• Anonym (hur gör man)

Studentfest med bonusbarn?

Hej

Jag bor ihop med en man vars barn snart tar studenten. Han och exfrun har en del problem och nu har det blivit tjafs om hur studenten ska firas. Hur gör man egentligen? Han vill absolut inte fira med henne, han mår otroligt dåligt av detta. Och hur gör egentligen jag? Borde jag vara med eller är jag helt utesluten? Present från mig är inga problem att ta emot men sen verkar jag inte vara välkommen på mer. Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 13:32
    Tack för svar. Nu är allt ordnat. Jag ville bara ha råd om hur andra har gjort när relationer är infekterade, men nu har allt ordnat upp sig med studentens bästa för ögonen och alla är glada.

• Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?
  • Dixie
    Mamman02 skrev 2014-05-14 13:34:49 följande:
    Nej, är det "barnet" som står för inbjudan, ordnar, fixat och betalar = bestämmer själv.
    Är det jag som förälder som står för kalaset, är det jag i samråd med "barnet" som bestämmer.
    så bara för att du inte kan komma överens med ditt ex - så ska du tvinga studenten till att välja mellan sina föräldrar - och dessutom tvinga honom/henne att behöva ha två firande, en med mamma och en med pappa - räcker det inte med att barnet har skilda föräldrar, måste man verkligen försvåra ytterligare…...
  • Mamman02
    Dixie skrev 2014-05-14 13:37:40 följande:
    så bara för att du inte kan komma överens med ditt ex - så ska du tvinga studenten till att välja mellan sina föräldrar - och dessutom tvinga honom/henne att behöva ha två firande, en med mamma och en med pappa - räcker det inte med att barnet har skilda föräldrar, måste man verkligen försvåra ytterligare...
    För min egen del skulle det nog fungera att ha ett firande tillsammans med x:et, det är hans föräldrar jag inte vill se.
    Sen var mitt inlägg mer inriktat på om "bonusföräldrar" fick komma eller inte. Och det är väl ändå upp till den som bjuder in, och står för kalaset.
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 13:35:22 följande:
    Nej, men det är föräldern som står för inbjudan eller hur?
    Det hoppas jag verkligen inte. De studentfiranden jag har varit på har det varit studenten som har stått som "värd/värdinna" och inte föräldern.
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 13:44:35 följande:
    För min egen del skulle det nog fungera att ha ett firande tillsammans med x:et, det är hans föräldrar jag inte vill se.
    Sen var mitt inlägg mer inriktat på om "bonusföräldrar" fick komma eller inte. Och det är väl ändå upp till den som bjuder in, och står för kalaset.
    Jag tycker inte om exets föräldrar men det hindrar inte att de naturligtvis är medräknade i barnets släkt när det firas stora saker som konfirmation, 18-års dag, student mm. Det är inte jag som firas de gångerna och som förälder med inkomst betalar jag naturligtvis för att barnet ska få ha ett firande vid högtider.
  • Anonym (2014)

Jag tar studenten i år och dessvärre väljer min pappa och styvmamma att inte komma på mottagningen.
    Detta då styvmamma inte vill att pappa är i samma rum som sitt ex. De är dock inbjudna så jag hoppas de ändrar sig. Och farmor, farfar, faster och kusiner från pappas sida kommer.

De har erbjudit sig att hålla en fest separat en annan dag för mig men detta har ag avböjt. Kan de inte ställa upp och fira mig den dag det gäller så vill jag inte ha en fest senare.

Hur det kommer bli om jag gifter mig eller liknande ska bli spännande...
    Men kan säga redan nu att jag inte vill att min styvmamma ska komma då hon förstör så mycket i min och pappas relation.

• Mamman02
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 13:48:21 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte. De studentfiranden jag har varit på har det varit studenten som har stått som "värd/värdinna" och inte föräldern.
    Betalt kalaset också?
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 13:58:00 följande:
    Betalt kalaset också?
    Naturligtvis inte men vad har det med saken att göra? Bestämmer du även över barnets kläder som du har betalat för? Är det inte barnets saker och kläder bara för att du har stått för kostnaden?
  • Anonym (mormor)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 13:34:49 följande:
    Nej, är det "barnet" som står för inbjudan, ordnar, fixat och betalar = bestämmer själv.
    Är det jag som förälder som står för kalaset, är det jag i samråd med "barnet" som bestämmer.
    Tänkte inte på det,  så gjorde vår student;  fixade mottagningen och bestämde över den.  (tog motvilligt emot lite hjälp från mig;  den "ungen"   har mycket  "kan-själv"  i sig!)
  • Mamman02
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 14:00:23 följande:
    Naturligtvis inte men vad har det med saken att göra? Bestämmer du även över barnets kläder som du har betalat för? Är det inte barnets saker och kläder bara för att du har stått för kostnaden?
    Visst är det barnets kläder, men det är fortfarande jag som bestämmer vad som köps in.

• Mamman02
    Anonym (mormor) skrev 2014-05-14 14:03:49 följande:
    Tänkte inte på det,  så gjorde vår student;  fixade mottagningen och bestämde över den.  (tog motvilligt emot lite hjälp från mig;  den "ungen"   har mycket  "kan-själv"  i sig!)
    Det var bra gjort tycker jag!

Nu har vi, som tur är, några år kvar tills detta blir aktuellt hos oss.
    Det jag mest opponerar mig emot är inställningen att barnet ska kunna bestämma vem som inte blir bjuden. Det bör avgöras av föräldrarna!
Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?