• Forumvärd

Borde "studentflak" förbjudas

Årets student har kantats av flera tråkiga olyckor i samband med "studentflak"
    Nu ska polisen utreda om det ska förbjudas helt och hållet.

Vad tycker du?
    Ska studenter även fortsättningsvis få åka flak eller är det för farligt?

Berätta gärna i tråden hur du tänker kring frågan.

Här har olyckorna hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046580.ab

Här kan du läsa om polisens utredning
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas
  • Jonte356

Kan inte alkohol förbjudas istället? Det är inte studentflakens fel att folk drabbas av olyckor, det är berusandet av alkoholen som är orsaken till olyckorna. Ge studenterna alkoholfria drycker istället. Studentflaken är ju en tradition och att bara förbjuda dem gör särskilt INTE de framtida studenterna lyckliga.

• Anonym (Förbjud!)

I vilket fall så hoppas jag på ett förbud. Och jag tror det kommer att bli det oxå.

Ex kan vara ett förbud som börjar gälla om 3 år. Då blir nuvarande 9:or införstådda med vad som gäller. Dem börjar gymnasiet med vetskapen om att det inte längre kommer att ske då dem tar studenten. Alltså inget plötsligt förbud.

• lykantrophona
    En struts skrev 2014-06-13 11:14:24 följande:
    Så otroligt tjatigt med dessa studentflak. De behövs inte längre. Det var en kul grej när den var lite unik och inte så många gjorde det. Men nu när varenda jäkel gör det så är det inget kul längre. Hur många bryr sig när dessa lastbilar åker förbi? Ingen lyfter på ögonbrynet längre, men istället så störs man av dånet som är högre än det var i början då några gjorde det som en annorlunda grej.
    Såg något flak igår där typ räcket var så högt så studenterna knappt stack upp med sina huvuden -bra med säkerheten där- men då ser man ju knappt dem heller. Så meningslöst.
    Ta bort den meningslösa nymodiga icketraditionen med studentflak. Hitta något annat istället. Dessutom så åker ju varenda jäkel sånt TROTS IG, IG plus IG. De har missbrukat lektionerna i skolan, suttit och slösurfat hela lektionerna och inte gjort ett piss. LIKASÅVÄL så tycker de att de är värda att åka studentflak med studentmössor. Ä, det har ballat ur. Folk ska väl ha klarat något för att fira, eller?
    Håller med. Studentflaken stör ju bara folk. Störande av allmän ordning borde det klassas som. Jag är rätt så ung själv, minns min egen student, det handlar inte om att jag är gammal och bitter. Men jag valde att inte åka flak då heller. Jag åkte båt, och visst, jag hurrade och lät, men bara för att det förväntades av mig. För att folk ifrågasatte varför jag inte åkte med på det svindyra, trånga och alkoholbefläckade flaket.

Vi behöver bättre traditioner för nya studenter. Vad sägs om att anodna en parad? Då blir det mer begränsat i tid och plats, och inte ett flak varje dag under 2 veckors tid.
    La Lola skrev 2014-06-13 11:54:22 följande:
    Men vad då onödig grej? Gör du aldrig något som helst onödigt? Jo, det gör du garanterat.
    Och vad gör det om de har IG, egentligen?

Nä men fatta att det finns de som tycker det är roligt. Jag gjorde det för 20 år sen o tyckte det var underbart o jag blir lika glad varje år jag ser flaken för jag minns hur kul det var!
    Jag trodde man firade studenten för att man klarat sina studier. Klarar man inte sina studier, utan måste gå direkt till komvux, så är det ju inte mycket att fira. Det känns falskt. Som att be om julkappar i augusti.

