• Anonym (Anna)

Är jag en dvärg??

Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?

• Svar på tråden Är jag en dvärg??
  • Anonym (jojo)

gränsen för dvärg enligt nationalencykolopedin går cid 150 cm men det betyder ju inte att du skulle klassas som dvärg/kortväxt eller något annat i medicinsk bemärkelse. Du är kort helt enkelt. Inte mer med det. det är som det är och inget du kan göra något åt så varför må dåligt av det? Lättare sagt än gjort, jag vet, men i grunden en enkel tanke.

• Anonym (mobbning)
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-06 15:45:04 följande:
    Vet inte vem jag ska prata med. Även vår lärare har kallat mig dvärg
    Då borde du prata med rektorn. Din lärare är helt ute och cyklar och borde överhuvudtaget inte arbeta med barn. Jäkla idiot! (Läraren alltså, inte du).
  • slutdiskuterat

Enligt Wikipedia: "Nationalencyklopedin anger att en vuxen individ skall kallas dvärg vid ca 150 centimeter". Märk väl att det står "SKALL kallas dvärg". Det är alltså ett krav för omgivningen att titulera personen i fråga för dvärg. Dina klasskompisar gör alltså inget fel.

Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi hatar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mobbning) skrev 2014-05-06 15:45:55 följande:
    Då borde du prata med rektorn. Din lärare är helt ute och cyklar och borde överhuvudtaget inte arbeta med barn. Jäkla idiot! (Läraren alltså, inte du).
    Han jobbar inte med barn, utan bara på gymnasiet
  • Anonym (mobbning)
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-06 15:49:45 följande:
    Han jobbar inte med barn, utan bara på gymnasiet
    Du klassas som barn om du är 17 år.
  • Anonym (kort)

Jag har två kompisar som är nästan lika korta som du, men de ser inte ut som dvärgar. De har liksom inte stora huvuden utan de är proportionella till kroppen och alltså också mindre. Dvärgar har ju speciella kroppsproportioner. Hur ser du ut på det sättet?

• sextiotalist

Du är kortväxt och inget annat.
    Dvärgväxt är en medicinsk benämning på en flera former av kortväxthet,

När det gäller din lärare som kallar dig för dvärg, så ska detta anmälas. För även om du hade haft dvärgväxt, så skulle du inte vara din dvärgväxt, utan du är och förbli Anna, din längd är ointressant för andra.

slutdiskuterat skrev 2014-05-06 15:47:11 följande:
    Enligt Wikipedia: "Nationalencyklopedin anger att en vuxen individ skall kallas dvärg vid ca 150 centimeter". Märk väl att det står "SKALL kallas dvärg". Det är alltså ett krav för omgivningen att titulera personen i fråga för dvärg. Dina klasskompisar gör alltså inget fel.
    Aha, så NE har alltid rätt, jag tror (är ganska säker på) att skall-betydelsen är väldigt fel använd där.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (mobbning) skrev 2014-05-06 15:50:43 följande:
    Du klassas som barn om du är 17 år.

Nej hon klassas som tonåring och det blir man när man har fyllt 13.
  • lundiis
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-06 15:45:04 följande:
    Vet inte vem jag ska prata med. Även vår lärare har kallat mig dvärg
    Har skolan fallit helt! Prata med rektorn eller be dina föräldrar om support så ni kan göra det tillsammans.
  • Anonym (mobbning)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2014-05-06 15:55:33 följande:

Nej hon klassas som tonåring och det blir man när man har fyllt 13.
    Spelar roll! Snacka om att hänga upp sig på petitesser. Hon är människa. Och använder man vissa ord för att trycka ner en människa i skolan är skolan helt ute och reser!!!!
Svar på tråden Är jag en dvärg??