• Anonym (hur gör man)

Studentfest med bonusbarn?

Hej

Jag bor ihop med en man vars barn snart tar studenten. Han och exfrun har en del problem och nu har det blivit tjafs om hur studenten ska firas. Hur gör man egentligen? Han vill absolut inte fira med henne, han mår otroligt dåligt av detta. Och hur gör egentligen jag? Borde jag vara med eller är jag helt utesluten? Present från mig är inga problem att ta emot men sen verkar jag inte vara välkommen på mer. Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 13:32
    Tack för svar. Nu är allt ordnat. Jag ville bara ha råd om hur andra har gjort när relationer är infekterade, men nu har allt ordnat upp sig med studentens bästa för ögonen och alla är glada.

• Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?
  • Volt
    Anonym (5) skrev 2014-05-13 10:50:21 följande:
    Fy fan så barnsligt skrivet...

Till ts. Nog för att jag inte är överförtjust i mitt bonusbarns mamma pga hur hon beter sig men nog hade jag bitit ihop under barnets dag iaf, om jag ens hade blivit bjuden dvs. Min sambo har ingen bra relation till mamman men det hade varit samma sak där, han hade bitit ihop för barnets skull.

Det som kommer bli "jobbigt" för oss är att våra barn är lika gamla och kommer därför (antagligen) ta studenten samtidigt. Nu är det många år kvar till vi behöver tänka på det och mkt kan hinna ändras. Med tanke på vad våra ex har hållit på med (mitt ex har inte direkt varit någon ängel efter separationen) så skulle en stor sammankomst med släkt, våra ex osv nog sluta i katastrof som det ser ut idag!

Kanske får bli så att vi får fira med varsitt barn helt enkelt. Jag med mitt och sambon med sitt.
    Den som lever får se! ;)
    Usch vad sorgligt det låter. Stackars barn.
  • Fånga dagen

Det är väl för bedrövligt att vuxna människor som har barn tillsammans inte skulle kunna vistas i samma rum på sitt barns studentfest? Det liknar ju ingenting. Hur ska det gå vid ev bröllop och dop i framtiden? Är det så illa att man har sådana antipatier för sitt ex, så får man väl trots det bara bita ihop för sina barns skull. Hur svårt kan det vara? De behöver ju inte sitta i knät på varandra, men hälsa och bete sig vuxet.

Det verkar ofta bli problem med föräldrars nya partners vid sådana här tillfällen. Jag tycker att det är studenten själv som ska få bestämma vilka som ska komma på festen. Förhoppningsvis så är förhållandet till ts gott, så att hon är en självskriven gäst.

• Anonym (5)
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-13 10:52:52 följande:
    Så du menar att ingen av er är vuxna nog att låta era barn/bonusbarn stå i centrum och bli firade en dag, utan att era behov av att ställa till en katastrof skulle bli verklighet? Det låter fruktansvärt synd om barnen/bonusbarnen.

Haha våra behov att ställa till en katastrof?! Jag skriver att jag och min sambo hade bitit ihop för barnens skull.

Vår situation är lite mer komplicerad än så. Det är nämligen så att det är min sambos ex som inte skulle vilja vistas i samma rum som mitt ex, som det ser ut idag iaf.

Jag kan inte göra så mkt åt den situationen. Jag kan ju inte direkt tvinga henne till det då den dagen kommer, om situationen är densamma som nu.
  • Anonym (5)
    Volt skrev 2014-05-13 11:03:08 följande:
    Usch vad sorgligt det låter. Stackars barn.

Ja, visst är det så men det finns inget jag kan göra för att ändra den situationen som det ser ut nu. Som jag skrev så är det många år kvar till våra barns student, så det är bara att hålla tummarna för att allt ser annorlunda ut då!
  • Anonym (Lina)

Ett förslag: kan ni ha mottagningen på restaurant så att det är mindre "minerad mark" vem man är hos?

