad hela skoltiden och även som vuxen. Det är ett helvete att vara så kort, för alla tror att jag är ett barn och blir behandlad som ett sådant också.  Har mycket små fötter också, stl 33, som jag också blir retad för, mest av vuxna tyvärr...

En sak, bland många är att gå och handla, det är för jävligt, för många varor är så högt upp, speciellt i sportbutiker och på Willys.

• Sneeze

Sk dvärgväxt orsakas av akondroplasi (som är en bentillväxtsjukdom som svarar för ca 70% av fallen) eller hypokondroplasi, genetiska avvikelser som ger bla kortväxthet. Man kan vara kortväxt utan att ha någon av dess sjukdomar.

• auster

Antingen är du en lång dvärg eller bara väldigt kortväxt. Jag tycker du ska bestämma och jag skulle iallafall inte ifrågasätta. Om du vore 10 cm kortare eller längre hade dock saken varit avgjord. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hatar livet) skrev 2014-05-06 18:07:59 följande:
    Jag är bara 140 cm, jag blev mobbad hela skoltiden och även som vuxen. Det är ett helvete att vara så kort, för alla tror att jag är ett barn och blir behandlad som ett sådant också.  Har mycket små fötter också, stl 33, som jag också blir retad för, mest av vuxna tyvärr...

En sak, bland många är att gå och handla, det är för jävligt, för många varor är så högt upp, speciellt i sportbutiker och på Willys.
    Att barn mobbar är en sak, men att vuxna mobbas? Nej, det är riktigt lågt. Du kan trösta dig själv med att även om de är 30-40 cm längre än vad du är så saknar de ryggrad.

Jag är själv 1,69 m, och jag har också problem med att nå vissa saker i affärer. Men jag ber om hjälp, om jag inte kan lösa det själv förstås. Affären vill tjäna pengar, då får de också ha varorna lättillgängliga.

Vissa hyllor med lösviktsgodis sitter högt upp, och på golvet ligger det också en massa godis som folk spillt ut. Affärer måste lära sig att anpassa höjden på hyllorna.

Men ts, om du blir hånad i skolan så måste du ta upp det med personalen, ta kontakt med kuratorn. Det spelar ingen roll om du är en dvärg eller inte. En person som är mörkhyad ska väl inte finna sig i att bli kallad för svartskalle?
  • Anonym (M)

Jag tycker att man ser fler och fler korta tjejer (och killar) i media nuförtiden.

Korta kändisar är:

Snooki (Jersey shore) 1,42 m
    Amy Cimorelli 1, 47 m
    Hayden Panettiere 1,52 m
    Anna Kendrick 1,52 m

Svar på tråden Är jag en dvärg??