• Cheriiie

Latensfasen?!

Jag har haft värkar med ca 5 minuter emellan i snart 1 dygn. Åker in till förlossningen igår natt som tydligt märker av mina sammandragningar med hjälp av ett CTG. Massor av sammandragningar men dock oregelbundna.... Först 5min sedan 2min sedan 7min osv...... Barnmorskan säger att jag är i latensfasen och att jag ska gå hem o vila för att jag inte hade öppnat mig något heller. :/

Min fråga till er fina där ute är... Vad kan jag göra för att påskynda det hela? Det gör ju ont!!!! :/ Hur länge är man i den s.k latensfasen då?

Jag var så besviken när hon skickade hem oss :( det är första barnet o är beräknad 26/6. Kan ju inte sova och smärtorna lindras ju inte av nåt!!

• Svar på tråden Latensfasen?!
  • Anna Hbg

Jag hade en väldigt utdragen latensfas med mycket onda värkar vilket gjorde att jag bla inte kunde sova. Berättade detta för fl och fick 2 sovdoser, 1 med mig hem och 1 inne på sjukhuset. Kanske kan be dem om det så du får vila lite innan det drar igång "på riktigt" :)

• Cheriiie

Hej och tack för ditt svar :) Jag börjar faktiskt överväga det... Känner mig som en zombie!

Tog det 2 dagar för dig tills de "riktiga" värkarna satte igång? Jag dööör här borta!

• Anna Hbg

Njae, tog 5 dagar sen fick jag värkstimulerande dropp och eda, bästa någonsin, men ville ändå inte öppna mig riktigt så slutade i akutsnitt. Oroa dig inte för enligt min bm är det rätt normalt att vara i latensfasen 1-3 dagar i alla fall och min fl var extrem enligt henne.

• Dr to be

Jag har ingen direkt solskenshistoria men min latensfas började en torsdagmorgon och först måndag kväll gick vattnet och allt drog igång på riktigt.

På torsdagen var jag öppen 2cm, tapp på ca 18mm och hade oregelbundna sd. På söndagen var jag öppen nästan 4cm och tappen var ca 5mm och fortsatta oregelbundna sd. På söndagen sa läkaren åt mig "ta inte bricanylen eller någon "sömntablett", fl är på g. Sen gav han mig en hinnsvepning vilket han nog egentligen inte fick då jag bara var i v.36+2. I den veckan stoppar de inte förlossningen men de hjälper inte till att starta den heller... Så summa sumarum var en 5 dagars latensfas och 14h aktiv förlossning????

Lycka till!

• Cheriiie

Fy vad jobbigt ni har haft det! :( men vi är ju kvinnor så vi klarar av det mesta! Kramar till er! Tack för ni delar med er :)

Jag börjar bli VÄLDIGT trött på detta :( vill ju bara att det ska sätta igång! Skulle varit bra om vattnet gick, för då vet man att det händer nåt iaf! Men nu så verkar det inte hända något :( Känns som det bara jävlas med mig...

Varit ute o promenerat lite nu och fortfarande känt av massor av värkar... Jag hoppas att det sätter igång snart! :( Känner mig så otålig! Det gör ju så ont!

• förväntansfull2014

Sovdos kan göra att fl stannar av helt. Pröva att massera bröstvårtorna å sluta när du får en värk. Gör så under ca 30 min. Gjorde detta när jag var i latensfasen å de satte fart på mig å fl gick fort. Kom samma kväll. Lycka till

• mammafia84

Jag äroxå i den fasen nu sedan snart en vecka tillbaka. Det är tredje barnet å ja har redan fått en sovdos. Är öppen 2-3 cm men inget verkar hjälpa. Står inte ut :(

Har inte haft de såhär med de andra två barnen.

Nåt tips på vad ja ska göra. Vill att de startar på riktigt å drömmen vore om dom tog hål på hinnorna men dom verkar glada i att ge sovdos.

Har bf 27/6

¤Fredrik ^ Oliver ^ Josefine ^ Natalie¤ Kärlek Till Min Familj
  • Flisan79

Det som fungerade för mig var att rulla och vicka på höfterna. Det hjälpte bebis att skruva ner sig i bäckenet vilket ökade trycket och farten.

• missnea

Mitt vatten gick en måndag, sen började värkarna o va precis som dina och gjorde sjukt ont!! På torsdagen "satte dem igång" mig pga att vattnet gått.. Fick en sov dos att ta till natten mellan onsd-torsdag... Så sov emellan värkarna typ.. Men gjorde inte så mycket mer typ.. Ush ja! Men snart så får du/ni eran lilla bebis:)

Svar på tråden Latensfasen?!