• Anonym (Tess)

    Makens och min egna semestervecka är hotad!

    Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

    Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

    Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

    För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

    1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

    2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

    3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

    Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

    Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

  • Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • aldrigmer
    ica skrev 2014-07-02 08:27:10 följande:
    Och så länge han är nöjd med att allt är som det brukar varför ändra sig för att farmor fått griller i huvudet. Blir det ett problem så får Ts mfl hantera det. Men tills dess kan de väl göra som de brukar. Och en bebis och en elvaåring vill göra olika saker.
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 08:28:23 följande:
    Läs trådstarten!

    Pojken är ibland hos mamman den veckan och ibland hos mormor eller farmor. De gångerna de är hos farmor så har de medvetet lämnat bort pojken för att kunna åka utan honom.

    Så det handlar inte alls om att de inte har honom dessa veckor utan de har skaffat barnvakt för att kunna åka själva!

    Farmor har kanske ställt upp dessa veckor för att TS snyftat om hur viktigt det är att de kommer bort själva och nu reagerar hon när det visar sig att det just var ena barnbarnet som inte var välkommen på resorna.

    En styvfamiljs liv skall inte stanna upp helt men att varje år lägga in semestern utan styvbarnet är ju inget annat än att utesluta ena barnet!!
    Jag tror att man ska vara lite försiktig med att hitta på egna tolkningar.
    Hon kanske INTE har snyftat.
    Farmor och farfar är INTE nödvändigtvis barnvakt för att TS med make vill åka utomlands.
    Det är ju bevisligen första sommaren med två barn för TS. Enligt TS är gossen trygg, nöjd, välmående och älskad av många. Mamman KAN ha - ja, jag spekulerar! - ett jobb som inte tillåter henne att byta semesterveckor. Vad vet vi....
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 08:28:38 följande:
    Nej! Vår dotter kommer endast att ha fem veckors semester varje sommar med sin mamma och pappa - fyra av dessa ihop med sin bror, och en av dessa ihop med enbart sin mamma och pappa. Resterande fem semesterveckor kommer vår dotter att vara på DAGIS och sedermera på FRITIDS!

    Makens son har ALLTID sluppit sommardagis och sommarfritids - TACK VARE att han har TVÅ hem! Den lyxen har inte vår dotter.
    Lugn TS. ni kanske ser annorlunda på detta - och har andra möjligheter - då tösen är större.
    Lajkie skrev 2014-07-02 08:33:42 följande:

    Båda barnen eller inget! Fy vad elakt att ta med bara dottern..
    Spelar ingen roll att det alltid varit då förut, nu har reglerna ändrats i och med att pojken fått syskon.


    Och om han inte ser det som elakt? Om han vill ha fiskeupplevelsen med F&F eller fjällvandringen med M&M som han alltid haft? Om han vill ha sina veckor utan en älskad men liiite jobbig lillasyrra? 
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 08:44:59 följande:
    Så enligt dig så kan man agera vidrigt mot sina barn ända tills de blir ledsna och då slutar man? Tänk om man har ett barn som håller det inom sig och inte visar att det är ledsen?

    Jag försöker använda sunt förnuft och agerar hellre proaktivt för att barnen inte skall känna sig utanför i sin egen familj. Det handlar väl om sunt förnuft att man som förälder inte åker på semester VARJE år utan ett av sina barn.

    Men alla är vi olika som föräldrar och vissa barn drar tyvärr en nitlott.
    Men tänk om han inte blir ledsen? Nu är det dessutom första året, de har inte åkt än, vi vet inte vad gossen känner. 

    Det kommer att ge sig med tiden. Pojken blir äldre och kommer att vilja göra andra saker. Lillasyster blir äldre och kommer att kräva annan uppmärksamhet. Det kanske kommer syskon. Vad vet vi..... Åk ni. Prata först med pojken. Ta chansen, det kan vara sista året med semester som ni brukat men det behöver inte bli sämre, bara annars.




  • Anonym
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 09:04:00 följande:
    Jag ser att du är lika läskunnig som övriga pajasar i denna tråd.

    DET ÄR MAMMANS VECKA! Vi valde att köpa just denna vecka då den var under mammans vecka, så att vi skulle få lite egentid med varann.
    Hat ni frågat mamman om hon kan tänka sig att byta en vecka så att pojken kan följa med?
  • TaSe

    Livet i bonusfamiljer ÄR orättvist. Hur man än vänder och vrider på det.

    Mina två äldsta åker alltid med oss på större resor. Samma hos sin far. Min 8-åring som har sin pappa "hemma hos oss" tycker det är fruktansvärt orättvist att hans bröder får åka till sin pappa varannan helg och dessutom åka utomlands med honom!

    I ts fall kommer ett av barnen hamna i kläm, hur hon än gör! Antingen fortsätter hon och mannen att åka på sin resa, nu med dottern, vilket kan leda till att sonen känner sig utanför. Eller så kan dottern i framtiden känna orättvisa för att storebror har en egen mamma som reser med honom.

    Livet är inte rättvist.

  • Anonym (Meja)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 08:55:24 följande:
    Men herreguuuuuh!!!!!! HAN ÄR INKLUDERAD! Men när han inte är med oss så gör vi PRECIS VAD FAN VI VILL!

