• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • puss

pleased to meet you, i hope youve guessed my name.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • RockingSkåne
    Octavia skrev 2014-06-13 19:46:05 följande:
    Jag tror att du har tagit med alla saker som jag har svårt för med tiggarna. För oss som bor i Stockholms innerstad är det också så att våra hemkvarter mer eller mindre är invaderade av tiggare som inte går att undvika. De sitter inte och tigger "på stan", de sitter och tigger utanför tomten där jag bor. Så fort jag går ut för att göra ärenden eller handla mat får jag gå förbi tiggare som sitter och skriker efter mig. Senaste veckorna har sett ut ungefär så här, förutom ovan nämnda tiggare då. När jag tar ut mitt barn för att leka i en park cirkulerar hela tiden tiggare runt oss och både kommer fram och trycker upp muggen i ansiktet på oss, klappar på mitt barn, försöker plocka upp flaskorna vi dricker ur för att sälja som pant. De är rakt i ansiktet på oss och har ingen respekt för vår integritet eller hur nära som är bekvämt att komma främmande människor. När vi skulle ta en trevlig dag på stan kom det fram vitmålade spöktiggare och skrämde totalt vettet ur mitt barn. Vår trevliga dag slutade med att vi fick gå hem och försöka trösta en väldigt ledsen liten som fortfarande frågar om det finns några "vita dumma" när vi ska ut. När jag gick hem från jobbet såg jag hur någon hukade bakom en buske i parken där vi brukar leka. Det har tydligen blivit toalett där. När vi sitter på en uteservering så kommer det hela tiden fram tiggare och tigger och vi får ha blykoll på våra tillhörigheter för att inget ska försvinna. När vi åt på McDonald's satte sig en tiggare vid vårt bord. Jag skakade på huvudet och då försökte istället personen plocka mat från våra brickor. På matbutiken försökte en tiggare att få mig att betala för hennes mat när vi stod i kassan och blev aggressiv och gapade och skrek på mig när jag inte ville det. Det är ungefär så här vår vardag ser ut, så fort vi rör oss utanför vår egen lägenhet. Det börjar bli ganska påfrestande. Ni som är okej med tiggare kan gärna messa er adress till mig så kan de få sitta utanför er brevlåda istället och skrika när ni går till bilen, skrämmer era barn eller gå in i er trädgård för att tigga eller försöka plocka mat från er när ni grillar.

Det upptäckte jag när vi var i Stockholm redan förra sommaren. Särskilt på Söder som vi bodde på. Så vill iallafall inte jag ha det!
  • Octavia
    RockingSkåne skrev 2014-06-13 20:27:48 följande:

Det upptäckte jag när vi var i Stockholm redan förra sommaren. Särskilt på Söder som vi bodde på. Så vill iallafall inte jag ha det!
    Det är ännu hårdare tryck i år. I år ligger det också tiggare och sover helt öppet på gatorna. Promenera Sveavägen, Kungsgatan, runt Stureplan och gatorna runt centralen så ligger det folk och sover i riktigt uppbäddade sovläger på trottoarerna, precis där massor med människor rör sig.

Jag antar att politiker och myndigheter tycker att det ska vara så här eftersom inget görs åt det.
  • Anonym (m)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-13 14:57:01 följande:
    Få svensar levde på gatorna för 100 år sedan så du kan inte jämföra på det sätt du gör.

Men det är stor skillnad på hur uteliggare i olika länder lever. Jag har varit en del i Japan, och de hemlösa jag har sett där har levt väldigt prydligt. Alla kulturer är ju olika, så det är väl inte så konstigt?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Octavia skrev 2014-06-13 20:34:33 följande:
    Det är ännu hårdare tryck i år. I år ligger det också tiggare och sover helt öppet på gatorna. Promenera Sveavägen, Kungsgatan, runt Stureplan och gatorna runt centralen så ligger det folk och sover i riktigt uppbäddade sovläger på trottoarerna, precis där massor med människor rör sig.

Jag antar att politiker och myndigheter tycker att det ska vara så här eftersom inget görs åt det.
    Som sagt, det är betydligt fler tiggare i Stockholm 2014 än det var i Bukarest 2011 när jag var där. Då rörde vi oss ändå i princip uteslutande i de centralare och mer turisttäta delarna av stan där tiggeriet enligt alla konstens regler borde ha varit som mest flagrant.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (hm)

Ingen som kan svara på varför folk väljer att tigga istället för att flytta hit?

Svenskarna som emigrerade till USA pga fattigdom, satt de också och tiggde?

• Octavia
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-13 21:39:07 följande:
    Som sagt, det är betydligt fler tiggare i Stockholm 2014 än det var i Bukarest 2011 när jag var där. Då rörde vi oss ändå i princip uteslutande i de centralare och mer turisttäta delarna av stan där tiggeriet enligt alla konstens regler borde ha varit som mest flagrant.
    Jag tror att tiggeri är förbjudet i Rumänien.
  • Octavia
    Anonym (hm) skrev 2014-06-13 21:41:34 följande:

Ingen som kan svara på varför folk väljer att tigga istället för att flytta hit?

Svenskarna som emigrerade till USA pga fattigdom, satt de också och tiggde?

Det är fri rörlighet i EU så de får förstås flytta hit om de vill, men de får försörja sig själva och själva ordna någonstans att bo i så fall. Vilket ju är precis vad de gör nu också, om än kanske inte på det sätt vi tänker på när vi tänker på försörjning och bostad.

Det är förstås svårt att få ett riktigt jobb när man inte kan prata engelska eller svenska och, enligt vad de själva påstår, inte har något utbildning eller kan läsa.

USA släppte inte in människor som inte hade någon plan för hur de skulle försörja sig, var friska och skötsamma. Minsta tvivel och de fick vända på Ellis Island och ta första båten hem.
  • Anonym (m)
    Jonasson skrev 2014-06-12 20:50:54 följande:
    Fruktansvärt irriterande att man snart inte kan gå någonstans i Stockholmsområdet utan att snubbla på en rumänsk tiggare. Ge för guds skull inga pengar så vi blir av med denna plåga någon gång. EU har t o m erbjudit pengar för att förbättra för dessa Zigenare i Rumänien men eftersom Rumänien tycker så illa om dessa så vägrar de ta pengarna. Kan inte vi dumma svenskar förstå att vi blir utnyttjade för vår medmänsklighet så hoppas jag att vi lagstiftar bort detta ofog. Har ingen lust med att romani ska bli ett minoritetsspråk likt finskan i Sverige.

Lite sent för det, romani chip är redan ett av fem minoritetsspråk i Sverige. Finska, meänkieli, jiddisch, romani chib och samiska.
  • Anonym (hm)
    Octavia skrev 2014-06-13 21:48:48 följande:
    Det är fri rörlighet i EU så de får förstås flytta hit om de vill, men de får försörja sig själva och själva ordna någonstans att bo i så fall. Vilket ju är precis vad de gör nu också, om än kanske inte på det sätt vi tänker på när vi tänker på försörjning och bostad.

Det är förstås svårt att få ett riktigt jobb när man inte kan prata engelska eller svenska och, enligt vad de själva påstår, inte har något utbildning eller kan läsa.

USA släppte inte in människor som inte hade någon plan för hur de skulle försörja sig, var friska och skötsamma. Minsta tvivel och de fick vända på Ellis Island och ta första båten hem.

Måste väl finnas någon som kan deras språk som kan hjälpa dem att få ett drägligare liv? Utbilda sig här? Att typ plocka skräp på gatan som vissa svenskar med olika problem gör, behöver en väl inte kunna läsa för?

Många som säger att somliga bara bryr sig om att det är jobbigt att se dessa människor: klart det är jobbigt! Det är det väl för alla oavsett om man ger pengar eller ej? Gör ju ont i hjärtat att det ska vara ett alternativ. Få in dom i svenska systemet  (eller vilket land som nu passar) istället eller så är det tillbaka till Rumänien med KRAV på dräglig vardag där.

Vad kan man som privatperson göra? Vill inte bara ge en liten slant och inbilla mig att det hjälper i det långa loppet. Ser att vissa börjat sälja Situation Sthlm istället och det är ju ett steg i rätt riktning.

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?