• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:00:41 följande:

Det är  en fråga om en attityd. Varuberg är ett problem för kassörskorna som får arbetsrelaterade skador och man därför har infört dessa åtgärder för att underlätta för dom.

Ärr det verkligen så svårt fö att lägga sina varor på ett visst sätt?

Så frågan är är du kapabel till att lägga dina varor rätt eller är du förhindrad pga sjukdom, eller kanske bara kanske är det fråga om lathet när folk bygger varuberg? Vad tror du?

Jag gör det inte av samma anledning som jag inte använder willys självscannings system, det är inte mitt jobb som kund utan kassörskans.
  • MuppinCowboy
    Moonis skrev 2014-07-09 17:01:39 följande:
    Det kan finns olika anledningar till varför man inte vänder koden rätt. Kan läsa min anledning i början. 
    Som jag skrivit i inlägg tidigare så ja det kan finnas anledningar till att vissa fkatiskt inte kan lägga varorna rätt MEN jag tror inte att majoriteten av de som bygger varuberg lider av en sjukdom eller annan begränsning som gör att dom inte kan lägga varorna rätt, och det är deras beteende många vänder sig emot.

Sen tycker jag fortfarande till viss del att kan man lägga upp en vara på bandet kan man också snurra den lite, lyckades själv klara det med skadad axel och bara en brukbar arm/hand, förstår att inte alla kan det men nog kan även många som är skadade göra även det.

Jag ser människor i rullstol som lägger varor rätt medan fullt friska människor som fibblar med sina smrtphones inte orkar bemöda sig, dessa personer får själklart göra som dom vill, men jag personligen tycker väldigt illa om sådana människor och föredrar människor som är hjälpsamma mot andra oavsett om dom tjänar något på det eller inte.

Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    Michael 310 skrev 2014-07-09 17:06:07 följande:
    Jag gör det inte av samma anledning som jag inte använder willys självscannings system, det är inte mitt jobb som kund utan kassörskans.
    Det är inte mitt jobb att vara artig och hålla öpp dörrar för både gammal och ung men ändå gör jag det.

Jag får inte betalt för många saker och ändå är jag alldeles kapabel att göra dom
  • Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:08:11 följande:

Det är inte mitt jobb att vara artig och hålla öpp dörrar för både gammal och ung men ändå gör jag det.

Jag får inte betalt för många saker och ändå är jag alldeles kapabel att göra dom

Ja jag gör det med, men jag tycker inte att jag är skyldig att stå och fippla med varorna för att få det rätt när jag betalar för det. Lika lite som jag hjälper till när jag köpt en tjänst tex flyttstäd eller elekriker eller liknande. Jag betalar för att någon annan ska göra jobbet inte för privilegiet att själv behöva hjälpa till..
  • Moonis
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:06:50 följande:
    Som jag skrivit i inlägg tidigare så ja det kan finnas anledningar till att vissa fkatiskt inte kan lägga varorna rätt MEN jag tror inte att majoriteten av de som bygger varuberg lider av en sjukdom eller annan begränsning som gör att dom inte kan lägga varorna rätt, och det är deras beteende många vänder sig emot.

Sen tycker jag fortfarande till viss del att kan man lägga upp en vara på bandet kan man också snurra den lite, lyckades själv klara det med skadad axel och bara en brukbar arm/hand, förstår att inte alla kan det men nog kan även många som är skadade göra även det.

Jag ser människor i rullstol som lägger varor rätt medan fullt friska människor som fibblar med sina smrtphones inte orkar bemöda sig, dessa personer får själklart göra som dom vill, men jag personligen tycker väldigt illa om sådana människor och föredrar människor som är hjälpsamma mot andra oavsett om dom tjänar något på det eller inte.

Jag bygger inte berg i alla fall Flört
  • MuppinCowboy
    Michael 310 skrev 2014-07-09 17:12:33 följande:
    Ja jag gör det med, men jag tycker inte att jag är skyldig att stå och fippla med varorna för att få det rätt när jag betalar för det. Lika lite som jag hjälper till när jag köpt en tjänst tex flyttstäd eller elekriker eller liknande. Jag betalar för att någon annan ska göra jobbet inte för privilegiet att själv behöva hjälpa till..
    Men om elektrikern ber dig räcka honom hans skruvmejsel eller liknande gör du det då för att vara hjälpsam och trevlig eller säger du till honom att hämta sin skruvmejsel för han har betalt för det?

Väldigt ofta kan folk göra liknande saker nämligen, dvs stå och småprata lite med hantverkaren och då få en liknande fråga och de allra flesta räcker skruvmejseln till hantverkaren så varför inte i mataffären också, eller är det skillnad på folk och yrken?

Så frågan är, räcker du skruvmejseln till hantverkaren
  • Hjortron

Jag vänder alltid på varorna och har också undrat varför inte andra gör det, tycker det är oförskämt. Kanske ska bli jobbig och börja säga åt folk bredvid mig i kön? :)

• Speakers Corner
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:06:50 följande:

Det är mig du pratar om, bl a.
    Och jag måste fråga dig om du har ett handikapp eller en sjukdom som gör dig funktionshindrad mer eller mindre?
    Jag kan förstå att det är svårt att förstå, att det där som man som frisk och stark tar för givet att ens kropp bara ska fixa, inte är självklart för oss som får kämpa för att orka med det som är vardag i en frisk människas liv och ändå orkar vi inte en bråkdel en del av oss.

Jag har en kronisk muskelsjukdom som gör mig trött och ger mig smärta när jag blir trött.
    En lungsjukdom som gör att jag får svårt att andas om jag blir stressad och försöker skynda mig.
    Hjärtproblem.
    Nersatt syn.

Allt jag gör går långsamt, det måste vara så, för annars tar syret slut.
    Att gå och veckohandla är veckans mount everest många gånger.
    När jag väl kommer till kassan är jag trött och kroppen värker, varje rörelse sänder en stötvåg av smärta genom kroppen.
    Jag står inte och fipplar med en iphone, jag står och försöker hitta koden.
    Samtidigt som kön växer och jag börjar bli stressad.
    Då blir det lätt att jag slarvar för jag orkar inte och jag vill inte få andnöd och yrsel i kassan och ska betala till råga på allt.
    Det räcker så bra ändå.
    När jag väl kommer hem är jag så slut att jag måste vila.

Nu kan man tycka att jag borde åka när det inte är så mycket folk, det gör jag, men det kan ändå bildas köer.
    Fredageftermiddagar skulle jag inte sätta min fot i en butik.
    Man kan tycka att nån annan skulle handla åt mig, visst, tro mig det är frestande ibland.
    Det är bara det att om jag lägger av och ger mig för att det är svårt och gör ont, så blir jag sämre, då kommer jag förlora dom förmågor jag har kvar, snabbt.
    Det kan jag inte göra mot mig själv, så jag kämpar på med det jag kan klara.
    Jag vill inte orsaka smärta hos nån annan, så därför försöker jag så gott jag kan, men ibland går det inte.
    Att då få höra här att jag är lat och korkad, eftersom jag inte lägger varorna rätt (inte av dig) är ett slag i ansiktet.
    Att få mina problem nergraderade till att det bara är att vända rätt för att du kunde det med en skadad axel, är att grovt förenkla mina problem.
    Jag vet att vare sig du eller den andra pratade specifikt om mig, men lik förbaskat är jag (och andra handikappade)  inkluderade i dom som ni nämner.
    Så dra inte människor över en kam, tro inte att ni vet, utgå inte ifrån att den där långsamma människan som inte gör rätt, gör det av elakhet, lathet eller dumhet.
    Vi kanske bara har det lite svårare än vad gemene man har med dom saker som för friska är självklarheter man gör utan att ens tänka på det.
    Och för oss går det kanske lite långsammare, kan ni leva med det?

Nu har jag sagt mitt i den här tråden.
    Och ts, trots allt jag vill absolut inte bidra till din smärta, jag gör det jag kan för att undvika det.
  • Speakers Corner
    Hjortron skrev 2014-07-09 18:00:59 följande:

Jag vänder alltid på varorna och har också undrat varför inte andra gör det, tycker det är oförskämt. Kanske ska bli jobbig och börja säga åt folk bredvid mig i kön? :)

Och här blev jag oförskämd också.
    *noterar*
  • MuppinCowboy
    Speakers Corner skrev 2014-07-09 18:20:05 följande:
    Det är mig du pratar om, bl a.
    Och jag måste fråga dig om du har ett handikapp eller en sjukdom som gör dig funktionshindrad mer eller mindre?
    Jag kan förstå att det är svårt att förstå, att det där som man som frisk och stark tar för givet att ens kropp bara ska fixa, inte är självklart för oss som får kämpa för att orka med det som är vardag i en frisk människas liv och ändå orkar vi inte en bråkdel en del av oss.

Jag har en kronisk muskelsjukdom som gör mig trött och ger mig smärta när jag blir trött.
    En lungsjukdom som gör att jag får svårt att andas om jag blir stressad och försöker skynda mig.
    Hjärtproblem.
    Nersatt syn.

Allt jag gör går långsamt, det måste vara så, för annars tar syret slut.
    Att gå och veckohandla är veckans mount everest många gånger.
    När jag väl kommer till kassan är jag trött och kroppen värker, varje rörelse sänder en stötvåg av smärta genom kroppen.
    Jag står inte och fipplar med en iphone, jag står och försöker hitta koden.
    Samtidigt som kön växer och jag börjar bli stressad.
    Då blir det lätt att jag slarvar för jag orkar inte och jag vill inte få andnöd och yrsel i kassan och ska betala till råga på allt.
    Det räcker så bra ändå.
    När jag väl kommer hem är jag så slut att jag måste vila.

Nu kan man tycka att jag borde åka när det inte är så mycket folk, det gör jag, men det kan ändå bildas köer.
    Fredageftermiddagar skulle jag inte sätta min fot i en butik.
    Man kan tycka att nån annan skulle handla åt mig, visst, tro mig det är frestande ibland.
    Det är bara det att om jag lägger av och ger mig för att det är svårt och gör ont, så blir jag sämre, då kommer jag förlora dom förmågor jag har kvar, snabbt.
    Det kan jag inte göra mot mig själv, så jag kämpar på med det jag kan klara.
    Jag vill inte orsaka smärta hos nån annan, så därför försöker jag så gott jag kan, men ibland går det inte.
    Att då få höra här att jag är lat och korkad, eftersom jag inte lägger varorna rätt (inte av dig) är ett slag i ansiktet.
    Att få mina problem nergraderade till att det bara är att vända rätt för att du kunde det med en skadad axel, är att grovt förenkla mina problem.
    Jag vet att vare sig du eller den andra pratade specifikt om mig, men lik förbaskat är jag (och andra handikappade)  inkluderade i dom som ni nämner.
    Så dra inte människor över en kam, tro inte att ni vet, utgå inte ifrån att den där långsamma människan som inte gör rätt, gör det av elakhet, lathet eller dumhet.
    Vi kanske bara har det lite svårare än vad gemene man har med dom saker som för friska är självklarheter man gör utan att ens tänka på det.
    Och för oss går det kanske lite långsammare, kan ni leva med det?

Nu har jag sagt mitt i den här tråden.
    Och ts, trots allt jag vill absolut inte bidra till din smärta, jag gör det jag kan för att undvika det.
    Självklart är det inte mot funktionshindrade som absolut inte kan som jag vänder mig mot utan mot dom som är kapabla till det, jag var tex kapabel trots skadad axel du med din sjukdom är det inte, det är en stor skillnad mot dom som av princip, lathet/brist på uppfostran osv väljer medvetet att inte underlätta för andra trots att de kan.

Folk som kan underlätta för andra oavsett om det är att hålla upp dörrar eller vända varor rätt, räcka skruvmejslar osv men väljer att inte göra det är i mina ögon osympatiska och får faktiskt min måttfulla förrakt medan de som försöker men inte alltid lyckas men som trots allt ger ett leende, de får mig att spricka av stolthet av att vara deras medmänniska. de som vill men inte kan pga av sjukdom och liknande räknas också in i samma grupp, de får min beundran (sen sitter ju själviskhet inte i hälsan utan i karaktären, det är skillnad på nödvändighet och själviskhet)

Jag håller med din uppmaning om att folk ska tänka efter lite när det gäller människor som är lite långsamma oavsett om der sjuka eller inte, gammla eller unga - har man så bråttom får man planera sin tid bättre för ibland hamnar man i köer och suckanden/stönanden/kommentarer gör inte att det går fortare utan ni får bara förrakt från människor runt omkring för ert ofina sätt.
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?