• Anonym (hur gör man)

Studentfest med bonusbarn?

Hej

Jag bor ihop med en man vars barn snart tar studenten. Han och exfrun har en del problem och nu har det blivit tjafs om hur studenten ska firas. Hur gör man egentligen? Han vill absolut inte fira med henne, han mår otroligt dåligt av detta. Och hur gör egentligen jag? Borde jag vara med eller är jag helt utesluten? Present från mig är inga problem att ta emot men sen verkar jag inte vara välkommen på mer. Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 13:32
    Tack för svar. Nu är allt ordnat. Jag ville bara ha råd om hur andra har gjort när relationer är infekterade, men nu har allt ordnat upp sig med studentens bästa för ögonen och alla är glada.

• Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:03:57 följande:
    Visst är det barnets kläder, men det är fortfarande jag som bestämmer vad som köps in.

Och du jämför det med att en student inte får bjuda in hela sin släkt för att du betalar för maten?
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:09:08 följande:
    Det var bra gjort tycker jag!

Nu har vi, som tur är, några år kvar tills detta blir aktuellt hos oss.
    Det jag mest opponerar mig emot är inställningen att barnet ska kunna bestämma vem som inte blir bjuden. Det bör avgöras av föräldrarna!
    Det jag opponerar mig emot är att du anser att du som förälder kan få bestämma om studenten ska få fira examen med h e l a sin släkt eller inte oavsett vad studenten själv vill.
  • Anonym (mormor)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:09:08 följande:
    Det var bra gjort tycker jag!

Nu har vi, som tur är, några år kvar tills detta blir aktuellt hos oss.
    Det jag mest opponerar mig emot är inställningen att barnet ska kunna bestämma vem som inte blir bjuden. Det bör avgöras av föräldrarna!
    Föräldrarna?   Umgängesföräldern som aldrig tidigare gjort sig besvär att åka till stan där ett av  hans barn bott under alla år i skolan ska ha synpunkter på vilka studenten bjuder till sitt/vårt hem?

(vid närmare eftertanke ställde denna pappa krav för att komma  till studentfirandet;  Studenten förband sig att  vara  hemma på mottagningen  hela dagen och kvällen -  hen fick INTE dra iväg till kompisars firande....)
  • Mamman02
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 14:13:35 följande:
    Och du jämför det med att en student inte får bjuda in hela sin släkt för att du betalar för maten?
    Nej, jag svarade bara på en fråga!

Men om det är så infekterat att det riskerar att bli bråk, är det väl bättre att ha två firanden? Så gjorde min mans äldsta barn när hon tog studenten.

• Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:17:02 följande:
    Nej, jag svarade bara på en fråga!

Men om det är så infekterat att det riskerar att bli bråk, är det väl bättre att ha två firanden? Så gjorde min mans äldsta barn när hon tog studenten.

Visst.
    Nej det tycker jag inte. Föräldrarna kan hålla tyst för en enda gång skull och låta sitt barn ha en trevlig dag med hela sin släkt. Det är nämligen dags för föräldrarnas totala separation den dagen. Barnet är vuxen och föräldrarna behöver inte längre ha med varandra att göra gällande frågor som rör barnet. De kanske ses på något födelsedagsfirande, vigsel eller dop men mer har de inte med varandra att göra. Så de kan bjuda sitt barn på en fin avslutning.
  • Mamman02
    Anonym (mormor) skrev 2014-05-14 14:16:59 följande:
    Föräldrarna?   Umgängesföräldern som aldrig tidigare gjort sig besvär att åka till stan där ett av  hans barn bott under alla år i skolan ska ha synpunkter på vilka studenten bjuder till sitt/vårt hem?

(vid närmare eftertanke ställde denna pappa krav för att komma  till studentfirandet;  Studenten förband sig att  vara  hemma på mottagningen  hela dagen och kvällen -  hen fick INTE dra iväg till kompisars firande....)
    Nej, i den situationen skulle jag säga att boendeföräldern har det sista ordet!
  • Mamman02
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 14:27:29 följande:
    Visst.
    Nej det tycker jag inte. Föräldrarna kan hålla tyst för en enda gång skull och låta sitt barn ha en trevlig dag med hela sin släkt. Det är nämligen dags för föräldrarnas totala separation den dagen. Barnet är vuxen och föräldrarna behöver inte längre ha med varandra att göra gällande frågor som rör barnet. De kanske ses på något födelsedagsfirande, vigsel eller dop men mer har de inte med varandra att göra. Så de kan bjuda sitt barn på en fin avslutning.
    Den tanken är nog fin i teorin... "Barnet" bor ju fortfarande troligen hos någon av föräldrarna...
    Har varit på dessa födelsedagsfirande där ett vuxet barn envisas med att bjuda båda sidor av släkten samtidigt - och stämningen är inte rolig..
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:32:05 följande:
    Den tanken är nog fin i teorin... "Barnet" bor ju fortfarande troligen hos någon av föräldrarna...
    Har varit på dessa födelsedagsfirande där ett vuxet barn envisas med att bjuda båda sidor av släkten samtidigt - och stämningen är inte rolig..
    Teorin? Om den unga vuxna bor kvar så får den unga vuxna skaffa sig en försörjning för föräldrarna har inget ansvar mer efter studenten.

Vad tråkigt att du upplever det vuxna barnets firanden som dåliga i stämningen. Jag antar att det vuxna barnet trots allt är nöjd med att firas av alla eftersom hen fortsätter.
  • Fånga dagen
    Anonym (2014) skrev 2014-05-14 13:55:48 följande:
    Jag tar studenten i år och dessvärre väljer min pappa och styvmamma att inte komma på mottagningen.
    Detta då styvmamma inte vill att pappa är i samma rum som sitt ex. De är dock inbjudna så jag hoppas de ändrar sig. Och farmor, farfar, faster och kusiner från pappas sida kommer.

De har erbjudit sig att hålla en fest separat en annan dag för mig men detta har ag avböjt. Kan de inte ställa upp och fira mig den dag det gäller så vill jag inte ha en fest senare.

Hur det kommer bli om jag gifter mig eller liknande ska bli spännande...
    Men kan säga redan nu att jag inte vill att min styvmamma ska komma då hon förstör så mycket i min och pappas relation.
    Jag kan bara beklaga! Tycker det är synd att din pappa går på sin frus linje, när det gäller nåt så viktigt som hans barn. Tyvärr är han väl varken den första eller sista som gör det valet. Kanske mest för husfridens skull, men det är ändå helt obegripligt för mig.
  • Dixie
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:32:05 följande:

så istället ska barnet straffs för att vuxna människor som skaffat barn ihop inte kan uppföra sig??
Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?