• Forumvärd

Borde "studentflak" förbjudas

Årets student har kantats av flera tråkiga olyckor i samband med "studentflak"
    Nu ska polisen utreda om det ska förbjudas helt och hållet.

Vad tycker du?
    Ska studenter även fortsättningsvis få åka flak eller är det för farligt?

Berätta gärna i tråden hur du tänker kring frågan.

Här har olyckorna hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046580.ab

Här kan du läsa om polisens utredning
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19046463.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas
  • En struts
    Lady Godiva skrev 2014-06-14 14:27:04 följande:
    Tja, du har faktiskt inte heller tagit studenten. Ingen har tagit studenten sedan 1968, då studentexamen avskaffades i Sverige. Studentexamen innebar att man skulle klara slutproven, klarade man inte dem fick man skamset smyga ut bakvägen medan de lyckliga som klarat proven fick sina vita mössor och sprang ut till väntande familj, släkt och vänner.

I dag kan man, som flera påpekat, ha IG i varenda ämne, köpa sig den vita mössan och sätta sig askalas på ett flak och skråla "Jag har tagit studenten, fy f*n vad jag är bra" hela dagen utan att någon protesterar (och utan att man tagit studenten). Och sedan går man omkring i den sin inköpta vita mössa och hävdar stolt att man tagit studenten fast man inte alls har det. Du kan gå en tvåårig linje och hävda att du tagit studenten, studentexamen gällde tidigare bara tre- och fyraåriga linjer. Eller kanske var det så att det bara fanns tre- och fyraåriga linjer, minns faktiskt inte vilket nu. Men man kunde aldrig ta studenten efter att ha gått två år i alla fall. Och man kunde inte, såvitt jag vet, få en studentexamen efter att ha gått praktiska linjer utan det gällde enbart teoretiska linjer. Det har diskuterats om man ska införa "äkta" studentexamen igen, och det vore alldeles utmärkt om man gjorde det.

Ni tycker kanske att jag är fånig, men faktum är att "studentexamen" sedan länge förlorat sitt värde i och med att vem sm helst får hävda att han/hon tagit studenten. Och jag gllar inte när ord förlorar sin betydelse. Vilket är nästa ord att helt förlora sin betydelse? Räcker det med att sätta sin fot i en högskola för att kunna hävda att man tagit högskoleexamen, kanske? I så fall har jag en sådan, tjohoo! Fy f*n vad jag är bra...

Ska studentflaken förbjudas? Absolut. Men inte bara flaken, utan allt j*kla trams om att man "tagit studenten". Jag blir lika irriterad varje år när alla puckon åker omkring och skriker att de är så bra för att de tagit studenten, och får alltid lust att skrika att det har de inte alls. Men då får man väl en ölflaska i skallen.

• En struts
    Ni tycker kanske att jag är fånig, men faktum är att "studentexamen" sedan länge förlorat sitt värde i och med att vem sm helst får hävda att han/hon tagit studenten. 

Bra uttryckt "förlorat sitt värde". Det är därför jag inte höjer på ögonbrynen när folk åker förbi. Många har ju inte presterat ett skit. Varför ska vi uppmärksamma folk som både misskött sig samt inte presterat ett skit. Och vad är det folk vill bli hyllade för? Jag skulle hellre uppmärksamma ett fotbollslag som förlorat i VM isåfall. De har åtminstone presterat och kämpat. Ska folk börja fira då de fått sparken från jobb nu också?
  • Lady Godiva
    En struts skrev 2014-06-14 14:58:12 följande:
    Bra uttryckt "förlorat sitt värde". Det är därför jag inte höjer på ögonbrynen när folk åker förbi. Många har ju inte presterat ett skit. Varför ska vi uppmärksamma folk som både misskött sig samt inte presterat ett skit. Och vad är det folk vill bli hyllade för? Jag skulle hellre uppmärksamma ett fotbollslag som förlorat i VM isåfall. De har åtminstone presterat och kämpat. Ska folk börja fira då de fått sparken från jobb nu också?
    Bra idé! Vi kan ha en "de kickades dag" varje år, då de som fått sparken det senaste året får åka karavan genom stan och skråla "fy f*n vad vi är bra". Flört De får börja med en rejäl whiskybrunch så de är glada och mosiga när de åker på sina flak.
    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • AstridH

Ja, men inte på grund av säkerheten. Det borde vara förbjudet att förorena andra människors ljudmiljöer på det viset. Usch och fy.

• Fjärilslarv
    Anonym (av med mössan) skrev 2014-06-14 13:32:08 följande:
    Jag tycker inte man ska få ta studenten om man har IG i flera ämnen. Varför ska man fira det?
    för att studentexamen tyvärr har tagits bort.

inte en chans att jag skulle springa ut och fira om jag endast hade haft samlagt betydsdokument (om det inte beror på att jag läst mer poäng än de vanliga 2500 förståss). pinsamt värre.
  • WhiteOleander
    Tja, du har faktiskt inte heller tagit studenten. Ingen har tagit studenten sedan 1968, då studentexamen avskaffades i Sverige. Studentexamen innebar att man skulle klara slutproven, klarade man inte dem fick man skamset smyga ut bakvägen medan de lyckliga som klarat proven fick sina vita mössor och sprang ut till väntande familj, släkt och vänner.

I dag kan man, som flera påpekat, ha IG i varenda ämne, köpa sig den vita mössan och sätta sig askalas på ett flak och skråla "Jag har tagit studenten, fy f*n vad jag är bra" hela dagen utan att någon protesterar (och utan att man tagit studenten). Och sedan går man omkring i den sin inköpta vita mössa och hävdar stolt att man tagit studenten fast man inte alls har det. Du kan gå en tvåårig linje och hävda att du tagit studenten, studentexamen gällde tidigare bara tre- och fyraåriga linjer. Eller kanske var det så att det bara fanns tre- och fyraåriga linjer, minns faktiskt inte vilket nu. Men man kunde aldrig ta studenten efter att ha gått två år i alla fall. Och man kunde inte, såvitt jag vet, få en studentexamen efter att ha gått praktiska linjer utan det gällde enbart teoretiska linjer. Det har diskuterats om man ska införa "äkta" studentexamen igen, och det vore alldeles utmärkt om man gjorde det.

Ni tycker kanske att jag är fånig, men faktum är att "studentexamen" sedan länge förlorat sitt värde i och med att vem sm helst får hävda att han/hon tagit studenten. Och jag gllar inte när ord förlorar sin betydelse. Vilket är nästa ord att helt förlora sin betydelse? Räcker det med att sätta sin fot i en högskola för att kunna hävda att man tagit högskoleexamen, kanske? I så fall har jag en sådan, tjohoo! Fy f*n vad jag är bra...

Ska studentflaken förbjudas? Absolut. Men inte bara flaken, utan allt j*kla trams om att man "tagit studenten". Jag blir lika irriterad varje år när alla puckon åker omkring och skriker att de är så bra för att de tagit studenten, och får alltid lust att skrika att det har de inte alls. Men då får man väl en ölflaska i skallen.

Världen vore en hemsk plats om vi förbjöd allt vi tyckte var irriterande. Tycker du verkligen det är ett vettigt argument mot förbud?
  • Unis

Studenflaken ska inte förbjudas men alkoholen så fort som stiger på flaket. Det har gått för långt med allt drickande och nu verkar det gälla att den som blir fullast och sprutar mest öl på alla, även vi som går på gatorna har blivit inne.

Vid konserter och andra musikevanemang är det förbjudet att medföra alkohol och detsamma borde gälla här. Låt polisen eller väktare finnas vid varje flak och samla in alla ölburkar och champangeflaskor och häll ut det på plats.

Då är studenterna mer nyktra än berusade och förhoppningsvis skriker mindre vart dom är åker genom stan:)

Eller varför inte låta dom köra utanför stan, det finna massor av platser att åka runt och gapa än just inne i city och stoppar upp all trafik, för att inte tala om utryckningsfordon som inte kommer fram. Såg häromdagen en ambulans som blev eskorterad av en polisbil med blåljus för att komma fram! Det kan väl ändå inte vara meningen att det ska vara så iallafall, eller?

• En struts
    AstridH skrev 2014-06-14 20:07:57 följande:
    Ja, men inte på grund av säkerheten. Det borde vara förbjudet att förorena andra människors ljudmiljöer på det viset. Usch och fy.

Det är en viktig synpunkt som det inte talats om. Handlare lider i sina butiker, och det förstår jag. Dunket dånar ju ända in i benmärgen. Det är inte fråga om musik utan det blir ett vibrerande djupt dånande går igenom hela gallerior. Det är inte fråga om högt ljudande teknomusik som kan vara nog så störande från enskilda affärer utan det här är något annat, som inte kan vara sunt för den enskilde butiksägaren. Och detta fullständigt skiter vi i. 
    Det är viktigare att visa sig tolerant pk än att prata om dessa sanitära oljudsmiljöer. Och ändå är det många som rent ut sagt lider i stadsmiljön. Har de inte tillräckligt med hälsoproblem av bilbuller och avgaser kanske?

Nej vi behöver inte ta ansvar, det viktigaste är ju att curla, det kommer över allt annat -även att förpesta vissa människors miljöer.

• Lady Godiva
    WhiteOleander skrev 2014-06-14 20:30:46 följande:

Världen vore en hemsk plats om vi förbjöd allt vi tyckte var irriterande. Tycker du verkligen det är ett vettigt argument mot förbud?
    Ja, när det gäller allt som jag tycker är irriterande är det ett vettigt argument för förbud. Flört Nej, givetvis har du rätt. Men nu är det som sagt så att det inte ens finns någon studentexamen i Sverige, har inte funnits på över 40 år, så vad 17 finns det att "fira"? De har gått ut gymnasiet, men jaha liksom. Big deal.
    Fjärilslarv skrev 2014-06-14 20:10:34 följande:
    för att studentexamen tyvärr har tagits bort.

inte en chans att jag skulle springa ut och fira om jag endast hade haft samlagt betydsdokument (om det inte beror på att jag läst mer poäng än de vanliga 2500 förståss). pinsamt värre.
    Ja men precis! Det finns absolut inget att fira, och man skäms ju å deras vägnar när de försöker övertyga sig själva och alla i omgivningen om att de är så j-a bra. Min äldste son slutar gymnasiet nästa år, jag hoppas verkligen inte han får för sig att åka runt på ett flak och göra sig, och även mig, till åtlöje.

Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Bussförare
    lykantrophona skrev 2014-06-13 14:23:52 följande:
    Håller med. Studentflaken stör ju bara folk.
    Vad är det för "folk" som studentflaken stör? Tidpunkten och plats för studentåkandet är känd. De som inte gillar det får ta andra vägar. Som jag skrivit tidigare, jag kör ofta buss mellan lastbilar med studenter. Det stör mig inte alls. Visst blir jag sen, med det har ingen betydelse, jag får min lön ändå. Men det är roligt och kul, jag minns min egen student och känner mig yngre.
Svar på tråden Borde "studentflak" förbjudas