Om jag var du skulle jag köpa present till studenten även om du inte är bjuden. Det beror i så fall på att det är laddat och känsligt mellan föräldrarna. Om du köper present så visar du att NI, du o studenten, har en relation oavsett hur föräldrarna bråkar!

Nog tycker jag att alla vuxna kan bita ihop en dag . Eller är exet psykiskt sjuk, hotfull eller något?

• nymedlem
    Anonym (5) skrev 2014-05-13 11:28:39 följande:

Haha våra behov att ställa till en katastrof?! Jag skriver att jag och min sambo hade bitit ihop för barnens skull.

Vår situation är lite mer komplicerad än så. Det är nämligen så att det är min sambos ex som inte skulle vilja vistas i samma rum som mitt ex, som det ser ut idag iaf.

Jag kan inte göra så mkt åt den situationen. Jag kan ju inte direkt tvinga henne till det då den dagen kommer, om situationen är densamma som nu.
    Varför är det så? Har era ex haft ihop det eller nåt?
  • Anonym (5)
    nymedlem skrev 2014-05-13 12:01:10 följande:
    Varför är det så? Har era ex haft ihop det eller nåt?

Det är en väldigt lång historia men kan berätta lite kort.

Mitt ex betedde sig väldigt illa mot mig och min sambo i drygt ett år efter vi träffats med hot och diverse otrevligheter. Han sjönk så lågt att han även kontaktade min sambos ex nån gång med diverse hot. Hot riktade mot min sambo.

Jag och sambon har gått vidare och idag har vi inga problem med mitt ex. Förutom att han krånglar en del med umgänge osv. Han har bett om ursäkt och är väldigt ångerfull, så jag och min sambo har valt att lägga det bakom oss. Min sambos ex har dock väldigt svårt att släppa det som har hänt.

Det var därför jag skrev att om situationen ser så ut sen, som den gör nu, så kanske vi helt enkelt får fira deras studenter separat. Min sambo med sitt barn och jag med mitt.
  • Anonym (humlan)

Jag har skilda föräldrar och när jag tog studenten 2007 så föreslog min mamma att vi skulle ha firandet hemma hos henne, dit även min pappa+släkt kunde komma. De kommer väl inte jättebra överens, men kan prata med varandra när de väl träffas.. Min pappa ville dock ha ett eget firande och åkte på min kusin/bästa kompis (som gick i min klass) studentfirande istället. Tycker fortfarande att det är ledsamt att tänka på, att han inte kunde komma på mitt firande bara för att det var hos mamma. Han hade ett firande sen några dagar efter men det är ju liksom inte samma sak.

Tycker iaf att studenten själv ska få bestämma, så blir det säkert bäst :) Det är ju hans/hennes dag!

• skpklm
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-13 10:26:35 följande:
    Man biter ihop och skärper sig och firar sitt BARN gemensamt under viktiga högtider. Ska den stackars tjejen/killen behöva ha två vigslar, och dubbla födelsedagsfiranden och dop för barnbarnen, också i framtiden eller hur tänker de??
  • Anonym (mormor)

Studentfirande med sedan länge skilda föräldrar är en bra övning inför kommande bröllopsfestligheter  och   barndop!   Tog emot studentens pappa i mitt hem.   Den nybakade var helnöjd med sin dag.   Och jag var nöjd att jag övervunnit mitt obehag att ha någon i mitt hem som lagt ner mycket ansträngningar under minst tio års tid på att anmäla mig till alla upptänkliga myndigheter.   Fick välförtjänt tack av alla,  även pappan.

Den kvinna pappan råkade leva med vid studentexamen hade förstås varit välkommen -  hon valde bort det   (p g a långa resor,  arbete?).

Till bröllopet var hon bjuden och kom -  hon var då ett ex.  Pappans dåvarande kvinna kände visst inte för att möta  två av sambons tidigare fruar utan tackade nej.

Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?