Vissa tycker det är kul, vissa tycker inte det är kul. Men det finns många andra saker än nöje man ska ta hänsyn till. Trafiksäkerheten är en. Huruvida det stör folk och fä onödigt mycket (se mitt förslag om parad på varje ort ovan). Hur mycket det kostar, och om fördelarna överväger nackdelarna. Jag ser många nackdelar med flaken, men inte så många fördelar.
  • annca

Ok, nu är studentflak ingen tradition som förekom i min stad, men där vi bor nu verkar det göra det... Säkerheten borde ses över, och detta inte minst i form av minskat supande! Skrikandes

Studentdagen bör inte upplevas i ett alkoholstinnt töcken. Kanske ett glas skumpa på morronen, men nu verkar ju det vara mer eller mindre kutym med massor av öl och snaps och bubbel hela dagen Rynkar på näsan

Tydligt alkoholpåverkade elever bör helt enkelt inte släppas upp på skränflaken... (nej, jag gillar inte "traditionen", men den verkar vara rotad här). Eller varför uinte ha det hela som vi hade, en gemensam studentparad istället?! Man vandrar från tex skolgården till platsen man blir upphämtad tillsammans, bärande på sin egen  orginella skylt. (tycker det är urtrist med dessa näsatan fabrikstillverkade nästan identiska skyltar!)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (flak)

Jag tycker att studentflaken ska få vara kvar, men att man bör se över reglerna kring det. Dels för att höja studenternas säkerhet och dels för att störa allmänheten mindre. Som det är idag så pågår dessa flak i ca tre veckor i Stockholm. Det skriks, skränas, spelas hög musik och sprutas öl hej vilt på alla som vill och inte vill. När man sitter och jobbar blir det efter några dagar väldigt störande. Dessutom stoppar det upp trafiken för mycket. 

Jag anser att man borde begränsa flaken ännu hårdare i var de får åka, samt hur länge de får åka. Som det är nu finns det vissa flak som åker från tidig förmiddag till sen kväll. Det räcker med ett par timmar per flak kan jag tycka. Sedan kan man ju önska att studenterna skulle gå ut under max en veckas tid, inte tre veckors tid. Och varför ska alkohol ens vara tillåtet på flaken? Studenterna dricker ju innan de springer ut, de dricker på eventuell mottagning och de dricker hela kvällen/natten. De får tillräckligt med alkohol som det är Flört. Visst kan man tänka sig att alla kan ta med sig varsin burk/flaska upp på flaket. Men att de ska ha med sig hela plattor öl och spruta ned allmänheten med är inte okej någonstans.

• UniqueSnowflake

Jag röstade på "Nej studentflak är en tradition."

För man kan faktiskt inte förbjuda allt som är roligt här i världen.

(.^_^.)
  • Anonym (Mia)

Jag röstade ja.

Det är tradition bland många ungdomar att supa sig till förgiftning på tex valborg. Är det okej eftersom det är "tradition"?

• Anonym (bönAN)

ja det tycker jag, efter jag läste om den där grabben i Stockholm som på fyllan fick för sig att bada på Djurgården och sedan aldrig mer se ljuset... det hände lite grejer även i Göteborg så känner att det får vara bra nu.

• Jalani

Säkerheten borde ses över.
    Är du berusad, gå eller ta taxi. Ingen alkohol tillåten på flaken.

• UniqueSnowflake
    annca skrev 2014-06-13 16:01:55 följande:

Ok, nu är studentflak ingen tradition som förekom i min stad, men där vi bor nu verkar det göra det... Säkerheten borde ses över, och detta inte minst i form av minskat supande! Skrikandes

Studentdagen bör inte upplevas i ett alkoholstinnt töcken. Kanske ett glas skumpa på morronen, men nu verkar ju det vara mer eller mindre kutym med massor av öl och snaps och bubbel hela dagen Rynkar på näsan

Tydligt alkoholpåverkade elever bör helt enkelt inte släppas upp på skränflaken... (nej, jag gillar inte "traditionen", men den verkar vara rotad här). Eller varför uinte ha det hela som vi hade, en gemensam studentparad istället?! Man vandrar från tex skolgården till platsen man blir upphämtad tillsammans, bärande på sin egen  orginella skylt. (tycker det är urtrist med dessa näsatan fabrikstillverkade nästan identiska skyltar!)

Skyltarna var på min tid hemmasnickrade med uppförstorade fotografier av studenten som litet barn. Ursprungligen kom skyltarna till för att studenten skulle hitta sina firande släktingar. Det förtas liksom när ALLA har en skylt. Och när jag tog studenten fanns inte de här "en klass per flak" som det finns idag utan alla ordnade saker på egen hand, t ex hyrde någon en gammal klassisk bil och någon annan åkte i en grävskope-skopa osv. Säkert livsfarligt.

En cab kunde ha fyra pers ibilen och en i bakluckan.
    (.^_^.)
Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas