Anonym (tveksam) skrev 2014-06-13 23:59:54 följande:
Hade jag tiggare utanför husknuten varje dag, skulle jag också överväga att flytta. Men jag bor inte i centrala Göteborg utan strax utanför. (Typ närförort). Men även i mina kvarter sitter det 2-3 tiggare, de är dock oftast passiva och inte "på" en så fort man visar sig. Det skulle jag aldrig acceptera, jag skulle bli skogstokig tillslut. Inte verkar det ha gått omkring tiggare och trängt sig på folk i den närmaste parken heller, men inne i stan vet jag att det förekommer. Jag antar att ni bor centralt och därför är extra "drabbade"?
Vi bor väldigt centralt och det straffar sig nu. Jag tror att det som gör mig så fruktansvärt frustrerad och förbannad på samma gång är att de här gatugängen, för det går faktiskt inte att kalla dem för något annat, är så fräcka och obrydda. Eller liksom inte har någon skam i kroppen. De skiter i min privata sfär, mitt barns privata sfär, klampar in på mitt område både fysiskt och mentalt, kommer alldeles för nära, försöker ta i mina saker eller ta på min mat och när jag reagerar så rycker de bara på axlarna eller till och med flinar åt mig. De har ett så anti-socialt beteende utifrån vad vi svenskar är vana vid (återigen etnocentrisk åskådning, det här kanske är helt normalt och trivsamt beteende i Rumänien, vad vet jag) att det är svårt att uppbåda någon större sympati för dem (ja, nu buntar jag ihop dem här), särskilt när mitt eget vardagsliv blir så påverkat av deras närvaro och hur de beter sig.
När det bara fanns en eller ett par tiggare i kvarteret kände jag enormt mycket för dem, tyckte att det var hemskt och gav gärna pengar. Nu har jag väldigt lite av det kvar. Jag tror att det är svårt att fatta hur påträngande de är om man inte bor här.
Jag önskar att alla som bor i villor, särskilt politikerna, fick en hustiggare utanför sin egen brevlåda som gapade efter dem på väg till bilen, sträckte sig efter deras barn som går förbi, klev in i deras trädgårdar och rotade eller kom fram och stod och gnydde framför deras bord när de sitter ute och grillar.
Gärna en tiggare som kliver in i bilen på väg till jobbet också och visar upp lappar med vanställda barn som påstås lida av olika sjukdomar eller viftar med en stympad lem eller missbildade kroppsdelar i ansiktet på dem. Och så en utanför poststället, en utanför apoteket, en utanför tobaksaffären, två utanför Systembolaget och några som bäddar ordentligt på trottoaren utanför huset och sover där och använder tujahäcken som toalett. Så har jag det.