• Anonym (Anna)

Är jag en dvärg??

Hej

Jag är en kort tjej som slutade växa tidigt.. nu är jag 149 cm. En person sa att gränsen för dvärg är 150 cm och nu blir jag kallad dvärg och dvärgen samt dvärg-anna i skolan. Vet inte vad som är rätt, men vill inte bli kallad dvärg.

Tycker ni att jag är en dvärg?

• Svar på tråden Är jag en dvärg??
  • Anonym (Kortis nr2)

Men vad fan?!

Jag är 150 cm lång och får ofta frågan om jag är dvärg, men så här är det:

MAN ÄR INTE DVÄRG BARA FÖR ATT MAN ÄR JÄVLIGT KORT.

"Men är du dvärg?" det frågar folk oftast bara på skämt (tack och lov!), men om det är en seriös fråga så är det för att de saknar kunskap och respekt.
    Att ha en diagnos som "dvärg" innebär så mycket mer än bara att vara kortväxt. Kolla på fingrarna, ansiktets form, kroppsbyggnad m.m. 

Jävla idioter är vad det är. Sluta umgås med folk som sårar dig! Jag har själv blivit mobbad för min längd när jag gick i skolan. Det är inte okej!

• EnAnonumius
    Anonym (Hatar livet) skrev 2014-05-06 18:07:59 följande:
    Jag är bara 140 cm, jag blev mobbad hela skoltiden och även som vuxen. Det är ett helvete att vara så kort, för alla tror att jag är ett barn och blir behandlad som ett sådant också.  Har mycket små fötter också, stl 33, som jag också blir retad för, mest av vuxna tyvärr...

En sak, bland många är att gå och handla, det är för jävligt, för många varor är så högt upp, speciellt i sportbutiker och på Willys.
    Eh nej.. Till en längd på 140 så hade det set fel ut med en s.k "normal" skostorlek på c:a 37-39.
    Då hade man kunnat tala om att du hade haft stora fötter.

En kvinna, som jag, är 168 och har sko storlek 35 och det är på gränsen till proportionerligt "små fötter" i förhållande till min längd. Nu har ju jag lite bredare fötter framtill (över tårna sett),så jag får gå upp en till två storstekar på skorna (beroende på fabrikat) så jag maskerar ju den vägen min faktiska fotstorlek.

Du får ju sätta din skostorlek i proportion med din kroppslängd. 
    Så det låter som normalstora fötter, med skostorlek 33, om man ser till din kroppslängd 140cm, då du har normala proportioner i övrigt också.

Nåja Hatthyllan (brösten) är ju som den är.. Det är sällan den är proportionerlig till kroppen oavsett längd. Vanligast är att den är antingen lite för liten eller lite för stor sett till proportionerna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Nej)

Nej, dvärg handlar inte bara om längd. De har flera karakteristiska drag än bara att dom är korta. En av mina bästa väninnor är 150 cm, hon är då fan ingen dvärg, även fast det faktiskt inte är fel att vara dvärg heller. Jag är tom lite avis på henne för hon kan alltid ha på sig skyhöga sexiga skor, det kan inte jag utan att se dum ut. Dvärgväxta har även flera åkommor, tex höftfel, som ger dom vissa handikapp. Ta och googla på dvärg tycker jag. Hade du vart det hade du vetat det sen den dagen du kunde minnas information. Man blir inte dvärg bara för att nån kallar en det. Kortväxt, ja, men dvärg är nåt helt annat.

• Elli 612
    Anonym (Dvärg) skrev 2014-05-06 21:46:42 följande:
    Är du bara kortväxt men inte har dvärgproportioner, utan ser helt normal ut, fast bara är kort är du en sk. "Äkta dvärg". Det heter faktiskt så, vet inte vart gränsen går dock.

Så ja, du är kanske en dvärg, eller en äkta dvärg, men vad gör det? Längd kan vara relativt. Umgås lite med andra dvärgar så kommer du känna dig lång på dina 150cm :) 
    va dumt det där var! man är inte dvärg när man är så kort, dvärgar har speciella drag, och man ser klart och tydligt om en person verkligen är dvärg eller inte! jag är också kortväxt 155 cm. men har inga drag för nåt dvärg utseende!
    det är inte snällt att retas. långstånken där! :-P
  • Anonym (Dvärg)

Elli 612 skrev 2014-05-07 02:28:23 följande:
    va dumt det där var! man är inte dvärg när man är så kort, dvärgar har speciella drag, och man ser klart och tydligt om en person verkligen är dvärg eller inte! jag är också kortväxt 155 cm. men har inga drag för nåt dvärg utseende!
    det är inte snällt att retas. långstånken där! :-P

Vi dvärgar har speciella drag, men egentligen är vi inte dvärgar utan det har olika andra namn. Skeletal dysplasi mm. Äkta dvärgar har normala proportioner, men är som sagt väldigt kortväxta.

Så hade du vart några centimeter kortare hade du varit en äkta dvärg.
  • Dr Mupp

Dvärgar finns bara i fantasyvärlden. Däremot så räknas kvinnor under 150 cm och män under 160 som kortväxta.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (måste)
    Anonym (M) skrev 2014-05-06 19:24:09 följande:
    Haha, nej, såklart jag inte gör det. Vad jag ville komma fram till var att även jag som är över medellängd för kvinnor i Sverige har svårt att nå alla grejer i affärer. Hon som jag citerade berättade hur svårt hon hade att nå varorna i affärerna.

Någon här som jobbar i affär och kan framföra detta till era chefer? ;) Ha inte grejerna så högt upp.

De måste ha grejor även högt upp för att de ska kunna få plats med allt utan att behöva större golvyta för sin affär = dyrare varor för konsumenterna.

Däremot kan man be personalen på affären om hjälp, antingen med att plocka ner varorna eller genom att be dem ha ett flertal pallar utställda runt om i affären.

Min kompis (154 cm lång) ledsnade på att be om pallar (handlaren visade med minspelet att han tyckte hon var jobbig som frågade)  eller leta personal som kunde ta ner varor så hon drygade sig (var en smula otrevlig) en dag och klagade höhljutt i affären så andra kunder hörde och ropade på personal hela tiden så de fick avbryta sitt jobb och ta ner saker åt henne, hon valde bara sånt som stod högst upp. Veckan efter stod det såna där trappallar från Ikea vid varje sektion
  • Anonym (håller med)
    Anonym (A 2) skrev 2014-05-06 18:47:04 följande:
    Du må vara kort, men dina klasskamrater och din lärare visar snarare att de är dumma. Att kalla dig öknamn pga ditt utseende är ungefär lika moget som att kalla någon öknamn pga härkomst, dialekt eller socialgrupp. Tycker du ska gå till rektorn och berätta vad som pågår. Att kalla någon dvärg är okunnigt, okänsligt och faktiskt inte mer okej än att kalla någon för n-ordet.
    Väl talat! 
    Och du borde inte bara gå till rektorn. Du borde samla mod och berätta för dina föräldrar eller andra i din närhet som du litar på. 
    Mobbing är FEL. Oavsett vad man blir kallad eller varför. Ingen människa ska behöva ta att andra gör sig roliga över en eller skrattar åt en. 
    Du behöver bli en sån som ingen vågar kalla saker, hur det ska gå till vet jag inte, men det har med självförtroende att göra, och att vara trygg i sig själv. För är man det, då tar man inte åt sig av vad andra säger. 

Stor LYCKA-TILL-KRAM från en som varit mobbad! 
  • Sophia85

I skolan sa dom till mig "men du är ju lång!". "Långakvinnan" tills jag efter två gånger av "påhopp" sa: ja, jag är lång! Och du är kort! Vad är problemet??? Slut på diskussionen! Inte en jävel som kommenterade mer hur lång jag var! Eller sa något annat till mig. Man måste ha skinn på näsan och inte titta ner när någon säger något, utan vara verbal tuff! Som när dom kallar dig för kort. Speciellt läraren! Då skulle jag sagt till läraren: är det meningen att du, som vuxen, ska kalla mig för "kort" och mobba mig för det? Trodde vuxna inte höll på med sånt! Kan nästan lova dig att läraren kommer att skämmas och förhoppningsvis inte säga så igen! Stå på dig! Skäms inte! Det är trots allt du som låter dom mobba dig då du inte (antagligen) fräser ifrån tillräckligt högt! Lycka till!!

• Spacefrog
    slutdiskuterat skrev 2014-05-06 15:47:11 följande:
    Enligt Wikipedia: "Nationalencyklopedin anger att en vuxen individ skall kallas dvärg vid ca 150 centimeter". Märk väl att det står "SKALL kallas dvärg". Det är alltså ett krav för omgivningen att titulera personen i fråga för dvärg. Dina klasskompisar gör alltså inget fel.
    Om både Nationalencyklopedin och Wikipedia skriver: "Världen har en skyldighet att slå på puckon som använder våra texter som facit för vad som är rätt respektive fel", då gör världen inget fel om folk slår dig?
Svar på tråden Är jag en dvärg??