• Forumvärd

Borde "studentflak" förbjudas

Årets student har kantats av flera tråkiga olyckor i samband med "studentflak"
    Nu ska polisen utreda om det ska förbjudas helt och hållet.

Vad tycker du?
    Ska studenter även fortsättningsvis få åka flak eller är det för farligt?

Berätta gärna i tråden hur du tänker kring frågan.

Här har olyckorna hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046580.ab

Här kan du läsa om polisens utredning
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas
  • Daniel12
    Jonte356 skrev 2014-06-13 13:06:41 följande:
    Kan inte alkohol förbjudas istället? Det är inte studentflakens fel att folk drabbas av olyckor, det är berusandet av alkoholen som är orsaken till olyckorna. Ge studenterna alkoholfria drycker istället. Studentflaken är ju en tradition och att bara förbjuda dem gör särskilt INTE de framtida studenterna lyckliga.
    Klart alkoholen ska förbjudas. Studenterna super sig fulla och sen hamnar de i bråk på stan. Vilka får stå för kostnaderna - jo skattebetalarna.

• Fjärilslarv

säger varken bu eller bä, förstår dock inte hur man kan vilja trängas på ett sådant flak. usch.

• sextiotalist
    Anonym (bönAN) skrev 2014-06-13 16:40:36 följande:
    ja det tycker jag, efter jag läste om den där grabben i Stockholm som på fyllan fick för sig att bada på Djurgården och sedan aldrig mer se ljuset... det hände lite grejer även i Göteborg så känner att det får vara bra nu.
    Fast tyvärr kunde det även hänt när jag gick i gymnasiet, det gick rätt vilt till på Djurgården på den tiden också, utan studentflak.
    Det där med alkohol går nog som allt annat, i cyklar. När jag var i den åldern, så festades det rätt rejält, de som är 10-15 år yngre drack betydligt mindre och sedan har det ökat igen och jag har de vibbarna att det inte dricks alls lika mycket bland ungdomarna igen. Men det kan skilja sig också från delar i Sverige och även bland olika gäng.

Men när jag gick i gymnasiet, så var det mer regel än undantag att det söps rätt bra till helgen (eller så var det cannabis, hasch eller något liknande), och då var det ordentliga studerande ungdomar som gjorde det
  • fluu

Nej, det tycker jag inte. Men säkerheten  borde ses över. Exempelvis borde ingen alkohol få förtäras på flaken.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (... 2)

De borde utbilda studenterna i fysik innan de får åka flak. så att de lätt kan förstå att alla kan inte luta sig mot ett staket, då det kan ge med sig. och att alla bör hålla i sig vid eskalering och inbromsning.

• Texasthecat

Nej. Tycker inte student-flaken ska förbjudas. Förbjud alkoholen istället. Jag tyckte det var roligt att åka flak på min student, men vi hade lite regler gällande vårt år Alla gymnasieskolorna var införstådda med detta. Viktigast var: INGEN ALKOHOL ALLS. Och vi skulle sitta ner hela resan. Mitt flak hade ganska låga räcken och flaket var ganska stort, där vi ställt bord och stolar. Inga olyckor skedde under det året i vår stad.

Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
  • Anonym (trött)
    sextiotalist skrev 2014-06-13 07:53:37 följande:
    En fråga bara, när började man med studentflak. Det fanns inte (i varje fall inte i Stockholm) när jag tog studenten 1980, så det måste ha dykt upp senare.

Nu tycker jag inte att de ska förbjudas, men absolut bör säkerheten ses över. Man kanske kan göra som vid cortegen och karnevalen, att man har avstängda gator och att de går väldigt långsamt.
    Dessutom borde deltagarna var nyktra, men det ligger ju väldigt långt från dagens studenter.
  • Jättekul
    En struts skrev 2014-06-13 11:14:24 följande:
    Så otroligt tjatigt med dessa studentflak. De behövs inte längre. Det var en kul grej när den var lite unik och inte så många gjorde det. Men nu när varenda jäkel gör det så är det inget kul längre. Hur många bryr sig när dessa lastbilar åker förbi? Ingen lyfter på ögonbrynet längre, men istället så störs man av dånet som är högre än det var i början då några gjorde det som en annorlunda grej.
    Såg något flak igår där typ räcket var så högt så studenterna knappt stack upp med sina huvuden -bra med säkerheten där- men då ser man ju knappt dem heller. Så meningslöst.
    Ta bort den meningslösa nymodiga icketraditionen med studentflak. Hitta något annat istället. Dessutom så åker ju varenda jäkel sånt TROTS IG, IG plus IG. De har missbrukat lektionerna i skolan, suttit och slösurfat hela lektionerna och inte gjort ett piss. LIKASÅVÄL så tycker de att de är värda att åka studentflak med studentmössor. Ä, det har ballat ur. Folk ska väl ha klarat något för att fira, eller?
    Håller med dig fullständigt.
  • Anonym (trött)
    UniqueSnowflake skrev 2014-06-13 16:21:21 följande:
    Jag röstade på "Nej studentflak är en tradition."

För man kan faktiskt inte förbjuda allt som är roligt här i världen.
    gissar på att varken tjejen som klämdes mellan två lastbilsflak eller killen som slog huvudet i bron i Trollhättan tycker att det är så roligt, i den mån killen är kapabel att tycka något alls.

På Chalmerscortegen ska deltagarna var nyktra. Dagens skrikande och skränande studenter låter som om de är allt annat. Självfallet händer det olyckor när man har en massa fulla ungdomar på som hoppar omkring på ett lastbilsflak. Det konstiga är väl att detinte händer mer.
  • Anonym (trött)
    Jonte356 skrev 2014-06-13 13:06:41 följande:
    Kan inte alkohol förbjudas istället? Det är inte studentflakens fel att folk drabbas av olyckor, det är berusandet av alkoholen som är orsaken till olyckorna. Ge studenterna alkoholfria drycker istället. Studentflaken är ju en tradition och att bara förbjuda dem gör särskilt INTE de framtida studenterna lyckliga.
    Det flesta studenter är för unga för att få köpa starkare alkohol. Det gör de uppenbarligen i alla fall.
Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas