• Forumvärd

    Borde "studentflak" förbjudas

    Årets student har kantats av flera tråkiga olyckor i samband med "studentflak"
    Nu ska polisen utreda om det ska förbjudas helt och hållet.

    Vad tycker du?
    Ska studenter även fortsättningsvis få åka flak eller är det för farligt?

    Berätta gärna i tråden hur du tänker kring frågan.

    Här har olyckorna hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046580.ab

    Här kan du läsa om polisens utredning
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas
  • La Lola

    Nä de ska finnas kvar.
    Bara för att ett gäng....nåja, ska inte kalla de något...inte förstår hur man ska göra eller inte göra så ska inte alla studenter behöva drabbas.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist

    En fråga bara, när började man med studentflak. Det fanns inte (i varje fall inte i Stockholm) när jag tog studenten 1980, så det måste ha dykt upp senare.

    Nu tycker jag inte att de ska förbjudas, men absolut bör säkerheten ses över. Man kanske kan göra som vid cortegen och karnevalen, att man har avstängda gator och att de går väldigt långsamt.

  • La Lola
    sextiotalist skrev 2014-06-13 07:53:37 följande:
    En fråga bara, när började man med studentflak. Det fanns inte (i varje fall inte i Stockholm) när jag tog studenten 1980, så det måste ha dykt upp senare.

    Nu tycker jag inte att de ska förbjudas, men absolut bör säkerheten ses över. Man kanske kan göra som vid cortegen och karnevalen, att man har avstängda gator och att de går väldigt långsamt.
    Jag tog studenten -94, skulle eg ha varit -92 o då fanns traditionen redan här i Östersund men jag minns inte när det började.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (...)

    Absolut inte förbjudas men säkerheten borde ses över. Egentligen anser jag att det borde vara en dag när alla går ut, inte utspritt som det är nu. Den dagen borde gator stängas av och de får åka kortege genom stan. På så sätt slipper de åka i full trafik, andra trafikanter slipper drabbas, människor som inte vill utsättas för deras glädje kan undvika dessa gator just då så slipper de gå ölsprut och annat på sig. Medan de som vill dela deras glädje vet var de ska gå och titta. Ungefär som maraton eller Pride. Som det är nu så håller det ju på i flera veckor med någon enstaka här och där. Då skulle även de som vill åka något annat roligt ekipage självklart vara med i kortegen så skulle det bli lite variation igen, inte bara flak efter flak...

  • La Lola
    Anonym (...) skrev 2014-06-13 08:06:26 följande:
    Absolut inte förbjudas men säkerheten borde ses över. Egentligen anser jag att det borde vara en dag när alla går ut, inte utspritt som det är nu. Den dagen borde gator stängas av och de får åka kortege genom stan. På så sätt slipper de åka i full trafik, andra trafikanter slipper drabbas, människor som inte vill utsättas för deras glädje kan undvika dessa gator just då så slipper de gå ölsprut och annat på sig. Medan de som vill dela deras glädje vet var de ska gå och titta. Ungefär som maraton eller Pride. Som det är nu så håller det ju på i flera veckor med någon enstaka här och där. Då skulle även de som vill åka något annat roligt ekipage självklart vara med i kortegen så skulle det bli lite variation igen, inte bara flak efter flak...
    Pssst, alla städer har inte olika dagar. Här i Östersund tex går alla ut på samma dag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2014-06-13 08:06:26 följande:
    Absolut inte förbjudas men säkerheten borde ses över. Egentligen anser jag att det borde vara en dag när alla går ut, inte utspritt som det är nu. Den dagen borde gator stängas av och de får åka kortege genom stan. På så sätt slipper de åka i full trafik, andra trafikanter slipper drabbas, människor som inte vill utsättas för deras glädje kan undvika dessa gator just då så slipper de gå ölsprut och annat på sig. Medan de som vill dela deras glädje vet var de ska gå och titta. Ungefär som maraton eller Pride. Som det är nu så håller det ju på i flera veckor med någon enstaka här och där. Då skulle även de som vill åka något annat roligt ekipage självklart vara med i kortegen så skulle det bli lite variation igen, inte bara flak efter flak...
    Det är nog också relativt nytt, och är nog olika i olika kommuner.

  • Anonym (Ja till förbud)

    Jag tycker det borde förbjudas.

    Efter att ha bevittnat en av olyckorna så tycker jag bara att det ska känns otäckt.

    En kille ramlade rakt ned i asfalten framför våra ögon. Såg även fler som såg ut att kunna falla över vilken sekund som helst.

    Mina barn är små än men jag hoppas för allt i världen att detta har förbjudits tills dess.

  • Anonym (Nej)

    Min sambo kör ett flak idag och där tror jag säkerheten är relativt hög. Ingen alkohol tillåten med upp på flaken, inga lösa delar som kan skada på flaken, en viss höjd på räckena så att det inte går att trilla över, varje vagn måste ha en "vakt" på flaket som ser till att alla sköter sig och det måste gå att prata med föraren från flaket. Vet sedan förra året också att polisen är väldigt aktiv och kontrollerar att allt ser rätt ut.
    Vet inte hur det ser ut på andra platser, men i alla fall ett av de flak där någon ramlat av i år såg väldigt låga ut jämfört med de regler som gäller här.

  • sextiotalist
    Anonym (Ja till förbud) skrev 2014-06-13 08:32:01 följande:
    Jag tycker det borde förbjudas.
    Efter att ha bevittnat en av olyckorna så tycker jag bara att det ska känns otäckt.
    En kille ramlade rakt ned i asfalten framför våra ögon. Såg även fler som såg ut att kunna falla över vilken sekund som helst.

    Mina barn är små än men jag hoppas för allt i världen att detta har förbjudits tills dess.

    Om man gjorde det på samma sätt som karnevalerna och cortegen, så skulle det fungera, det går långsammare och under mer kontroll
Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas