• Forumvärd

Borde "studentflak" förbjudas

Årets student har kantats av flera tråkiga olyckor i samband med "studentflak"
    Nu ska polisen utreda om det ska förbjudas helt och hållet.

Vad tycker du?
    Ska studenter även fortsättningsvis få åka flak eller är det för farligt?

Berätta gärna i tråden hur du tänker kring frågan.

Här har olyckorna hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046580.ab

Här kan du läsa om polisens utredning
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas
  • Anonym (trött)
    fluu skrev 2014-06-13 18:46:57 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Men säkerheten  borde ses över. Exempelvis borde ingen alkohol få förtäras på flaken.
    Självfallet inte, men väldigt många har ju börjat dagen med champangefrukost (= cava istället för mat).
  • Anonym (trött)
    Anonym (... 2) skrev 2014-06-13 18:57:52 följande:
    De borde utbilda studenterna i fysik innan de får åka flak. så att de lätt kan förstå att alla kan inte luta sig mot ett staket, då det kan ge med sig. och att alla bör hålla i sig vid eskalering och inbromsning.
    Lycka till!
  • Anonym (trött)
    Texasthecat skrev 2014-06-13 18:58:59 följande:
    Nej. Tycker inte student-flaken ska förbjudas. Förbjud alkoholen istället. Jag tyckte det var roligt att åka flak på min student, men vi hade lite regler gällande vårt år Alla gymnasieskolorna var införstådda med detta. Viktigast var: INGEN ALKOHOL ALLS. Och vi skulle sitta ner hela resan. Mitt flak hade ganska låga räcken och flaket var ganska stort, där vi ställt bord och stolar. Inga olyckor skedde under det året i vår stad.
    Kul! Hos oss dansar berusade ungdomar omkring på lastbilsflak högt upp i luften samtidigt som enformig discomusik skränar ur stora högtalare.
  • gudsfurste

gud vad jag blir trött på förbud hela tiden, borde det förbjudas bla bla bla. Varför känner vissa sådant behov av att förbjuda allt i världen? Är det så många svenskar som är behov av förmynderi? Gå till överförmyndarnämnden och skaffa dig en. 

kan vi inte förbjuda att andas, för det är skadligt med alla dessa avgaser och bakterier som flyger runt.
    förbud mot att kissa, toaletten kan gå sönder och jag skär mig.

• Themis

Det vore vettigare att alkotesta de som åker på dem tycker jag.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (bönAN) skrev 2014-06-13 16:40:36 följande:
    ja det tycker jag, efter jag läste om den där grabben i Stockholm som på fyllan fick för sig att bada på Djurgården och sedan aldrig mer se ljuset... det hände lite grejer även i Göteborg så känner att det får vara bra nu.
    Här vill jag starkt dementera, pojken var inte full, han hade inte druckit alls. Han var inte student utan kusin till en av studenterna, han hade precis fyllt 17 år. Det var en tragisk olycka som ingen vet hur den gick till, troligtvis så var bidragande orsaker grunt vatten som snabbt gick över till djupt, kombinerat med dåliga simkunskaper.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Fel) skrev 2014-06-14 10:10:09 följande:
    Här vill jag starkt dementera, pojken var inte full, han hade inte druckit alls. Han var inte student utan kusin till en av studenterna, han hade precis fyllt 17 år. Det var en tragisk olycka som ingen vet hur den gick till, troligtvis så var bidragande orsaker grunt vatten som snabbt gick över till djupt, kombinerat med dåliga simkunskaper.
    Och resterande ungdomar var inte heller särskilt onyktra, men det var höga på eufori. Den ölen som sprutas på flaken är inte starköl utan 2,8 or och det mesta hamnar på marken.
  • Fjärilslarv

jag förstår fortfarande inte varför 1) man super sig full på sin studentdag (inte annars heller för den delen) eller 2) står och trängs på ett sånt där flak.

Jag drack ett glas mousserande vin på hela dagen och åkte raggarbil.

• Anonym (av med mössan)

Jag tycker inte man ska få ta studenten om man har IG i flera ämnen. Varför ska man fira det?

• Lady Godiva
    La Lola skrev 2014-06-13 08:51:08 följande:
    O ändå ske olyckor.....dagligen.
    Här snackar vi om något som sker en gång om år.

Du har inte tagit studenten eller?
    Tja, du har faktiskt inte heller tagit studenten. Ingen har tagit studenten sedan 1968, då studentexamen avskaffades i Sverige. Studentexamen innebar att man skulle klara slutproven, klarade man inte dem fick man skamset smyga ut bakvägen medan de lyckliga som klarat proven fick sina vita mössor och sprang ut till väntande familj, släkt och vänner.

I dag kan man, som flera påpekat, ha IG i varenda ämne, köpa sig den vita mössan och sätta sig askalas på ett flak och skråla "Jag har tagit studenten, fy f*n vad jag är bra" hela dagen utan att någon protesterar (och utan att man tagit studenten). Och sedan går man omkring i den sin inköpta vita mössa och hävdar stolt att man tagit studenten fast man inte alls har det. Du kan gå en tvåårig linje och hävda att du tagit studenten, studentexamen gällde tidigare bara tre- och fyraåriga linjer. Eller kanske var det så att det bara fanns tre- och fyraåriga linjer, minns faktiskt inte vilket nu. Men man kunde aldrig ta studenten efter att ha gått två år i alla fall. Och man kunde inte, såvitt jag vet, få en studentexamen efter att ha gått praktiska linjer utan det gällde enbart teoretiska linjer. Det har diskuterats om man ska införa "äkta" studentexamen igen, och det vore alldeles utmärkt om man gjorde det.

Ni tycker kanske att jag är fånig, men faktum är att "studentexamen" sedan länge förlorat sitt värde i och med att vem sm helst får hävda att han/hon tagit studenten. Och jag gllar inte när ord förlorar sin betydelse. Vilket är nästa ord att helt förlora sin betydelse? Räcker det med att sätta sin fot i en högskola för att kunna hävda att man tagit högskoleexamen, kanske? I så fall har jag en sådan, tjohoo! Fy f*n vad jag är bra...

Ska studentflaken förbjudas? Absolut. Men inte bara flaken, utan allt j*kla trams om att man "tagit studenten". Jag blir lika irriterad varje år när alla puckon åker omkring och skriker att de är så bra för att de tagit studenten, och får alltid lust att skrika att det har de inte alls. Men då får man väl en ölflaska i skallen.

Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas