• Bobabe

BF Februari 2015

Hittade ingen tråd för oss med BF i Februari 2015.
    Jag är i vecka 5 nu. Plussade idag.
    Har sedan tidigare 3 barn som är 5,6,7 år.
    Så detta blir alltså fjärde barnet. 
    Hoppas fler hoppar in i tråden

• Svar på tråden BF Februari 2015
  • elless
    jemo2014 skrev 2014-09-24 10:32:54 följande:

Precis, järnvärdet brukar ju droppa efter vecka 20 har jag hört. Jag ska ta prov för järnet på måndag så får vi se vad det visar. Undviker gärna rena järntabletter eftersom min mage redan är hårdare än hårdast... Aj!

Jag får diarré snarare av järntabletterna.. Du kanske har tur så det kompenserar och blir normalt :)
    MF v. 5+2 (20140506) I BF 20150208
  • Amber82
    Slumpan skrev 2014-09-24 07:25:42 följande:
    Jättefin mage :). Ja folks kommentarer. Fick säga ifrån när jag blev kallad mullis för andra gången igår. Är jag mullig?! Känner mig inte så bara gravid. Håller igång på gymmet 5-6 dagar i veckan och mullig upplever jag då inte mig själv, ggrrrr haha ;). Hade ni tyckt det va ok att bli kallade det?
    Tycker inte att det är okej att folk kallar en mullig, tjock eller vad som helst..tror att dom flesta som slänger ur sig kommentarer gör det i välmening men jag tycker för egen del att det är fel att andra ska granska och "bedöma" mitt utseende.. Vissa bryr sig säkert inte alls.
  • Amber82
    jemo2014 skrev 2014-09-24 08:12:20 följande:
    Jahapp... Gråter Det var då få veckor av att känna sig pigg!
    Jag fick vara pigg vecka 16-19 då. Buhu! Hur orkar man ens jobba? Jag klarar mig fram till lunch, efter lunch är jag som ett kolli och presterar typ ingenting. Sitter och stirrar rakt in i skärmen med svidande suddiga ögon. Jag KAN INTE fokusera. Stackars min arbetsgivare... 
    Känner mig inte heller som en tillgång på jobbet just nu, vansinnigt trött hela tiden och fruktansvärt ineffektiv..i mitt fall beror det nog mycket på att jag sover dåligt om nätterna också. Vi får tänka på att det faktiskt skapas ett liv i vår kropp, vore konstigt om det inte märks av på något sätt! Min bm sa förra graviditeten att bära ett barn är i sig ett heltidsjobb och jag försöker tänka på det och sänka ambitionsnivån och vara snäll mot mig själv..
  • Amber82
    kiriaki skrev 2014-09-24 07:27:58 följande:
    Tack snalla du! Jag har bara tagit kanske 3 st magbilder an sa lange.. fram tills nu har jag mest sett tjock ut haha Cool Folk ar sa knappa alltsa.. Dom borde halla tyst om dom inte har nagot positivt att saga! Onskar att jag kunnat bli smal ocksa! Har massor med overvikt kvar fran forsta sonen.. typ 25 kilos overvikt. Inte kul alltsa Rynkar på näsan Men efter den har bebisen ska jag ta tag i mig sjalv och ga ner ordentligt, jag verkligen avskyr att vara "mullig". Maken tycker att det ar jattefint och mysigt (han foredrar det framfor nar jag var smal) men jag trivs inte med det alls, vill tillbaks till mitt gamla jag sa smaningom! Det kanske loser sig automatiskt i och med att jag inte har en aning om hur jag ska hinna ata med tva smabarn hemma Glad
    För mig gick det utan ansträngning förra gången trots en kost bestående av godis första halvåret. Det var en kombination av amning, konstant bärande på krävande bebis, osammanhängande sömn samt nästintill ingen avlastning som bidrog tror jag.. Så klart inte roligt att känna sig missnöjd, jag hade också velat vara lite starkare men har inte hunnit träna särskilt mycket sedan sonen föddes, dessutom har jag känt av foglossning som gör att jag inte kan träna så som jag har velat.
  • jemo2014
    Amber82 skrev 2014-09-24 11:38:08 följande:
    Känner mig inte heller som en tillgång på jobbet just nu, vansinnigt trött hela tiden och fruktansvärt ineffektiv..i mitt fall beror det nog mycket på att jag sover dåligt om nätterna också. Vi får tänka på att det faktiskt skapas ett liv i vår kropp, vore konstigt om det inte märks av på något sätt! Min bm sa förra graviditeten att bära ett barn är i sig ett heltidsjobb och jag försöker tänka på det och sänka ambitionsnivån och vara snäll mot mig själv..
    Det är sant, man måste sänka kraven... Men det är så jobbigt att känna "jag orkar inte" var tionde minut under varje arbetsdag. 
    Men jag ska försöka tänka positivt.. Eller nåt Oskyldig
  • Saltvatten

Är strax på väg till läkaren på MVC p g a mina sammandragningar.
    Dock undrar jag ibland hur personalens interna kommunikation är där uppe. När jag ringde MVC förra veckan och frågade om mina sammandragningar jag känt var naturliga eller nåt jag borde kolla upp så var BM jag pratade med väldigt osäker och det var hon (inte jag) som rådde att vi skulle boka tid hos läkaren, vilket hon då gjorde.

