La Lola skrev 2014-06-13 08:51:08 följande:
O ändå ske olyckor.....dagligen.
Här snackar vi om något som sker en gång om år.
Du har inte tagit studenten eller?
Tja,
du har faktiskt inte heller tagit studenten.
Ingen har tagit studenten sedan 1968, då studentexamen avskaffades i Sverige. Studentexamen innebar att man skulle klara slutproven, klarade man inte dem fick man skamset smyga ut bakvägen medan de lyckliga som klarat proven fick sina vita mössor och sprang ut till väntande familj, släkt och vänner.
I dag kan man, som flera påpekat, ha IG i varenda ämne, köpa sig den vita mössan och sätta sig askalas på ett flak och skråla "
Jag har tagit studenten, fy f*n vad jag är bra" hela dagen utan att någon protesterar (och utan att man tagit studenten). Och sedan går man omkring i den sin inköpta vita mössa och hävdar stolt att man tagit studenten fast man inte alls har det. Du kan gå en tvåårig linje och hävda att du tagit studenten, studentexamen gällde tidigare bara tre- och fyraåriga linjer. Eller kanske var det så att det bara fanns tre- och fyraåriga linjer, minns faktiskt inte vilket nu. Men man kunde aldrig ta studenten efter att ha gått två år i alla fall. Och man kunde inte, såvitt jag vet, få en studentexamen efter att ha gått praktiska linjer utan det gällde enbart teoretiska linjer. Det har diskuterats om man ska införa "äkta" studentexamen igen, och det vore alldeles utmärkt om man gjorde det.
Ni tycker kanske att jag är fånig, men faktum är att "studentexamen" sedan länge förlorat sitt värde i och med att vem sm helst får hävda att han/hon tagit studenten. Och jag gllar inte när ord förlorar sin betydelse. Vilket är nästa ord att helt förlora sin betydelse? Räcker det med att sätta sin fot i en högskola för att kunna hävda att man tagit högskoleexamen, kanske? I så fall har jag en sådan, tjohoo! Fy f*n vad jag är bra...
Ska studentflaken förbjudas? Absolut. Men inte bara flaken, utan allt j*kla trams om att man "tagit studenten". Jag blir lika irriterad varje år när alla puckon åker omkring och skriker att de är så bra för att de tagit studenten, och får alltid lust att skrika att det har de inte alls. Men då får man väl en ölflaska i skallen.