Anonym (Ja till förbud) skrev 2014-06-13 08:32:01 följande:
Jag tycker det borde förbjudas.
Efter att ha bevittnat en av olyckorna så tycker jag bara att det ska känns otäckt.
En kille ramlade rakt ned i asfalten framför våra ögon. Såg även fler som såg ut att kunna falla över vilken sekund som helst.
Mina barn är små än men jag hoppas för allt i världen att detta har förbjudits tills dess.
Anonym (Ja till förbud) skrev 2014-06-13 08:49:34 följande:
Åker man bil i trafiken så måste man sitta fastspänd i bälte.
Lite skillnad mot att ett gäng påverkade ungdomar står på ett flak och hoppar runt.
Att Åka bil har ett syfte, en mening.
Medan att åka flak Bara är ett dumt, överskattat påhitt.
Jag vet inte var du bor..
Jag själv bor i Göteborg och jag har också sett en hel del olyckor i samband med folk har "tagit studenten".
Dock om man skall ta och tänka rationellt och kontra "olyckor" vs" klara sig", så har jag sett ett riktigt tydligt mönster.
De som oftast ramlar av från "flaken" är de killar/tjejer som sitter och dricker lite och "festar runt" på flaken som om de vore på ett danshak diskotek)
Medan de som klarar sig och aldrig ramlar av flaken är de som INTE dricker, ja spik nyktra, och sitter ned och mest "rockar loss" sittandes (alltså man gungar och enbart "jazzar" med överkroppen) och i bland vinkar åt folk. Vissa flak har ju lemmar som når till midjehöjd på de flesta eleverna och i dem så står de ju.
Jag anser att man inte skall förbjuda att "åka på flak"..
Det som skall däremot krävas av samtliga kommuner anser jag är att man inte skall vara full när man sätter sig på flaken och man aldrig får dricka alkohol på flaken. Skulle polisen se "påverkade" ungdomar på flaken så skall de beordra föraren att stanna och så skall de få lov att konfiskera bilen så får ungdomarna gå..
Du drar upp om bilen och att man är fastspänd. Ja det hjälper ju fan inte att vara fastspänd och ha krockkuddar och annan säkerhetsutrustning, det sker dödsolyckor i trafiken NÄSTAN dagligen iallafall. Trots all säkerhetsutrustning så sker det olyckor dagligen som får skicka folk akuten,med svåra skader etc etc..
Nej jag säger INTE att man skall åka utan bälte då det räddar liv. Dock så är din jämförelse helt kontraproduktiv då olyckor sker även med säkerhetsutrustning.
Bara för att DU tycker det är ett dumt påhitt och inte ser syftet, så behöver det inte betyda att det är fakta.
Syftet med att ha man åker runt "på flak" och/eller i fina bilar och är glad och lyckligt är för att man faktiskt firar något. Man firar INTE bara att skolan är slut, utan man firar också att man lämnar barndomen och går in i vuxenlivet.
Tillvägagångssättet för att fira detta skifte har givetvis sett olika ut genom olika generationer. Men SYFTET har alltid varit den samma. Man firar att man lämnar barntiden och skall bli vuxen i modernare tider i samband med att skolan blev tillgänglig för alla så passar man på att även fira att "man tagit studenten".