Igår ringde läkaren till mig bara för att ändra tiden idag och frå¨gade mig lite förbryllat "- men vad är det som du söker till mig för idag???"
    Borde inte det stå i min journal? Gör inte BM anteckning när hon bokar tiden? Det var ju faktiskt hon och inte jag som tyckte att tiden skulle sättas upp och nu kändes det som att jag blev ifrågasatt och nästan stämplad som lite fjollig och överdrivet orolig.

Men jag får väl se vad hon säger när jag kommer dit.
    Håll tummarna.

• Sezzie
    Slumpan skrev 2014-09-24 07:25:42 följande:
    Jättefin mage :). Ja folks kommentarer. Fick säga ifrån när jag blev kallad mullis för andra gången igår. Är jag mullig?! Känner mig inte så bara gravid. Håller igång på gymmet 5-6 dagar i veckan och mullig upplever jag då inte mig själv, ggrrrr haha ;). Hade ni tyckt det va ok att bli kallade det?
    Skulle inte heller vilja bli kallad för mullig, eller tjock för den delen. Vad aktiv du verkar vara! Vad tränar du? Jag hade hoppats på att kunna vara mer aktiv på gymmet än jag kan, gymma innan grav 4-6 dagar/ vecka, nu får jag nöja mig med 2-4 dagar beroende på hur "bra" min vecka är! Ont, magsmärtor & illamående är vad som hindrar mig. Nu kör jag mest dans & crosstraining, har även provat GRIT som gravid med (höll på mycket med det innan) men det beror precis på vad jag känner att jag klarar "idag" som avgör om jag orkar... Hade hoppats på att klara mer...
  • Slumpan
    Sezzie skrev 2014-09-24 12:23:02 följande:
    Skulle inte heller vilja bli kallad för mullig, eller tjock för den delen. Vad aktiv du verkar vara! Vad tränar du? Jag hade hoppats på att kunna vara mer aktiv på gymmet än jag kan, gymma innan grav 4-6 dagar/ vecka, nu får jag nöja mig med 2-4 dagar beroende på hur "bra" min vecka är! Ont, magsmärtor & illamående är vad som hindrar mig. Nu kör jag mest dans & crosstraining, har även provat GRIT som gravid med (höll på mycket med det innan) men det beror precis på vad jag känner att jag klarar "idag" som avgör om jag orkar... Hade hoppats på att klara mer...
    Jag fick vara nöjd med 2-4 dagar i veckan tidigare i grav när jag mådde kass. Så det går väl lite i perioder. Tycker man får vara supernöjd med det man lyckas göra :). Blir mest styrketräning lite löpning och något spinningpass här och där. Så länge jag tycker det är kul och orkar kör jag på, sen får jag väl trappa ner. Får väl se hur länge det funkar att springa, 5 km igår så än så länge orkar tanten ;).

PS nästa gång samma person kallar mig mullis så kommer jag kontra med fetknopp så får vi se om det går in. Bett vänligt två gånger nu så funkar det inte byter jag strategi hehe.
  • Sezzie
    Slumpan skrev 2014-09-24 12:39:13 följande:
    Jag fick vara nöjd med 2-4 dagar i veckan tidigare i grav när jag mådde kass. Så det går väl lite i perioder. Tycker man får vara supernöjd med det man lyckas göra :). Blir mest styrketräning lite löpning och något spinningpass här och där. Så länge jag tycker det är kul och orkar kör jag på, sen får jag väl trappa ner. Får väl se hur länge det funkar att springa, 5 km igår så än så länge orkar tanten ;).

PS nästa gång samma person kallar mig mullis så kommer jag kontra med fetknopp så får vi se om det går in. Bett vänligt två gånger nu så funkar det inte byter jag strategi hehe.
    Ja det verkar gå lite upp & ner här med måendet, men visst är jag glad att jag orkar lite grann i alla fall ^^

Ja, gör det- det skulle jag nog med gjort ;) Man ska inte behöva utstå såna ord för man är gravid!

Förresten- är det någon mer som har/haft ont i nederdelen av magen ner i mellan benen & bak till rumpan (ursäkta men vet inte hur jag ska beskriva) det är en konstant smärta jag har nu & det är svårt att gå & stå rakt! Är det "normalt" & varför känns det så? Det känns inte alls som mensvärk som det har känts flera gånger som det skulle göra när livmodern växer.. :/
  • Loncelot

Min svägerska kallade mig Hej Tjockis, hon är inte i position att kalla mig det, vi träffas på högtider mer än så är det inte, jag svarade med ett snällt "Ja man är ju gravid vad har du för orsak hehe" skulle sett hennes min obetalbar! :)

Svar på tråden BF Februari 2015