    Nu lämnar jag tråden.

    Jag är säker på att makens ELVAÅRIGA son ändå inte vill följa med på en vuxensemester med sin 11-månaders lillasyster. Han spenderar nog hellre den veckan med sin mamma, mormor och morfar eller farmor och farfar - precis som han alltid har gjort.

    Skulle det vara så att han nån gång vill och har möjlighet att följa med (om det inte inkräktar på hans mammas veckor), så får han givetvis det. Men jag tror han får det roligare hemma.
    Bara det att du skriver att sonen (på 11år) antagligen hellre stannar hemma än semestrar med er säger ju en hel del om er föräldrar.

    Så har det varit i 9 år?

    Varför kommer du tvinga med din dotter på dessa vuxensemestrar som hon kommer hata?

    Eller just det. Nu skulle ni ju ändra fokus till barnsemester som passar små barn. Men det passar ju inte en 11-åring. Eller hur? Att anpassa semestern så det passar alla barn finns inte på din världskarta?

    Fy för elaka styvmammor som du!
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-02 08:53:31 följande:

    Jag ser inte varför ni inte kan åka på utlandsresa när pojken är hos er, och sen ha trevligt hemma i Sverige den vecka han inte är där.


    Vi har köpt en vecka i ett andelshus för NIO år sedan. Vi gifte oss i den byn och hade vår bröllopsfest i det huset. Det är inget man bara kastar iväg.
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 09:07:24 följande:
    Ja, jag har skrivit detta fyrtioelva gånger: vi har köpt en vecka i ett andelshus. Vi har samma vecka varje år.

    Mamman kan bara få dessa veckor på raken (vid nått enstaka tillfälle har hon endast fått tre på raken, med ett glapp mellan den tredje och den fjärde veckan - den veckan tog m&m eller f&f sonen. Detta var måååååånga år sedan).
    Och mamman VÄGRAR att ändra just denna vecka med sonen, av principskäl, även om hon kan? Och sonen VÄLJER att vara med m&m eller f&f framför att följa med er utomlands? Han vägrar alltså utlandsresa?
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 06:46:30 följande:
    Ja, denna resa är en vuxenresa. Resan går till samma destination varje år. Det kan dock hända att vi i framtiden, då dottern blivit lite äldre, ägnar delar av vår vistelse där, ihop med andra föräldrar och barn - nu när vi också har barn. Men resan är och förblir en resa för mig och min make att få kunna koppla av tillsammans utan hans barn sedan tidigare.

    Jag har liksom alltid ställt upp till 100% för makens son - och det är ingen skillnad nu. När han är hos oss så är allt fokus på honom (och nu även vår dotter, givetvis). Men vi måste få kunna ha ett liv utan hans son också. Det har vi ju kunnat haft nu varannan vecka under nio års tid. Jag förstår inte varför vår ensamma-tid med varandra, plötsligt ska försvinna?

    Det var inte därför vi valde att utöka vår familj.

    Vi är en familj på fyra varannan vecka - men varannan vecka är vi en familj på tre (tidigare två), hur kan detta vara så svårt för vissa att förstå?

    Tack för dina stöttande ord, "sextiotalist".
    Jag läste nu detta. Du vill inte ha med honom. Case closed!
  • Anonym (A)

    Min 11-åring hade betydligt hellre följt med oss (och lillasyster) istället för att vara hemma.

    Å det va ett väldigt tjat om MAMMANS VECKA. Hujedamej, din man är pappa till pojken hela året om. Det spelar ingen roll vems vecka det är. Säg som det är istället; du vill verkligen inte ha med grabben.

    Jag kan med allra största säkerhet säga att min sambo (mina två äldsta barns bonusföräldrer) hade aldrig i hela sitt liv kunnat exkludera mina barn på det sättet. Trots att vi har ett gemensamt...

  • Anonym (Åk!)

    Ts! Jag blir lite förvånad av alla mothugg du fått. Ärligt talat ser inte jag problemet med att ni åker utan sonen. Hade han varit på fritids och inte haft mamman/m&m/f&f att vara hos så hade jag tyckt annorlunda. Men han har andra människor som vill vara med honom, hitta på saker med honom. Ni överger inte honom för att ni åker iväg en vecka utan honom.

    Skulle då pojkens mamma ta med er dotter på semester eller? Annars blir det ju inte millimeterättvisa där heller, eller hur?

    Nej du! Åk som ni alltid har gjort fast med er dotter denna gången!

    Vill och kan sonen sedan följa med något annat år så kan han ju kanske få göra det.

    Men i dagsläget säger jag åk, skit i svärmors kommentarer, ni är nöjda, pojken och hans mamma är nöjda mm. Skit i henne, hon har inte med det att göra. Trevlig semester :)

  • aldrigmer
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-02 09:10:55 följande:
    Och mamman VÄGRAR att ändra just denna vecka med sonen, av principskäl, även om hon kan? Och sonen VÄLJER att vara med m&m eller f&f framför att följa med er utomlands? Han vägrar alltså utlandsresa?
    Men varför i alla sina dar dras allting till sin ytterlighet? Det är TS första år som småbarnsmamma. Hon har en lååång rad av förändringar framför sig.....Solig
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!